dijous, 3 d’abril del 2014

El camí cap a l'alfabetització funcional

Si analitzem a grans trets l'article Leer y escribir en un mundo cambiante, podem veure que la Doctora Emilia Ferreiro vol deixar una idea molt clara: hem d'escoltar els nens, durant totes les etapes, sense tallar-li's les ales, i fer tot això per aconseguir que arribin cap a l'alfabetització funcional. Ara pensarem, i que és l'alfabetització funcional? Aquest és un aspecte que Emilia Ferreiro  remarca durant tot el text i el qual considera essencial, i és que sentim plaer cap a la lectura i l'escriptura i que ho dominem completament.

Per poder arribar a aquest concepte, l'autora fa una mirada horitzontal durant tota la història antiga, en la qual, hi havia persones que estudiaven una tècnica i es consideraven alfabets funcionals, cosa que actualment no passa. Ara ens trobem que estudiem i pensem que ja som alfabets, quan realment ens falta un llarg camí per ser-ho realment. Llavors, com podem fer que els alumnes arribin a convertir-se en alfabets funcionals? El primer que fa falta és una motivació. Els alumnes han d'estar motivats i no podem esperar que els motivin a casa, ja que en molts casos l'herència cultural juga males passades. Hem de ser els mestres qui donem l'oportunitat a que tots els alumnes estiguin motivats per llegir o escriure, ja que són dos aspectes fonamentals en l'educació d'un nen.

FONT
Realment no ens adonem fins a quin punt la lectura ens enriqueix i ens fa aprendre, però tot depèn de la manera en la que la utilitzem. Com bé diu Fontich en el seu article El diàleg a l'aula, hem de fomentar el pensament crític dels nens i, per fer-ho, podem partir de qualsevol punt, fins i tot de la lectura, però motivant que s'estableixi un diàleg entre el contingut del llibre i les aportacions de l'alumne. L'alumne ha de ser capaç de reflexionar i de posar en comú les seves idees amb els seus iguals. Si aconseguim que s'estableixi la comunicació entre els alumnes, tindrem un gran camí ja recorregut, cosa en la que estan d'acord tan Fontich, com Mariona Monterne i Rosa Gil.

Després d'aquesta reflexió, acabaré amb dues idees que considerava certes però que amb la lectura d'aquest article m'he adonat que estava totalment equivocada. La primera cosa que jo pensava és que qualsevol persona que acabava la seva educació ja estava alfabetitzat, cosa que he vist que no, ja que ser alfabet requereix un plaer i un gust per la lectura que s'ha de fomentar encara que no estiguis estudiant. L'altra qüestió que considerava és que existien persones lletrades o erudites completament i m'he adonat que no és possible, ja que es molt improvable que algú sàpiga tot de qualsevol tema.

Finalment, vull acabar amb una pregunta que va destinada a l'autora de l'article:

 - En quin punt trobem la barrera entre alfabets i alfabets funcionals? Qui la marca?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada