dijous, 3 d’abril del 2014

Tots junts fem pinya!

Les autores de l’article són Anna Sanz i Mariona Monterde, dues professores de l’escola Serravella d’Ullastrell. Ens expliquen la seva metodologia de treball a l’aula, on a través de la conversa generen processos d’aprenentatge. Parteixen dels interessos, els sabers i les emocions dels infants per a iniciar un debat i en conseqüència, posar en pràctica la conversa, i tot plegat es tradueix en un aprenentatge col·lectiu i compartit.

El que és interessant d’aquest projecte és que no tan sols impliquen als nens i nenes individualment en el seu procés d’aprenentatge, sinó que també ho fan de manera col·lectiva, ja que s’escolten, debaten i intercanvien opinions i argumentacions que afavoreixen l’aprenentatge, ja que aquesta metodologia promou la participació de tots i totes. És important que les converses que es generen a l’aula mantinguin certa relació amb els continguts del currículum, tot i que des del meu punt de vista, qualsevol diàleg en el qual hi hagi interès, participació i motivació serà bo per debatre’n, ja que, encara que potser el tema no estigui estretament lligat amb el que marca el currículum, el docent pot generar preguntes per a treballar-ne continguts i reconduir el tema. 

Precisament, trobo que la conversa és un recurs molt ric i alhora flexible que permet desenvolupar les capacitats i habilitats dels alumnes, i que, per altra banda, també és una eina en la qual el docent no és només l’encarregat de transmetre sabers, sinó que promou la participació i el discurs oral, de la mateixa manera que s’encarrega de mediar-lo i fer encabir les idees dels alumnes, relacionant-les les unes amb les altres, per tal d’arribar a l’objectiu de crear nous coneixements.
Font

En conclusió, considero que aquesta manera de treballar és molt interessant i profitosa, pel que fa al docent considero que és molt innovadora i flexible, i pel que fa als infants, al tractar-se de converses que parteixen dels seus interessos, són una eina educativa que promou l’aprenentatge a través de l’intercanvi d’opinions, l’escolta activa i la reflexió, i des del meu punt de vista són pilars fonamentals que ha de tenir molt en compte el procés educatiu i d’aprenentatge de qualsevol nen i nena. Tot i això crec que hi ha certs aspectes que probablement dificultarien aquesta gestió de l’aula, com ara el context i les característiques de l’alumnat, la ràtio de les aules i l’experiència prèvia d’aquest tipus de metodologia a l’aula.  

  


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada