CRITERIS D'AVALUACIÓ
En aquesta part del llibre de Montserrat Fons “Llegir i escriure per
viure”, trobem els criteris d'avaluació de l'escriptura i de la lectura.
L'avaluació és bàsica en la pràctica docent, perquè regula el procés
d'ensenyament – aprenentatge dels alumnes. Cal tenir en compte, que el que
realment s'avalua són els canvis que es donen en cadascun dels alumnes, i
quines són les millores o mecanismes que s'ha de portar a la pràctica per a
poder millorar la nostra tasca com a mestres i ajudar i guiar als alumnes en la
seva formació i educació. Diferenciem doncs, l'avaluació inicial, la formativa
i l'additiva.
L'avaluació és un procés continu, que comença amb l'observació sistemàtica
dels alumnes i de totes les seves accions i reaccions. El diàleg és una eina
essencial per tal de crear un feedback amb els nens i nenes i saber en quin
punt es troben i trobar-ne instruments adequats i individualitzats per a cada
alumne. Cal respondre a uns ítems complicats, ja que no poden ser molt
específics, ja que cada nen i nena té un ritme maduratiu i unes
característiques individuals i úniques.
Per a poder fent una avaluació adequada, ens podem ajudar amb fitxes
d'enregistrament (fetes en diferents dates, una per la lectura i una altra per
l'escriptura), amb dictats (el mateix dictat en diferents moments) i amb els
diaris de la classe, ja que són una font d'informació que ens ajuden als
mestres i als alumnes a comprovar el seu procés envers qualsevol tasca
realitzada.
Tot això ha de contemplar l'autoavaluació, l'avaluació mútua i la
coavaluació, ja que ajuden als alumnes a entendre el procés d'avaluació que
realitzen els mestres. Fer partícips als nens i nens de la seva avaluació ajuda
a poder comprendre els seus canvis i a motivar-los per fer les seves pròpies
correccions. Cal dir també, que és molt més eficient per als mestres, ja que a
vegades es genera un punt de vista intuïtiu i
és complicat ser objectiu, per tant, ajuda a tenir unes dades
objectivables envers l'alumnat.
Per tant, l'avaluació és la regulació dels coneixements, tenint en compte
el ritme i l'evolució de cada alumne.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada