Les autores de l’article
són Anna Sanz i Mariona Monterde, dues professores de l’escola Serravella d’Ullastrell.
Ens expliquen la seva metodologia de treball a l’aula, on a través de la
conversa generen processos d’aprenentatge. Parteixen dels interessos, els
sabers i les emocions dels infants per a iniciar un debat i en conseqüència, posar en pràctica la
conversa, i tot plegat es tradueix en un aprenentatge col·lectiu i compartit.
El que és
interessant d’aquest projecte és que no tan sols impliquen als nens i nenes individualment
en el seu procés d’aprenentatge, sinó que també ho fan de manera col·lectiva, ja que s’escolten,
debaten i intercanvien opinions i argumentacions que afavoreixen l’aprenentatge,
ja que aquesta metodologia promou la participació de tots i totes. És important que les
converses que es generen a l’aula mantinguin certa relació amb els continguts
del currículum, tot i que des del meu punt de vista, qualsevol diàleg en el qual hi hagi interès, participació
i motivació serà bo per debatre’n, ja que, encara que potser el tema no estigui estretament
lligat amb el que marca el currículum, el docent pot generar preguntes per a treballar-ne continguts i reconduir el tema.
Precisament,
trobo que la conversa és un recurs molt ric i alhora flexible que permet desenvolupar
les capacitats i habilitats dels alumnes, i que, per altra banda, també és una
eina en la qual el docent no és només l’encarregat
de transmetre sabers, sinó que promou la participació i el discurs oral, de la
mateixa manera que s’encarrega de mediar-lo i fer encabir les idees dels
alumnes, relacionant-les les unes amb les altres, per tal d’arribar a l’objectiu
de crear nous coneixements.
![]() |
| Font |
En conclusió, considero que aquesta manera de treballar és molt interessant i profitosa, pel que
fa al docent considero que és molt innovadora i flexible, i pel que fa als
infants, al tractar-se de converses que parteixen dels seus interessos, són una
eina educativa que promou l’aprenentatge a través de l’intercanvi d’opinions, l’escolta
activa i la reflexió, i des del meu punt de vista són pilars fonamentals que ha
de tenir molt en compte el procés educatiu i d’aprenentatge de qualsevol nen i
nena. Tot i això crec que
hi ha certs aspectes que probablement dificultarien aquesta gestió de l’aula,
com ara el context i les característiques de l’alumnat, la ràtio de les aules i
l’experiència prèvia d’aquest tipus de metodologia a l’aula.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada