diumenge, 13 d’abril del 2014

ORGANITZACIÓ SOCIAL, ESPAI, TEMPS, MATERIALS I CONTINGUT.

El llibre de Montserrat Fons “Llegir i escriure per viure. Alfabetització inicial i ús real de la llengua escrita a l'aula” s'estructura en quatre grans blocs, dels quals m'he llegit alguns que es corresponen al bloc 2 “Components de la interacció pedagògica”. Aquests apartats són: l'organització social, l'espai, el temps, els materials curriculars i l'organització dels continguts.
En l'organització social o, també anomenada gestió social de l'aula Fons ens ve a dir que l'activitat d'ensenyament i aprenentatge de la lectura i de l'escriptura permet agrupar als alumnes de maneres diferents. D'aquesta manera, el tipus d'agrupament dependrà de la finalitat que perseguim, ja que cada agrupació ens permet treballar aspectes diferents.
Quant a l'agrupament en gran grup, Fons defensa que serveixen per consensuar els objectius del treball, organitzar les tasques a desenvolupar i posar en comú allò que s'ha treballat. Així doncs, com a punt fort d'aquest agrupament és que s'estimulen les respostes entre ells però per contra, el resultat de treball és insuficient perquè no hi ha interacció entre iguals i és difícil connectar amb 25 alumnes alhora.
Pel que fa el treball en petit grup (4-5 persones) o en parelles, aquest permet la interacció cooperativa i el fet de compartir l'experiència de l'aprenentatge. Tanmateix, emfatitza en la idea que les agrupacions han de ser variables i els components heterogenis per tal que hi hagi intercanvi i ajut, a més que hi hagi possibilitat d'experimentar diferents rols.
I quant al treball individual és una bona manera d'afrontar personalment les tasques fent doncs, una activitat interna adaptada al nivell i ritme de treball.
                                Font                                     
                                                                                     
En l'apartat de l'espai, aquest s'organitza en funció de l'espai físic, el mobiliari-material i el tipus d'agrupament. Si treballem en gran grup, Fons aconsella que la disposició faciliti veure les cares de tots els membres de l'aula. En canvi, si treballem en petit grup, l'ús de l'espai més òptim és fent racons d'aprenentatge i finalment si es treballa de manera individual, l'alumne pot escollir on treballar sempre i quan quedi clar l'objectiu de treball.
Pel que fa a l'apartat del temps es considera des de dues visions. Per una banda, aprendre a llegir i a escriure i per una altra, el temps destinat a cada activitat d'E-A de la lectura i l'escriptura.

En els últims dos apartats que són els materials i continguts del currículum s'exposa com organitzar-los per tal que l'alumne sigui capaç d'aprofitar tot allò que l'entorn l'ofereix per aprendre a llegir i a escriure.

Per acabar vull compartir la frase que per mi és la més important d'aquests apartats:
“La manera d'entendre què és llegir i què és escriure (...) és un aprenentatge que no es realitza d'un dia per l'altre, ni se n'aconsegueix el domini d'una vegada per sempre. (...) és un aprenentatge complex, que evoluciona interrelacionant els diferents aspectes que intervenen a ritmes diferents per a cada individu”.

Com a recomanació per ampliar sobre el tema us deixo la direcció d'una pàgina web on podeu llegir un article escrit al diari Ara per Teresa Terrades, una professora de secundària i veure un vídeo d'uns 10 minuts anomenat Com organitzem l'aula?. Ambdós molt interessants.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada