dijous, 17 d’abril del 2014

Aprendre a llegir i escriure amb sentit

En el llibre “Llegir i escriure per viure” l’autora, Montserrat Fons, presenta una planificació global de l’ensenyament i l’aprenentatge de la lectura i escriptura. L’autora al començament del llibre fa un recull del marc teòric del tema de manera sintètica: ens parla del concepte de lectura i escriptura, seguidament, de la teoria d’aprenentatge i , per últim, dels usos de la llengua escrita en una societat alfabetitzada.

L’autora ens mostra que llegir i escriure estan interrelacionats perquè fan referència a un mateix fet que és objecte de coneixement: el text escrit. Segons Ferreiro (1986) i Tolchinsky (1993): el text escrit s’ha d’entendre com un sistema de representació gràfica del llenguatge que s’escriu. Allò que ens fa distingir l’escriptura del llenguatge escrit és que l’escriptura és la forma i el llenguatge l’instrument.

Com he esmentat abans, l’autora parla del concepte lectura i escriptura. Per una banda, el concepte llegir s’entén com el procés mitjançant el qual es comprèn el text escrit, aquesta concepció implica els següents ítems (Solé, 1987): llegir ha de ser un procés actiu per aconseguir un objectiu, aquest objectiu determina estratègies i control de la comprensió, per tant, implica un procés d’interacció entre qui llegeix i el text, és a dir implicar-se en un procés de predicció i inferència.
Per una altra banda, el concepte d’escriptura s’entén com el procés mitjançant el qual es produeix el text escrit, aprofundir en el concepte de procés de producció d’un text (Camps, 1994) implica donar sentit a la composició del text i definir el context (destinatari, emissor i finalitat), aquesta composició del text es desenvolupa a través de diferents subprocessos: planificació, textualització i revisió.

En la segona part del marc teòric l’autora parla de la concepció constructivista on esmenta que aprendre equival a elaborar una representació, a construir un model propi, d’allò que es presenta com a objectiu d’aprenentatge, aquesta perspectiva adopta el concepte d’aprenentatge significatiu d’Ausebel, implicant la capacitat d’atribuir significat propi i personal a un objecte de coneixement que existeix. 
Ferreiro i Teberosky  (1979) exposen que hi ha cinc nivells teòrics de desenvolupament de l’escriptura per descriure les produccions de nens i nenes entre 4 i 7 anys:
  • Primer nivell: Escriure com a reproducció dels trets de l’escriptura adulta. L’infant distingeix l’escriptura del dibuix però no es diferencia, l’escriptura té la funció de designar.
  • Segon nivell: Escriptures diferenciades. Les produccions presenten formes gràfiques diferents.
  • Tercer nivell: Segmentació sil·làbica de la paraula. Descobreix la relació entre l’escriptura i la pauta sonora.
  • Quart nivell: Segmentació sil·làbic- alfabètica de la paraula. Escriuen més d’una grafia per síl·laba.
  • Cinquè nivell: Segmentació alfabètica- exhaustiva de la paraula. Estableix la correspondència entre sons i grafies.

Cal tenir en compte que les estratègies  de comprensió només es podran desenvolupar si l’ús d’aquesta lectura és real, si es crea, per tant, la necessitat de llegir el material que sigui per aconseguir un objectiu concret.

Per ùltim Montserrat Fons concreta quins són els usos habituals de la llengua escrita en la societat alfabetitzada basant-se en Tolchinsky (1990) que afirma que el resultat de l’alfabetització inclou:
  • Un ús pràctic: Resoldre qüestions de la vida qüotidiana.
  • Ús científic: Un objecte tangible per operar, accedir a la informació o formes superior de pensament.
  • Ús literari: La capacitat d’expressar sentiments, de provocar ambigüitat i de crear mons imaginaris. 


Per concloure aquesta publicació, on es parla sobre la primera part del llibre de Montserrat Fons, he de dir que és un llibre útil que t’ajuda ha entendre conceptes clau que és creuen bàsics però que van molt més enllà d’una definició i que s’han de treballar molt, com són els conceptes de llegir i escriure, i com el paper del mestre és clau, l’ajuda a replantejar com ensenyem a llegir i escriure, i tornar a formular com adquirir aquests coneixements d’una forma més significatives pels infants. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada