La perspectiva funcional i l’alfabetització
L’autora basa la seva
tesi sobre l’alfabetització com un procés obert i complex, més sofisticat,
inacabat i incomplert, que té veure amb diverses habilitats relacionades amb
les destreses funcionals. L’important no és saber esciure sinó fer-ho i saber
en quins moments és pertinent i en quins moments ens hi podem beneficiar.
Exemples
sobre l’alfabetització que utilitza l’autora per defensar la seva tesi:
-
Alfabetització en procés obert: els seus
alumnes de la universitat aprenen a llegit textos científics que abans no eren
capaços de llegir.
L’autora respon a quatre
preguntes clau:
1.- Com es veia
abans l’escriptura en comparació amb l’actualitat?
Professió restringida i molt tècnica,
no lligada a les activitats quotidianes.
2.- Quina és la
visió dominant avui dia?
Avui està
lligasa a les funcions. Tot està lligat
a la lectura i l’escriptura.
3.- Com afecta
el context social al procés d’alfabetització?
El context
social determina la nostra cultura i per tant la nostra alfabetització, si ens
familiaritzem amb un entorn social pobre tenim més risc d’analfabetització i al
inrevés menys.
4.- Quins
avantatges i desavantatges tenen les noves tecnologies en el procés
d’alfabetització?
Les
tecnologies són una bona font d’informació que tenim en l’actualitat tot i que,
sovint perjudica sobretot en el tema de l’escriptura. En les xarxes socials,
sovint, els joves tenim tendència a abreujar les paraules, per exemple, perquè?
Com xq? I això ens perjudica molt alhora de fer una redacció ja que ens
acostumen a escriure malament.
Per altra banda, cal
destacar que ella parla de que es l’alfabet funcional. No parla molt del tema
que tots som analfabets en generes discursius que no dominem. El concepte
d’alfabetització és inadequat. Perquè sempre estem aprenent coses que ens
ajuden a ser més competents.
En conclusió, jo pensava
que l’alfabetització es donava únicament a l’escola i creia que era un procés
que finalitzava un cop aprenem a escriure i l’autor argumenta i deixa
constància que l’alfabetització és un procès obert que no s’acaba mai. Finalment,
proposo una pel·lícula com a activitat complementària: Mentes peligrosas.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada