dijous, 3 d’abril del 2014

ACTIVITAT 1: La comprensió com a diàleg amb el text

1.    Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques?
La primera pràctica defensa la idea de que la comprensió d’un text es dona desxifrant les paraules però també mitjançant el coneixement del lector a partir de la seva capacitat de formular hipòtesis, anticipacions i inferències. La competència lectora que es té en compte en el currículum d’Educació Primària és a partir de l’ús del contingut del text, obtenint informació a partir del text i integrant i interpretant el text, i l’ús de coneixements externs al text, reflexionant i valorant el contingut i la forma del text.

La segona pràctica explica la importància de la conversa com a activitat per a poder interpretar millor els textos ja que a partir de comunicar els nostres punts de vista es crea debat creant així un discrepàncies sobre les diferents opinions. S’han de crear debats dels textos narratius anant més enllà del text, extrapolar aspectes del text referent als personatges, història, imatges... Per aprofundir en la comprensió lectora del text cal una escolta activa, respectar les idees dels companys, argumentar les idees, resumir les idees i no anar-se’n del tema.

La tercera pràctica fa referència al diàleg amb el text per a una interpretació d’aquest perquè hi hagi una comprensió. Segons alguns autors i filòsofs, la lectura no es profitosa si desprès no hi ha una reflexió. Ens expliquen que si el text s’ha entès ha d’haver un canvi significatiu en la persona que ha fet la lectura, la interpretació mai es dona per acabada en una lectura, ja que et fan reflexionar i veure altres punts de vista.

2.    Quin títol alternatiu proposaríeu?
Interacció amb el text afavoreix la comprensió.

3.    A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
-       - Com treballar els aspectes de la comprensió lectora?
-       - Per crear conversa ha de ser sempre a partir d’un debat?
-       - Com saber si s’ha comprés un text?
-       - Com treballar l’ús de coneixements externs?
-       - Quin tipus de textos es poden treballar?

4.    Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
-       En la comprensió lectora desenvolupar cada un dels aspectes a tenir en compte, ja sigui dels coneixements extrets del text i coneixements externs de cada alumne.
-       Fomentar la reflexió desprès d’una lectura per aprofundir i que sigui una lectura de profit.

5.    Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
a)    Idees prèvies personals?
La comprensió d’un text no és només saber contestar unes preguntes sobre el text de manera literal o explícita sinó que s’ha de relacionar amb coneixements propis i trobar relació entre aquests. La lectura de textos també ens dona un altre punt de vista i això ens pot porta a una discussió personal que ens fa pensar sobre el nostre pensament previ, fent que la lectura formi part del nostre aprenentatge posterior. 

b)    Idees tractades, anticipades a classe?
La conversa com a mètode d’aprenentatge de la comprensió oral, lectora i escrita crec que és una activitat que com a docents hem de fomentar a l’aula perquè desperta l’interès en els alumnes sempre hi quan el tema sigui del seu entorn.

c)    Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències... que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?

Un article que va relacionat amb la comprensió lectora i oral mitjançant la conversa és l’article de Anna Sanz i Mariona Monterde “Conversem, llegim u escrivim. Aprenem amb sentit”. On tots dos donen importància a la conversa per a poder porta a terme un aprenentatge en la comprensió lingüística.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada