dijous, 3 d’abril del 2014

Aprenem amb sentit!

L’article que comentaré és “Conversem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit” de Anna Sanz i Mariona Monterde.

Aquest article tracta sobre la importància de la conversa, a les aules, per al desenvolupament de l’infant. Tot aquest article es basa en l’escola Serravella, d’Ullastrell, on es creen situacions que promouen preguntes o hipòtesis, recerca d’informació, projectes d’aula i com a conseqüència d’això converses, llegir  i escriure. Les situacions tenen en compte sempre els interessos dels nens i nenes.

Considero que les converses són molt important per generar aprenentatges que els permeten adaptar-se, integrar-se i conèixer el mon que els envolta i, establir relacions amb les persones, per tant, ajuda a adquirir estratègies de comunicació, com que tothom pugui parlar, que es respectin les idees dels altres, etc., per tant també serveixen per gestionar l’aula, és a dir, per solucionar possibles conflictes que hi poden aparèixer.

És important el paper del/la mestre en les converses, per guiar i facilitar l’aprenentatge o el descobriment dels nens i nenes.

Tampoc no cal oblidar l’espai o el context en el que es dona la conversa o el diàleg, ja que ha de fomentar el desenvolupament, per tant ha de ser motivador, ordenat, i principalment, que els doni seguretat, i que tothom es vegi.


Finalment, d’aquest article vull destacar positivament la importància que li donen a la metodologia de la conversa a l’aula, ja que genera més aprenentatge del que jo em pensava. D’altra banda, vull fer referència negativament, a que aquesta metodologia es realitza en petit grup (15 alumnes), per tant considero que en una aula “ordinària” on hi ha 25 alumnes no es podria realitzar un projecte basat en converses. 


Una pregunta que li faria a les autores seria: Com podem millorar o fomentar les converses en les escoles on hi ha 25 o més alumnes?

Afegir una web que parla de la importància, també, de les converses i les lectures:


I un llibre:
La conversa en petits grups a l'aula, de Elisabet FontNati ForésTeresa MasElisenda RibóNeus EscudéMarisa FusterMaria GinéRosa GrauManuel SánchezM. Carme CabraLourdes Comallonga.






1 comentari:

  1. Hola, Nerea. Interessant post. He de puntualitzar un raonament que fas amb el qual estic clarament en desacord:

    "vull fer referència negativament, a que (sic) aquesta metodologia es realitza en petit grup (15 alumnes), per tant considero que en una aula “ordinària” on hi ha 25 alumnes no es podria realitzar un projecte basat en converses."

    1) promoure la conversa a l'aula no és una simple metodologia: la conversa és motor d'aprenentatge, el que és metodologia són les accions que podem organitzar a l'aula per promoure la conversa.
    2) la conversa és motor d'aprenentatge i desenvolupament humà tant si hi ha un grup de 15 infants com si el grup és de 25 o de 30 (o de 78, com és el vostre cas!), o com en el cas d'una persona sola (que llegint un text 'conversa' amb l'autor del text). Jo tinc moltes experiències en què com a professor he fet parlar per aprendre en grups de 30 alumnes.

    ResponElimina