dijous, 3 d’abril del 2014

Dificultats relacionades amb la interpretació dels textos i maneres d'abordar-les

Activitat 4: Dificultats relacionades amb la interpretació dels textos i maneres d'abordar-les

Pràctica 1:
Llegir no és senzill
Aquesta pràctica té la intencionalitat de que el lector entengui que llegir i comprendre són conceptes diferents que es poden complementar però que també s'han d'interpretar de manera individual. En relació a aquests dos conceptes apareixen els tipus de textos que llegeixen els alumnes i com aquests poden afavorir en la lectura. Un altre títol possible per a aquesta pràctica seria "Les dificultats de llegir". 
En el text d'aquesta pràctica es responen a diverses preguntes com:
  • Quins tipus de textos poden dificultar la lectura als infants?
Durant el text ens explica com hi ha dos tipus de textos que dificulten la lectura, són els textos narratius i els expositius, ja que poden resultar complexos per la quantitat o mancança d'informació, el seu ordre cronològic o conceptes que apareixen de manera aïllada, entre d'altres. 
 
  • Quins són els factors que influeixen en la lectura?
En primer lloc el text, tal i com s'explica anteriorment i, en segon lloc el lector amb la seva fluïdesa i la seva comprensió del text que són conceptes que es poden tractar de manera discriminada, ja que tenir fluïdesa alhora de llegir un text no té un efecte directe en la seva comprensió. 
 
  • Què vol dir comprendre un text? 
Tenir diverses estratègies per relacionar un text nou amb allò que ja es coneixia o amb experiències personals. També amb l'autoregulació o amb la capacitat del lector per reflexionar sobre els objectius de la lectura i buscar recursos que ajudin a la bona comprensió i assolir nous coneixements per a fer una bona lectura. 
 
  • Què ha de tenir un text per a que sigui comprensible?
En el text s'explica com un text per a que sigui més fàcil de comprendre hauria de tenir un protagonista amb un objectiu clar, amb la informació necessària per a seguir el fil de la història, amb un únic narrador, entre d'altres en els textos narratius, els textos expositius han de contenir les definicions clares, explicacions dels nous conceptes i més. 

Durant la lectura podem observar com, en casos concrets, es necessita una ampliació del que vol explicar per a que quedi clar i sigui explícit, com per exemple amb les maneres d'afavorir el procés de la lectura amb nous lectors, ja que és un tema que s'esmenta però no es desenvolupa gaire enfocat cap a accions que es poden fer per part de l'adult. 


Pràctica 2:
Sabers del saber llegir

En aquesta pràctica podem observar com es té el propòsit de mostrar com llegir és molt més que descodificar un codi, sinó que és conèixer el que diu i poder ser capaços de relacionar-lo amb altres aspectes com les vivències o experiències que ha tingut el tector o altres sabers com la cultura. Per aquest motiu penso que un bon títol alternatiu per a aquesta pràctica seria "Llegir és saber". 
En aquesta pràctica es poden respondre a diferents preguntes com:
  • Quines són les dificultats de la lectura? 
La lectura d'un text presenta diverses dificultats, en un primer moment és la poca agilitat per part del lector de descodificar el codi, un cop aquesta dificultat està superada apareix el poc vocabulari, fet que produeix més lentitud en el procés de la lectura, ja que es necessita reflexionar sobre la paraula i en el context en el que apareix i també en els textos, com en la pràctica anterior.
  • Reflexionar sobre un text afavoreix la lectura? 
Fer una reflexió sobre el text és beneficiós, ja que es compren el motiu pel qual es fa la lectura, els objectius que et porta a llegir-lo, si tot s'entén, que no ha quedat clar, si un mot no es coneix, etc. Tot això porta a fer una comprensió més profunda de la lectura i fa que el lector intenti fer una comprensió general sobre el que s'està llegint.
  • Que vol dir ser un bon lector?
Vol dir poder llegir més enllà de les paraules, sense fixar-se en cadascuna d'elles de manera individual, sinó de manera grupal per crear un context i poder, així, fer una lectura més global amb un sentit. Això ho aconseguim quan hi ha un vocabulari ampli i on interacciona el que llegeix amb la teva cultura i comprensió de les paraules. 

En aquesta pràctica considero que caldria ampliar el tema de com s'ha de promoure a l'alumne per a que arribi a ser un bon lector i que pugui evolucionar durant l'etapa escolar. Aquest fet és indispensable per ajudar als alumnes a que siguin més autònoms i s'autoregulin alhora de llegir un text, un conte o una història. 


Pràctica 3: Com avaluem?

En aquesta pràctica s'exposa la manera d'avaluar un procés no un aprenentatge concret, ja que aprendre a llegir és un procés que comporta una evolució constant i no es pot avaluar en un moment concret per posar una nota, sinó que s'ha de promoure la comprensió de textos. Per això és important que es facin reflexions sobre els textos i saber si han arribat a comprendre'l. Per aquest motiu considero que un possible títol podria ser "Valorar un procés". 
En aquesta pràctica podem observar com es desenvolupen diverses qüestions com:
  • Quines són les funcions de l'avaluació?
Té dues funcions bàsiques, la primera és social o acreditativa dels aprenentatges, és a dir, poder avaluar un aprenentatge concret o uns conceptes concrets i la segona és pedagògica o reguladora del procés d'ensenyar i aprendre que comporta fer un seguiment constant dels coneixements dels alumnes i la seva evolució durant un cert temps. 
  • Quines estratègies hi ha per avaluar el procés de comprensió?
En l'article es desenvolupen quatre estratègies per poder avaluar el procés de comprensió de textos. En primer lloc, les estratègies de predicció que consisteix en formular hipòtesis sobre el contingut que té el text, de què parlarà i amb quina intenció es llegeix. En segon lloc, les estratègies per interrogar que consisteix en formular preguntes sobre el que s'acaba de llegir, si les fa el propi lector millor. En tercer lloc, les estratègies per clarificar que es basa en aclarir el significat de paraules o expressions desconegudes, per tal de que no perdi el significat del context. I en quart lloc, les estratègies per resumir que implica que el lector formuli la idea principal de la lectura i així poder retenir allò que és essencial del text i després poder-lo explicar amb les pròpies paraules.
  • Fer una bona reflexió és comprensió?
Tal i com s'explica a la pràctica, ser capaços de fer una bona reflexió sobre allò que s'ha llegit sense reproduir les mateixes paraules, és a dir, sense memoritzar, és un indicador de que s'ha produït una bona comprensió de la lectura, ja que poder fer una abstracció del text i transformar-lo per tal d'explicar tot allò que et resulta rellevant i reestructurar les idees llegides és una habilitat que es treballa quan hi ha hagut una comprensió del text. 
  • Com es desenvolupen l'autoavaluació i l'autorregulació?
Gràcies a les diverses estratègies explicades anteriorment, el text ens diu que els infants són capaços d'autorregular-se i fixar-se en tot allò que els hi resulta difícil, el que no comprenen i per aquest motiu es genera un autocontrol sobre la comprensió del text. A més, aquests aspectes afavoreixen que es pugui produir una autoavaluació perquè són conscients del que han aprés i no, del que han pogut comprendre i al compartir-ho amb altres companys ajuda a que hi hagi una millor comprensió sobre el que era important i si ho han entès bé o no. 
 
En aquesta pràctica es mostra maneres de poder avaluar als alumnes en un procés perquè normalment es fan avaluacions sense tenir en compte el seu progrés sinó tenint en compte fins a on ha arribat en comparació al mínim, fet que ha de canviar, ja que l'evolució d'aquests infants és molt important i si han aconseguit arribar a grans metes i complir diversos objectius també s'ha de tenir en compte i poder-ho avaluar, per això crec que en aquesta pràctica s'intenta donar una visió diferent de l'avaluació i fomentar un nou comportament per part del docent. 


Per concloure amb l'explicació sobre totes les pràctiques podem dir que en totes elles es treballa un element fonamental de l'educació de l'actualitat que és formar als alumnes de manera global i integral per tal de que el que aprenen es pugui utilitzar en altres ambients o llocs. Aquests conceptes clau són el saber, saber fer i saber estar, que significa conèixer, conèixer i saber-lo utilitzar i per últim allò que es coneix i es sap utilitzar, utilitzar-lo bé, en el seu context. Això es perquè amb la lectura afecten diversos factors com la cultura, el vocabulari, l'agilitat, la comprensió i altres elements, elements que s'utilitzen en el dia a dia i que afecten en la comprensió de textos. A més amb la lectura de textos s'amplien tots aquests conceptes que afavoreixen en el nostre diàleg i en la nostra vida quotidiana perquè som capaços de comprendre més situacions i aspectes. La lectura ens fa créixer.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada