dimecres, 2 d’abril del 2014

APRENDRE A PARTIR DE LES POTENCIALITATS I CARÈNCIES DELS ALTRES

L’article de M. Rosa Gil “ Escriure textos reals en col·laboració: una tasca imprescindible” deixa evidències d’una experiència portada a terme en una escola pública de Terrassa, amb un grup classe heterogeni de segon de primària, qui desenvolupen un projecte anomenat “Conèixer Salvador Dalí”. Aquest, esta format per una sèries d’activitats que tenen com a objectiu reforçar les competències lingüístiques, entre elles, trobem: l’elaboració d’una nota a les famílies per demanar materials com llibres, revistes, etc que els serveixi com a font d’informació, i realitzar un mural per penjar al passadís de l’escola on es vegi reflectida la vida i l’obra del pintor.  
Resumeix com a idea principal que una eina d’aprenentatge fructuosa per construir coneixement significatiu, és treballar mitjançant situacions contextualitzades, on la feina feta tingui una finalitat real.
L’autora, defensa que l’aprenentatge és molt més revelador quan es treballa en col·laboració, en aquest cas els escrits s’elaboren per parelles, on tots dos prenen acords sobre el format, l’ortografia... dels fragments. També recolza el fet de treballar partint de situacions reals ja que fomenta la motivació i la iniciativa respecte els coneixements que aprenem. Finalment deixa constància que l’auto aprenentatge s’enriqueix gràcies a  la discussió, el debat i la reflexió de tot els fets encertats o erronis que podem cometre durant el nostre cicle d’aprenentatge.
Alguns aspectes que podem deduir sobre l’actitud que adopten les mestres, es converteixen en mostres de respecte intel·lectual sobre tot allò que els nens saben, per elles ningú és més que altres, sinó que cadascú fa aportacions igual d’importants. Tot aprenentatge requereix un procés, així doncs, és imprescindible que el mestre tingui una postura positiva, per estar en disposició d’ajut i recolzament davant totes les necessitats dels infants. D’aquesta manera  es generarà un esperit de superació, amb seguretat per enfrontar-se al desconegut i sense pors a l’equivocació.  De vegades els docents ens enivim per no saber respondre al que ens preguntin els alumnes, però amb la perspectiva que ens proposa M. Rosa Gil respecte l’aprenentatge i l’ensenyament, podem ser conscients que el més important es crear un ambient de curiositat perquè ells puguin ser autònoms a l’hora d’aprendre.
Enllaçant aquests aspectes amb la realitat educativa, l’escriptura sempre s’ha considerat un concepte molt sofisticat, acostumats a practicar-la de forma individual i en silenci. Però hem de reflexionar sobre si és la millor metodologia, ja que ningú viu sol, sinó que estem en constant relació i comunicació.
Es clar que l’aprenentatge i adquisició de nous conceptes és difícil, sense excepció de la lectura i l’escriptura, però escriure el que volem expressar de manera clara, precisa i entenedora “és un repte difícil per a tothom!”.

A través d’aquest enllaç podrem accedir a un reportatge molt interessant sobre com s’adquireixen els primers fonaments de l’escriptura amb un cas particular, la Gal·la.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada