Pràctica 1: Llegir no és senzill
Aquesta pràctica té la intencionalitat de que el lector entengui que llegir i comprendre són conceptes diferents que es poden complementar però que també s'han d'interpretar de manera individual. En relació a aquests dos conceptes apareixen els tipus de textos que llegeixen els alumnes i com aquests poden afavorir en la lectura. Un altre títol possible per a aquesta pràctica seria "Les dificultats de llegir".
En el text d'aquesta pràctica es responen a diverses preguntes com:
- Quins tipus de textos poden dificultar la lectura als infants?
- Quins són els factors que influeixen en la lectura?
- Què vol dir comprendre un text?
- Què ha de tenir un text per a que sigui comprensible?
Durant la lectura podem observar com, en casos concrets, es necessita una ampliació del que vol explicar per a que quedi clar i sigui explícit, com per exemple amb les maneres d'afavorir el procés de la lectura amb nous lectors, ja que és un tema que s'esmenta però no es desenvolupa gaire enfocat cap a accions que es poden fer per part de l'adult.
Pràctica 2: Sabers del saber llegir
En aquesta pràctica podem observar com es té el propòsit de mostrar com llegir és molt més que descodificar un codi, sinó que és conèixer el que diu i poder ser capaços de relacionar-lo amb altres aspectes com les vivències o experiències que ha tingut el tector o altres sabers com la cultura. Per aquest motiu penso que un bon títol alternatiu per a aquesta pràctica seria "Llegir és saber".
En aquesta pràctica es poden respondre a diferents preguntes com:
- Quines són les dificultats de la lectura?
- Reflexionar sobre un text afavoreix la lectura?
- Que vol dir ser un bon lector?
En aquesta pràctica considero que caldria ampliar el tema de com s'ha de promoure a l'alumne per a que arribi a ser un bon lector i que pugui evolucionar durant l'etapa escolar. Aquest fet és indispensable per ajudar als alumnes a que siguin més autònoms i s'autoregulin alhora de llegir un text, un conte o una història.
Pràctica 3: Com avaluem?
En aquesta pràctica s'exposa la manera d'avaluar un procés no un aprenentatge concret, ja que aprendre a llegir és un procés que comporta una evolució constant i no es pot avaluar en un moment concret per posar una nota, sinó que s'ha de promoure la comprensió de textos. Per això és important que es facin reflexions sobre els textos i saber si han arribat a comprendre'l. Per aquest motiu considero que un possible títol podria ser "Valorar un procés".
En aquesta pràctica podem observar com es desenvolupen diverses qüestions com:
- Quines són les funcions de l'avaluació?
- Quines estratègies hi ha per avaluar el procés de comprensió?
- Fer una bona reflexió és comprensió?
- Com es desenvolupen l'autoavaluació i l'autorregulació?
Gràcies a les diverses estratègies explicades anteriorment, el text ens diu que els infants són capaços d'autorregular-se i fixar-se en tot allò que els hi resulta difícil, el que no comprenen i per aquest motiu es genera un autocontrol sobre la comprensió del text. A més, aquests aspectes afavoreixen que es pugui produir una autoavaluació perquè són conscients del que han aprés i no, del que han pogut comprendre i al compartir-ho amb altres companys ajuda a que hi hagi una millor comprensió sobre el que era important i si ho han entès bé o no.
En aquesta pràctica es mostra maneres de poder avaluar als alumnes en un procés perquè normalment es fan avaluacions sense tenir en compte el seu progrés sinó tenint en compte fins a on ha arribat en comparació al mínim, fet que ha de canviar, ja que l'evolució d'aquests infants és molt important i si han aconseguit arribar a grans metes i complir diversos objectius també s'ha de tenir en compte i poder-ho avaluar, per això crec que en aquesta pràctica s'intenta donar una visió diferent de l'avaluació i fomentar un nou comportament per part del docent.
Per concloure amb l'explicació sobre totes les pràctiques podem dir que en totes elles es treballa un element fonamental de l'educació de l'actualitat que és formar als alumnes de manera global i integral per tal de que el que aprenen es pugui utilitzar en altres ambients o llocs. Aquests conceptes clau són el saber, saber fer i saber estar, que significa conèixer, conèixer i saber-lo utilitzar i per últim allò que es coneix i es sap utilitzar, utilitzar-lo bé, en el seu context. Això es perquè amb la lectura afecten diversos factors com la cultura, el vocabulari, l'agilitat, la comprensió i altres elements, elements que s'utilitzen en el dia a dia i que afecten en la comprensió de textos. A més amb la lectura de textos s'amplien tots aquests conceptes que afavoreixen en el nostre diàleg i en la nostra vida quotidiana perquè som capaços de comprendre més situacions i aspectes. La lectura ens fa créixer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada