dijous, 10 d’abril del 2014

Escriure un conte inventat

Per poder viure de manera autònoma i responsable en la nostra societat, necessitem saber llegir i escriure. A més a més, no sols necessitem saber escriure i llegir sinó que hem de ser uns lectors i escriptors per poder aprendre com resoldre qüestions pràctiques, potenciar el nostre coneixement i d’aquesta manera, poder gaudir d’un plaer estètic.
Personalment he escollit una experiència de l’autora del llibre: “ Llegir i escriure per viure” en la què es fa referència a un ús literari de la llengua. M’ha semblat molt interessant l’experiència de Montserrat Fons en la qual parla sobre l’escriptura d’un conte inventat pels nens ja que tal i com es diu en el llibre, és un tipus de proposta molt ambiciosa pels alumnes. És evident, que per ensenyar als nens i nenes a llegir i escriure, no escolliria l’invent d’un conte com a primera activitat, però quan ja tinguessin pràctica, és un tipus de tasca que m’agradaria realitzar.
L’oportunitat d’ inventar un conte possibilita que un nen o nena desenvolupi la seva imaginació, a part de posar a la pràctica la seva creativitat i expressió escrita. És un tipus d’activitat motivadora perquè els alumnes agafin el gust per aprendre a llegir i escriure i no els hi sembli una tasca feixuga i avorrida.
Segons Montserrat Fons, a l’aula de 5 anys acostumen a proposar d’inventar un conte de manera col·lectiva. Això permet que cada membre del grup i participi i creï una part de la història inventada. És evident, que perquè concordi tot el que diu cada nen o nena, el professor o la professora haurà de donar algunes pautes perquè hi hagi una bona estructuració en el conte i tenir uns ítems clars per tal d’anar guiant als nens i nenes. No es tracta d’una activitat fàcil ja que s’han de tenir en compte molts aspectes com ara: a qui va adreçat el conte, la durada de la història, etc.
L’invent d’un conte de manera col·lectiva també facilita un bon ambient a la classe, ja que perquè surti bé l’activitat, l’alumnat haurà d’adoptar una actitud treballadora, optimista i treballar en grup. S’hauran de posar en pràctica una sèrie d’habilitats socials que seran necessàries per poder obtenir un bon resultat de la tasca assignada pel docent o la docent. Es tracta d’un tipus d’activitat on es crea un clima que afavoreix l’entreteniment i la relaxació. A més a més, l’alumnat desenvolupa el llenguatge comunicatiu, estètic i creatiu. Cada nen o nena tindrà un paper important ja que tots col·laboraran en l’activitat i hauran d’anar coordinats per fer-la bé. Tots ells seguiran uns passos per obtenir un resultat satisfactori de la tasca, com ara: la planificació del conte, la seva textualització i la revisió final.
M’ha semblat una experiència molt bona ja que a part del què he dit anteriorment, crec que l’invent d’un conte afavoreix el desenvolupament social dels nens, ja que els hi permet comprendre els rols i els valors. També és un medi de transmissió de creences i valors. Per tant, a través d’aquesta activitat, es pot treballar de manera transdisciplinar perquè a part de fomentar l’aprenentatge de la llengua i l’escriptura, s’ensenyen valors i actituds.
L’ús literari de la llengua ens permet obtenir plaer, crear bellesa i crear històries amb mons i personatges imaginaris.

Tots aquests trets contribueixen a fer del llenguatge literari, un tipus especial dintre dels altres tipus de llenguatge. Tot i així, cal dir que l’ús literari de la llengua és molt important, sobretot en quant a estètica i forma, però no s’ha de considerar el més rellevant ja que per tenir un bon procés d’alfabetització, també s’ha de saber fer un bon ús pràctic i científic de la llengua.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada