EL CONCEPTE DE LECTURA I
ESCRIPTURA
En el llibre de Montserrat Fons, el qual és l'objecte d'estudi, s'explica
de manera clara i concisa els diferents processos existents entre la lectura i
l'escriptura. Aquests dos conceptes no es poden explicar per separat, ja que
existeix una interrelació entre ells, que proporciona la globalitat del seu
ensenyament - aprenentatge a les aules i a la vida de qualsevol persona.
Cal entendre la lectura i l'escriptura com a diferents posicions segons el
rol de lector o d'escriptor que té un mateix subjecte.
Aquesta idea és completament fàcil d'entendre, ja que un lector té un rol
concret davant un text, que no és només descodificar la informació, sinó que
cal comprendre-la, de manera que es generi una construcció nova, amb els
coneixements previs del lector més la informació aportada gràcies al text, les
diferents hipòtesis que puguin sorgir per tal que es transformi el missatge i
que sigui entenedor pel lector. En el cas de l'escriptura, doncs, l'escriptor
realitza una producció d'un text i segueix uns processos diferents a la lectura
però interrelacionats amb aquesta de manera implícita.
Per tant, la lectura és un procés actiu, per tal d'aconseguir un objectiu
amb un control adequat de la comprensió que s'aconsegueix sempre amb interacció
amb el text fent prediccions i inferències; i l'escriptura és la producció d'un
text on l'escriptor ha de composar tenint en compte el context, fent una
planificació, una textualització i una revisió, per tal de poder generar unes
idees, poder organitzar-les fixant uns objectius per tal de fer-lo entenedor.
TEORIA D'APRENENTATGE: “La concepció constructivista”
Aprendre és igual a l'elaboració d'una representació. L'aprenentatge
significatiu, acumulant i establint relacions entre el que ja se sap i amb el
que es vol aprendre. Per tant, el que s'aprèn ha de ser coherent i transversal,
amb una coneixement previ per tal d'establir connexions properes i fer una
reconstrucció del que ja se sap, sempre amb una actitud favorable tenint en
compte les motivacions i d'aquesta
manera obtenir una memorització comprensiva i no mecànica.
L'aprenentatge de la lectura i de l'escriptura no es dona de manera
additiva, sinó que es reorganitzen els diferents coneixements en relació al
contingut, al tipus i al nivell. L'ús de la lectura ha de ser en un context
real tot creant necessitat i motivació per aquesta. La producció d'un text, és
a dir, escriure també ha de ser amb un ús real, cal llegir i escriure
experiències significatives, funcionals i cooperatives, sent aquestes
motivadores per als nens i les nenes Per
tant podem afirmar que; s'aprèn a llegir, llegint; i s'aprèn a escriure,
escrivint.
USOS DE LA LLENGUA
ESCRITA
Per tal de poder viure de manera autònoma, dins de la societat actual hem
de llegir i escriure tot sent lectors i escriptors, per tant, s'ha de fer un ús
pràctic ( en qüestions rutinàries que ens faciliten la vida), un ús científic (
per enriquir-nos de més coneixements) i un ús literari (apreciant la bellesa i
el plaer estètic) de la llengua escrita i saber guiar als nostres alumnes en la
nostra tasca com a futurs mestres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada