Aquest
text està basant en la següent tesi: La interacció social i la parla com
aspectes clau en el procés d’aprenentatge. Així, doncs, l’article gira entorn a
aquesta idea d’aquesta manera podríem canviar-li el títol pel de: “ La interacció com a base per a
l’aprenentatge.”
Hi
han quatre idees clau que desenvolupa l’autor al llarg del seu article que són
les següents:
- - L’objectiu de l’educació:
proporcionar un entorn adequat, el qual està format per uns alumnes que ha de realitzar un paper actiu,
per tant que puguin participar en les activitats (aquestes han de ser
productives) i que hi hagi interacció entre diversos agents dins d’aquest
context, d’aquesta manera podran dominar progressivament tots els coneixements
que se’ls hi proporcioni.
- - La bastida: és l’ajuda que una
persona més capacitada per fer una cosa ajuda amb una altre que no ho és tant,
però no parlem d’experts ni de llestos o tonto, sinó de capacitats. Aquesta
bastida o ajuda, s’ha d’anar retirant mica en mica de manera progressiva ja que
això fa que millori l’autonomia i l’autosuficiència. Així, podem entendre que
la interacció és un fet clau, ja que no sols és el mestre el que ajuda sinó que
també ho fa el mateix grup d’iguals.
- - La parla exploratòria: és un tipus
de parla en la qual és important explicar un a cosa com preguntar i argumentar.
- - Rol del professorat: ha de ser
actiu i reflexiu, que ha de fer de guia utilitzant la parla per promoure
l’aprenentatge.
En
l’article que he analitzat podem observar i llegir molt clarament que la seva tesi
és argumentada amb cites, exemples, entre d’altres de diversos personatges més
o menys il·lustres en aquest camp d’investigació. Però també reforça la seva
tesi a través dels requadres que hi ha en cada pàgina, els quals tenen la
funció de repetir una frase o unes paraules que són importants en el text.
En
el text hi he trobat dues idees implícites, la primera és que dona la sensació
que s’ha de treballar sempre de forma col·lectiva, però crec que de vegades tot
i que no agradi s’ha d’ajudar a l’alumne de manera individual ja que pot tenir
alguna mancança que de vegades és millor reconduir l’alumne d’aquesta manera,
perquè de tant en tant els alumnes s’aprofiten uns dels altres (un fa una tasca
i l’altre se’l mira)i aquest últim no aprèn el mateix. La segona idea que crec
important destacar és la de que els alumnes ja tenen uns coneixements prou
amplis com per posar-se a parlar, però crec que hem de tenir una mica més de
cura amb ajudar-los tant pel que fa a coneixements com a l’expressió. Personalment, crec que seria interessant
ampliar més a fons el concepte de bastida i tot el que aquest pot comportar,com
per exemple: com es portaria a terme en una aula.
Aquest
article ens introdueix encara més en els aspectes que vam tractar a classe, ja
que no només fa referència a la parla exploratòria sinó que també a molts
altres aspectes. Així, doncs el text profunditza el tema i fa certes aclariments
que ajuden a entendre molt millor els elements tractats a l’aula. Pel que fa
als aspectes que he incorporat en el meus coneixements són els següents: sobre
aquest tema jo pensava que la parla no era una eina tant important com pot ser
l’exploració però l’autor argumenta que la parla és una eina molt important per
al bon desenvolupament de l’alumne; sobre aquest tema jo pensava que la bastida
es mantenia en el temps, però l’autor argumenta que s’ha de retirar de mica en
mica per fomentar l’autonomia; sobre aquest tema jo pensava que el debat no era
un fet gaire rellevant en el procés d’aprenentatge, però l’autor argumenta que
és un moment importantíssim perquè el mestre el recondueixi i ajudi als seus
alumnes a potenciar un diàleg de qualitat.
En
el penúltim apartat de l’article se’ns presenta la justificació de la
importància de la parla exploratòria, però no el inconvenients. Per tant, si li
hagués de fer alguna pregunta a l’autor, seria la següent: Quins són els
inconvenients de la parla exploratòria? Es pot dur a terme en tots els nivells
(cicle inicial, mitjà i superior)? O donar més importància a la parla
exploratòria en un d’ells és millor per al desenvolupament dels nens i nenes?
Com ho podem dur a terme a l’aula?
Enllaç extern:
- La llengua oral a l'escola.
Enllaç extern:
- La llengua oral a l'escola.

Hola, Esther; miro de respondre't breument.
ResponElimina"Quins són els inconvenients de la parla exploratòria?" Aquest interrogant és per a mi estrany. Jo plantejaria un interrogant com ara "Quines poden ser les dificultats per treballar la parla exploratòria a l'aula?" o alguna cosa així. Jo crec que és un interrogant mal plantejat, perquè equipara la parla exploratòria a un mètode, que pot tenir efectivament inconvenients. Però en realitat la parla exploratòria constitueix un ús de la parla quan és correlat del pensament 'mentre està elaborant les idees', com si fos una mena de 'pensament en veu alta'. La parla exploratòria intenta respondre a la idea segons la qual a la base del desenvolupament humà hi ha la interacció. És una manera de posar en l'escenari social (de l'aula en aquest cas) el pensament individual de cadascú per transformar-lo.
Es pot dur a terme en tots els nivells (cicle inicial, mitjà i superior)? En tots, ja que en tots les persones han de veure que la interacció amb els altres és font d'aprenentatge i cabvi conceptual.
O donar més importància a la parla exploratòria en un d’ells és millor per al desenvolupament dels nens i nenes? Cal treballar-lo en tots els nivells, des de P3 fins a les classes de doctorat, i al llarg de la vida en totes les instàncies educatives i experiències humanes de resolució de problemes i conflictes la solució dels quals no és en mans de ningú, en què tothom comparteix graus diversos d'ignorància sobre la solució.
Com ho podem dur a terme a l’aula? Bona pregunta! En part a l'article et responc. Cal que entre tots hi continuem rumiant.
Hola Xavier.
ResponEliminaEn primer lloc, gràcies per les respostes a les preguntes. I en segon lloc només et volia fer un aclariment sobre la primera pregunta,i és que en el moment de la seva redacció no sabia com explicar-ho perquè s'entengués. Però ja he vist que has fet una correcta interpretació.