El
llibre de Montserrat Fons “Llegir i escriure per viure.
Alfabetització inicial i ús real de la llengua escrita a l'aula”
s'estructura en quatre grans blocs, dels quals m'he llegit alguns que
es corresponen al bloc 2 “Components de la interacció pedagògica”.
Aquests apartats són: l'organització social, l'espai, el temps, els
materials curriculars i l'organització dels continguts.
En
l'organització social o, també anomenada gestió social de l'aula
Fons ens ve a dir que l'activitat d'ensenyament i aprenentatge de la
lectura i de l'escriptura permet agrupar als alumnes de maneres
diferents. D'aquesta manera, el tipus d'agrupament dependrà de la
finalitat que perseguim, ja que cada agrupació ens permet treballar
aspectes diferents.
Quant
a l'agrupament en gran grup, Fons defensa que serveixen per
consensuar els objectius del treball, organitzar les tasques a
desenvolupar i posar en comú allò que s'ha treballat. Així doncs,
com a punt fort d'aquest agrupament és que s'estimulen les respostes
entre ells però per contra, el resultat de treball és insuficient
perquè no hi ha interacció entre iguals i és difícil connectar
amb 25 alumnes alhora.
Pel
que fa el treball en petit grup (4-5 persones) o en parelles,
aquest permet la interacció cooperativa i el fet de compartir
l'experiència de l'aprenentatge. Tanmateix, emfatitza en la idea que
les agrupacions han de ser variables i els components heterogenis per
tal que hi hagi intercanvi i ajut, a més que hi hagi possibilitat
d'experimentar diferents rols.
I
quant al treball individual és
una bona manera d'afrontar personalment les tasques fent doncs, una
activitat interna adaptada al nivell i ritme de treball.
En
l'apartat de l'espai, aquest s'organitza en funció de l'espai físic,
el mobiliari-material i el tipus d'agrupament. Si treballem en gran
grup, Fons aconsella que la disposició faciliti veure les cares de
tots els membres de l'aula. En canvi, si treballem en petit grup,
l'ús de l'espai més òptim és fent racons d'aprenentatge i
finalment si es treballa de manera individual, l'alumne pot escollir
on treballar sempre i quan quedi clar l'objectiu de treball.
Pel
que fa a l'apartat del temps es considera des de dues visions. Per
una banda, aprendre a llegir i a escriure i per una altra, el temps
destinat a cada activitat d'E-A de la lectura i l'escriptura.
En
els últims dos apartats que són els materials i continguts del
currículum s'exposa com organitzar-los per tal que l'alumne sigui
capaç d'aprofitar tot allò que l'entorn l'ofereix per aprendre a
llegir i a escriure.
Per
acabar vull compartir la frase que per mi és la més important
d'aquests apartats:
“La
manera d'entendre què és llegir i què és escriure (...) és un
aprenentatge que no es realitza d'un dia per l'altre, ni se
n'aconsegueix el domini d'una vegada per sempre. (...) és un
aprenentatge complex, que evoluciona interrelacionant els diferents
aspectes que intervenen a ritmes diferents per a cada individu”.
Com
a recomanació per ampliar sobre el tema us deixo la direcció d'una
pàgina web on podeu llegir un article escrit al diari Ara per Teresa
Terrades, una professora de secundària i veure un vídeo d'uns
10 minuts anomenat
Com organitzem l'aula?. Ambdós molt interessants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada