dilluns, 14 d’abril del 2014

CRITERIS D'AVALUACIÓ

CRITERIS D'AVALUACIÓ

En aquesta part del llibre de Montserrat Fons “Llegir i escriure per viure”, trobem els criteris d'avaluació de l'escriptura i de la lectura. L'avaluació és bàsica en la pràctica docent, perquè regula el procés d'ensenyament – aprenentatge dels alumnes. Cal tenir en compte, que el que realment s'avalua són els canvis que es donen en cadascun dels alumnes, i quines són les millores o mecanismes que s'ha de portar a la pràctica per a poder millorar la nostra tasca com a mestres i ajudar i guiar als alumnes en la seva formació i educació. Diferenciem doncs, l'avaluació inicial, la formativa i l'additiva.

L'avaluació és un procés continu, que comença amb l'observació sistemàtica dels alumnes i de totes les seves accions i reaccions. El diàleg és una eina essencial per tal de crear un feedback amb els nens i nenes i saber en quin punt es troben i trobar-ne instruments adequats i individualitzats per a cada alumne. Cal respondre a uns ítems complicats, ja que no poden ser molt específics, ja que cada nen i nena té un ritme maduratiu i unes característiques individuals i úniques.  Per a poder fent una avaluació adequada, ens podem ajudar amb fitxes d'enregistrament (fetes en diferents dates, una per la lectura i una altra per l'escriptura), amb dictats (el mateix dictat en diferents moments) i amb els diaris de la classe, ja que són una font d'informació que ens ajuden als mestres i als alumnes a comprovar el seu procés envers qualsevol tasca realitzada.

Tot això ha de contemplar l'autoavaluació, l'avaluació mútua i la coavaluació, ja que ajuden als alumnes a entendre el procés d'avaluació que realitzen els mestres. Fer partícips als nens i nens de la seva avaluació ajuda a poder comprendre els seus canvis i a motivar-los per fer les seves pròpies correccions. Cal dir també, que és molt més eficient per als mestres, ja que a vegades es genera un punt de vista intuïtiu i  és complicat ser objectiu, per tant, ajuda a tenir unes dades objectivables envers l'alumnat.


Per tant, l'avaluació és la regulació dels coneixements, tenint en compte el ritme i  l'evolució de cada alumne.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada