dimecres, 2 d’abril del 2014

El procés d'alfabetització


El text “Leer y escribir en un mundo cambiante” de la Dra.  argentina Emilia Ferreiro doctorada a la Universitat de Ginebra,  tracta el tema de l’alfabetització vist com un procés obert i que no s’acaba mai. Amb el text podem comprovar la complexitat del terme i la relació que estableix amb habilitats funcionals diverses, és a dir, aquelles de cara a la vida quotidiana. No obstant, allò important és saber-ho aplicar i conèixer en quins moments te’n pots beneficiar.

L’autora fa referència a l’evolució que hi ha hagut respecte la lectura i l’escriptura, que abans era una professió que només podien exercir alguns ciutadans i que actualment és una obligació i una tasca molt important en l’educació. Aquesta evolució ha portat a crear el que anomenem alfabets i analfabets. A més a més, a causa d’aquesta evolució s’ha arribat al terme fracàs escolar, el qual al llarg del temps s’ha anat passant la responsabilitat a un sector o altre, però que a nivell personal considero que és un terme complex que recau en mans de tota la societat en general, atès que som tot el conjunt els qui eduquem a les persones que ens envolten.
Per altra banda, també dóna lloc a parlar de les noves tecnologies i l’Internet i el com aplicar-ho de forma eficaç per no crear més analfabets sinó el contrari.

Ferreiro recalca la idea de procés obert quan explica que ella, com a professora d’universitat, ensenya als seus alumnes a llegir i interpretar els textos científics. Així doncs i a mode de resum  pretén fer consciència que les habilitat lingüístiques s’han d’aprendre des d’una visió funcional, per poder aplicar en el dia a dia de les nostres vides.

Per finalitzar m’agradaria formular un parell de preguntes a l’autora d’aspectes que no m’han acabat de quedar clars, o que em creen confusió.

  •    En quin moment podem parlar d’un nivell màxim d’alfabetització, atès que en tot moment estem aprenent coses que ens ajuden a ser més competents?
  •     Donat que explicita que és un procés obert, no considera que és erroni parlar d’alfabets i analfabets? Potser només hi ha analfabets i aquests es distribueixen en diferents nivells?



Annexo dos petits documentals en els quals es porta a terme un procés d’alfabetització, l’un molt concret en relació a la música i l’altre una alfabetització de les competències lingüístiques per aconseguir que les dones que hi apareixen siguin autosuficients. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada