El text “Leer y escribir en un mundo
cambiante” de la Dra. argentina Emilia
Ferreiro doctorada a la Universitat de Ginebra, tracta el tema de l’alfabetització vist com un
procés obert i que no s’acaba mai. Amb el text podem comprovar la complexitat
del terme i la relació que estableix amb habilitats funcionals diverses, és a
dir, aquelles de cara a la vida quotidiana. No obstant, allò important és
saber-ho aplicar i conèixer en quins moments te’n pots beneficiar.
L’autora fa referència a l’evolució que hi ha
hagut respecte la lectura i l’escriptura, que abans era una professió que només
podien exercir alguns ciutadans i que actualment és una obligació i una tasca
molt important en l’educació. Aquesta evolució ha portat a crear el que
anomenem alfabets i analfabets. A més a més, a causa d’aquesta evolució s’ha
arribat al terme fracàs escolar, el qual al llarg del temps s’ha anat passant
la responsabilitat a un sector o altre, però que a nivell personal considero
que és un terme complex que recau en mans de tota la societat en general, atès
que som tot el conjunt els qui eduquem a les persones que ens envolten.
Per altra banda, també dóna lloc a parlar de
les noves tecnologies i l’Internet i el com aplicar-ho de forma eficaç per no
crear més analfabets sinó el contrari.
Ferreiro recalca la idea de procés obert quan
explica que ella, com a professora d’universitat, ensenya als seus alumnes a
llegir i interpretar els textos científics. Així doncs i a mode de resum pretén fer consciència que les habilitat lingüístiques
s’han d’aprendre des d’una visió funcional, per poder aplicar en el dia a dia
de les nostres vides.
Per finalitzar m’agradaria formular un parell
de preguntes a l’autora d’aspectes que no m’han acabat de quedar clars, o que
em creen confusió.
- En quin moment podem parlar d’un nivell màxim d’alfabetització, atès que en tot moment estem aprenent coses que ens ajuden a ser més competents?
- Donat que explicita que és un procés obert, no considera que és erroni parlar d’alfabets i analfabets? Potser només hi ha analfabets i aquests es distribueixen en diferents nivells?
Annexo dos petits documentals en els quals es
porta a terme un procés d’alfabetització, l’un molt concret en relació a la música i l’altre
una alfabetització de les competències lingüístiques per aconseguir que les
dones que hi apareixen siguin autosuficients.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada