Montserrat Fons en el seu llibre "Llegir i escriure per viure" planteja uns criteris d'avaluació que es basen en la concepció constructivista del procés d'ensenyament i aprenentatge. Per tant, ens parla d'una avaluació integrada dins del procés d'ensenyament-aprenentatge de la lectura i l'escriptura i amb una funció reguladora de l'aprenentatge.
D'altra banda, Fons fa referència a tres modalitats d'avaluació en funció de la fase del procés d'ensenyament i aprenentatge en què es desenvolupen i dels objectius que persegueixen: l'avaluació inicial, l'avaluació formativa i l'avaluació additiva. No obstant, la finalitat principal de les tres modalitats és regular constantment l'aprenentatge perquè aquest es generi. Segons l'autora, la regulació contínua dels aprenentatges també haurà de ser el criteri que s'apliqui en l'avaluació del procés d'ensenyament i aprenentatge de la lectura i escriptura. Així doncs, l'observació directa i el diàleg són eines que ajuden a assolir aquest propòsit, i a l'hora de fer una observació més detallada del procés, es poden utilitzar fitxes d'enregistrament per a cada observació-intervenció, fer dictats periòdicament amb paraules repetides i estructures similars, i elaborar un diari de classe per anar fent un recull de tot allò que es va aprenent.
A més a més, és important que en l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura, els alumnes siguin capaços d'anar autoregulant el seus aprenentatges per arribar a ser cada vegada més autònoms. Per això, es necessita que els alumnes coneguin els objectius, anticipin i planifiquin les seves accions i que tinguin present els criteris d'avaluació. Alguns instruments que serveixen per autoregular l'aprenentatge són l'autoavaluació, l'avaluació mútua i la coavaluació.
Després de llegir l'apartat de criteris d'avaluació, considero que l'avaluació s'ha d'entendre com un mecanisme per a millorar l'ensenyament i l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura i que permeti als alumnes reflexionar sobre què estant aprenent, com ho estant aprenent i amb quina finalitat. Per altra banda, dir que com a futurs mestres és important plantejar-se quin concepte d'educació tenim i, per tant, quina ha de ser l'objectiu principal de l'avaluació en el procés d'aprenentatge dels nostres alumnes. Segons el meu punt de vista, ha de ser el motor que ajudi a APRENDRE.
![]() |
| Font |

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada