En el llibre “Llegir i escriure per viure” l’autora, Montserrat Fons,
presenta una planificació global de l’ensenyament i l’aprenentatge de la
lectura i escriptura. L’autora al començament del llibre fa un recull del marc
teòric del tema de manera sintètica: ens parla del concepte de lectura i
escriptura, seguidament, de la teoria d’aprenentatge i , per últim, dels usos
de la llengua escrita en una societat alfabetitzada.
L’autora ens mostra que llegir i escriure estan interrelacionats perquè fan
referència a un mateix fet que és objecte de coneixement: el text escrit.
Segons Ferreiro (1986) i Tolchinsky (1993): el text escrit s’ha d’entendre com
un sistema de representació gràfica del llenguatge que s’escriu. Allò que ens
fa distingir l’escriptura del llenguatge escrit és que l’escriptura és la forma
i el llenguatge l’instrument.
Com he esmentat abans, l’autora parla del concepte lectura i escriptura.
Per una banda, el concepte llegir s’entén com el procés mitjançant el qual es
comprèn el text escrit, aquesta concepció implica els següents ítems (Solé,
1987): llegir ha de ser un procés actiu per aconseguir un objectiu, aquest
objectiu determina estratègies i control de la comprensió, per tant, implica un
procés d’interacció entre qui llegeix i el text, és a dir implicar-se en un
procés de predicció i inferència.
Per una altra banda, el concepte d’escriptura s’entén com el procés
mitjançant el qual es produeix el text escrit, aprofundir en el concepte de
procés de producció d’un text (Camps, 1994) implica donar sentit a la
composició del text i definir el context (destinatari, emissor i finalitat),
aquesta composició del text es desenvolupa a través de diferents subprocessos:
planificació, textualització i revisió.
En la segona part del marc teòric l’autora parla de la concepció
constructivista on esmenta que aprendre equival a elaborar una representació, a
construir un model propi, d’allò que es presenta com a objectiu d’aprenentatge,
aquesta perspectiva adopta el concepte d’aprenentatge significatiu d’Ausebel,
implicant la capacitat d’atribuir significat propi i personal a un objecte de
coneixement que existeix.
Ferreiro i Teberosky (1979) exposen
que hi ha cinc nivells teòrics de desenvolupament de l’escriptura per descriure
les produccions de nens i nenes entre 4 i 7 anys:
- Primer nivell: Escriure com a reproducció dels trets de l’escriptura adulta. L’infant distingeix l’escriptura del dibuix però no es diferencia, l’escriptura té la funció de designar.
- Segon nivell: Escriptures diferenciades. Les produccions presenten formes gràfiques diferents.
- Tercer nivell: Segmentació sil·làbica de la paraula. Descobreix la relació entre l’escriptura i la pauta sonora.
- Quart nivell: Segmentació sil·làbic- alfabètica de la paraula. Escriuen més d’una grafia per síl·laba.
- Cinquè nivell: Segmentació alfabètica- exhaustiva de la paraula. Estableix la correspondència entre sons i grafies.
Cal tenir en compte que les estratègies
de comprensió només es podran desenvolupar si l’ús d’aquesta lectura és
real, si es crea, per tant, la necessitat de llegir el material que sigui per
aconseguir un objectiu concret.
Per ùltim Montserrat Fons concreta quins són els usos habituals de la
llengua escrita en la societat alfabetitzada basant-se en Tolchinsky (1990) que
afirma que el resultat de l’alfabetització inclou:
- Un ús pràctic: Resoldre qüestions de la vida qüotidiana.
- Ús científic: Un objecte tangible per operar, accedir a la informació o formes superior de pensament.
- Ús literari: La capacitat d’expressar sentiments, de provocar ambigüitat i de crear mons imaginaris.
Per concloure aquesta publicació, on es parla sobre la primera part del
llibre de Montserrat Fons, he de dir que és un llibre útil que t’ajuda ha entendre
conceptes clau que és creuen bàsics però que van molt més enllà d’una definició
i que s’han de treballar molt, com són els conceptes de llegir i escriure, i
com el paper del mestre és clau, l’ajuda a replantejar com ensenyem a llegir i
escriure, i tornar a formular com adquirir aquests coneixements d’una forma més
significatives pels infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada