Activitat 3. La biblioteca com a espai per llegir i compartir
Pràctica 1
Tesi: La biblioteca vista com un espai per accedir a coneixements sense la necessitat d'estar en silenci. La lectura en debat també es pot dur a terme a la biblioteca.
Títol alternatiu: Soroll i biblioteca són compatibles?
Preguntes clau:
- Aprenen les persones que fan d'oients?
- La biblioteca només és un espai per realitzar activitats en silenci?
No necessàriament, ja que a l'article es presenten diferents activitats que impliquen una lectura en veu alta o un debat.
- La lectura només té una única funció?
No, la lectura pot tenir diverses funcions dues de les quals es presenten a l'article. La primera fa referència a la lectura com una activitat relacionada amb el recolliment i el silenci; i una segona activitat que presenta la lectura com una pràctica perquè algú tingui el paper d'oient.
- Com es pot accedir al coneixement?
A l'article es presenten dues vies per poder accedir al coneixement. La primera es realitza a través de la consulta de llibres, textos, etc; i la segona opció és mitjançant la interacció amb els altres.
Idees implícites:
- La biblioteca és un espai que s'ha de potenciar per realitzar activitats grupals.
- Es poden concebre coneixements culturals mitjançant la lectura individual i silenciosa, però també de forma grupal mitjançant el debat.
- La gent que fa d'oient pot donar la seva perspectiva i opinió sobre la lectura.
Idees prèvies:
Des de ben petita m'han dit que la biblioteca era un espai de treball individual i silenciós, on no es podia parlar ni compartir comentaris i coneixements amb els companys. Amb aquest article he pogut observar la gran diversitat d'activitats que es poden dur a terme dins d'una biblioteca i les quals no requereixen un absolut silenci per desenvolupar-les, més aviat el contrari, requereixen un debat i una posada en comú de les perspectives que es tenen d'una lectura realitzada per una persona en veu alta.
PRÀCTICA 2
Tesi: La lectura és una acompanyant, transversal, per tota la vida, que s'ha de treballar diàriament i que dur-la a terme amb més persones proporciona més beneficis.
Títol alternatiu: La lectura, companya de viatge.
Preguntes clau:
- A qui implica la lectura?
A tot el professorat, que per ensenyar i aprendre, la lectura, requereix dedicar-hi temps de manera constant. A més dels lectors.
- Quins beneficis té el treball conjunt entre bibliotecaris i docents?
Provoca que els estudiants millorin la lectura, l'escriptura, la resolució de problemes i treballin millor amb les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Quina funció té la biblioteca en el procés de la lectura?
Ajuda a que la lectura no quedi limitada al context de determinades assignatures (llengües sobretot). A més, és un espai de caràcter transversal i un instrument pedagògic.
- Què ha provocat la preocupació per la lectura?
A part de la creació d'activitats esporàdiques, que són més o menys engrescadores, s'ha realitzat l'articulació dels anomenats plans de lectura de centre, els qual estan integrats al projecte educatiu de centre i al projecte curricular.
Idees implícites:
- Per formar lectors cal integrar la lectura en la manera de desenvolupar les activitats a l'escola.
- La lectura està present al dia a dia, no només durant un període de temps.
- Descobrir la lectura de manera acompanyada provoca que s'hagin de proporcionar motius, temps, material i espai als alumnes per llegir i parlar sobre el que han llegit.
- La lectura implica a tot el professorat i ensenyar i aprendre aquest fet cal dedicar-hi temps de forma constant.
- Hi ha una necessitat de conviure amb la lectura.
- Plans de lectura de centre derivats de la preocupació per aquesta.
- Beneficis del treball conjunt entre bibliotecaris, mestres i alumnes.
Idees prèvies:
És cert que les persones convivim amb la lectura i és per això que s'ha de fer veure als alumnes que aquesta no només està relacionada amb les llengües, sinó que ens la trobem en qualsevol tipus de situació, en qualsevol assignatura i en qualsevol lloc. Ella és la nostra companya de viatge i és necessària per poder desenvolupar la gran part de les tasques que realitzem cada dia.
PRÀCTICA 3
Tesi: L'experiència amb la lectura i la curiositat per aprofundir en el coneixement de les coses del món ens apropa o ens defuig dels llibres.
Títol alternatiu: El camí al descobriment.
Preguntes clau:
- Quins aspectes influeixen en els nens per seguir llegint?
Record que tenen de l'aprenentatge de la lectura.
A quines persones l'associen.
En quin context va tenir lloc.
Si tenen temps per llegir.
Si tenen a l'abast llibres.
- Quin és l'element clau per llegir?
La curiositat, que està relacionada amb les ganes de despertar la intel·ligència, amb les ganes de tenir coneixements sobre les coses del món.
- Què caracteritza a la curiositat sense possible aturador?
Aquesta es caracteritza per tenir inici però no un final. És com si es retroalimentès ella mateixa.
- Qui és el lector?
És algú que es troba entremig de lectures sempre: les que ja ha fet, les que fa, les que vol fer i, encara, les que sap que potser no farà.
Idees implícites:
- Tots tenim una experiència amb la lectura que ens fa que necessitem o defugim els llibres.
- Què podem fer per acostar els nois/es als llibres, a la lectura? Doncs cal tenir en compte el record que en tenen de l'aprenentatge d'aquesta, de la persona a la qual associen aquest procés i en quin context va tenir lloc.
- La curiositat com a fonament per llegir, com a element motivador.
Idees prèvies:
Considero que és molt important el procés que ha seguit un mestre/a per ensenyar als seus alumes a llegir, ja que aquest marcarà les ganes de llegir que puguin tenir els nens/es. A més, crec que és molt important trobar el gènere que t'agradi llegir, ja que et motivarà i t'endinsarà més a la lectura.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada