(Activitat 4)
- Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques?
Pràctica 1: Les dificultats en la comprensió lectora poden ser
ateses al lector o bé a les característiques del text.
Pràctica 2: Un bon diàleg entre el lector i el text implica
una sèrie de sabers.
Pràctica 3: La valoració d’una bona comprensió lectora
requereix una avaluació continuada a través de diferents estratègies.
- Quin títol alternatiu proposaríeu?
Pràctica 1: “La complexitat del diàleg entre el lector i el
text”
Pràctica 2: “La comprensió lectora és més que saber llegir”
Pràctica 3: “Estratègies per avaluar la comprensió lectora”
- A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu
esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
¥
Com hem de seleccionar els textos tenint en compte
les dificultats dels alumnes?
Primer de tot cal
detectar les dificultats de cada text. En el cas dels de tipus narratiu es
deuen per la manera en com es diuen les coses. En canvi, en el cas dels
explicatius, la dificultat rau precisament en el que diuen. D’aquesta manera,
buscaríem que els textos narratius tinguessin, entre d’altres, un propòsit clar
per part del protagonista, un únic narrador o il·lustracions que afavoreixin la
comprensió del text; mentre que pels textos de caire explicatiu cercaríem que continguessin definicions
entenedores, marcadors textuals que ajudin i els s’expliquin els nous temes
introduïts. En aquest sentit, la biblioteca es presentarà com un molt bon
recurs per fer una bona selecció de textos.
¥
Què necessita el lector per tal que hi hagi una
bona comprensió lectora?
Si bé hi ha una sèrie
de característiques davant la selecció d’un bon text acord amb les capacitats
dels alumnes, també hi ha certs aspectes per part del lector a tenir en compte.
Necessita tenir, per exemple, un mínim de fluïdesa quan llegeix, sinó perdrà el
temps amb altres mancances i no podrem abordar dificultats relacionades amb el
propòsit del protagonista del relat o quina és la intenció de l’autor. Tanmateix,
cal recordar que la velocitat o fluïdesa no sempre és sinònim de comprensió
lectora, o bé que també existeix l’analfabetisme funcional (la incapacitat
d’utilitzar l’habilitat d’escriure i llegir per resoldre eficaçment problemes
de la vida quotidiana. D’aquesta manera, la comprensió lectora requereix de
dues estratègies: l’elaboració (relacionar un text amb allò que ja se sap i amb
l’experiència personal) o l’autoregulació (fer-se preguntes sobre si s’entén el
text i buscar maneres de resoldre les possibles dificultats que es tinguin).
¥
Com podem afavorir la reflexió durant el mateix
procés lector?
L’avaluació de la
comprensió lectora ha de ser continuada i de caràcter pedagògic o reguladora
del procés d’ensenyament i aprenentatge. A la pràctica 3, anomenada “Com
avaluem” se’ns presenten una sèrie d’estratègies que contemplen aquest principi
i que ens poden ajudar a valorar i
observar l’evolució de la comprensió lectora dels alumnes. Les
estratègies poden ser de predicció (elaborar hipòtesis d’un text abans
d’iniciar la lectura), per interrogar (fer preguntes sobre diferents aspectes
de cada passatge que es vagi llegint), per clarificar (esbrinar el significat
de certs mots o expressions desconegudes) o per resumir (explicar la idea o els
aspectes essencials d’un text). Totes elles no només ens poden ajudar a nosaltres
com a mestres, sinó també al propi alumne, que podrà veure les seves mancances
i els seus progressos.
¥
Què necessita l’ infant per ser conscient del
procés que segueix mentre llegeix?
Com he dit a la
pregunta anterior, totes aquelles estratègies poden ajudar a l’alumne a ser
conscient i reflexionar sobre el seu procés d’aprenentatge. No obstant, també
són importants els saber d’ordre meta, que són els que ajuden a prendre
consciència del que es llegeix i si s’està comprenent. Així doncs, durant la
lectura serien necessàries preguntes com ara: qui és el propòsit de la meva
lectura?, segur que entenc el significat d’aquest mot?, en quin punt de la
lectura m’ha passat per alt una informació important?, etc.
- Quines idees destacaríeu com a implícites i què penseu que
necessitaríeu ampliar?
¥
La classe social i cultural pot influir en la
comprensió lectora.
A les pràctiques es fa
referència als tipus de sabers necessaris a l’hora de comprendre una lectura en
la seva totalitat. Alguns d’ells estan relacionats amb la intertextualitat i la
cultura, de tal manera que es pot veure que llegir implica més que el simple coneixement
d’un codi lingüístic. Tot i així, per tal de reafirmar aquesta idea seria
necessari veure exemples de com aquests sabers (o la seva mancança) poden tenir les seves conseqüències. Per exemple,
es podria fer llegir el mateix text a diferents infants de la mateixa edat,
però que tinguessin orígens classes
socials diferents, per tal de determinar si aquests factors tenen un gran
impacte en el aprenentatge i veure els que més. D’aquesta manera a partir
d’aquí també seria més fàcil concretar l’actuació davant d’aquestes
dificultats.
¥
L’alumne necessita, en part, el guiatge del mestre
per tal de millorar la seva comprensió lectora.
Amb els quatre tipus
d’estratègies que se’ns expliquen podem veure que el procés d’aprenentatge i
avaluació ha d’estar acompanyat per algú que en sàpiga més, per tal que es
produeixi un progrés (això ho podríem relacionar perfectament amb la ZDP). Ha
de ser el mestre, per exemple, qui ha de fer les preguntes sobre el text per
tal de promoure la reflexió en l’alumne. D’aquesta manera de mica en mica
aquestes preguntes se les anirà fent ell de manera inconscient. Cal recordar,
però, que el fet que hi hagi d’haver un guiatge no vol dir que l’ infant no
prengui part del procés d’aprenentatge, ja que
com sabem, l’avaluació pedagògica o reguladora també passa per ser
autoavaluació, de tal manera que l’alumne s’hi troba totalment implicat.
Per mi, l'explicació de com portar a terme aquestes estratègies s'hauria d'ampliar, per tal de saber com s'ha d'actuar en cada cas concret. Les preguntes o frases que es diuen poden resultar molt útils, però definitivament no crec que siguin suficients com perquè un mestre esdevingui únicament amb elles un bon guia en l'aprenentatge de la lectura dels seus alumnes.
¥
La lectura comprèn molts més factors a part del de
tenir en compte un sistema lingüístic.
L’explicació dels
diferents sabers necessaris per a la comprensió lectora deixen entreveure que
cal saber molt més a banda d’interpretar un codi lingüístic. Per exemple,
si un nen té un saber cultural elevat li
serà més fàcil establir connexions entre el text que està llegint i d’altres
que ja ha llegit anteriorment. El mateix passa amb els estereotips, ja que
segons els que tenim podem interpretar de diferents maneres una lectura. De
fet, podríem fins i tot parlar dels sabers d’ordre meta, ja que van més enllà d’un
text com a sistema lingüístic en el sentit que t’has d’allunyar i reflexionar
sobre ell. Com amb la primera pregunta, també crec que estaria molt bé veure què enten i perquè d'un mateix text diferents infants. Això donaria suport a la tesi que per llegir es necessita més que un bon coneixement del codi lingüístic.
- Com connectaríeu i contrastaríeu el text amb les idees prèvies
personals, les tractades o anticipades a classe i les extretes de llibres,
articles, reportatges, programes de TV... que hagueu llegit, vist,
escoltat o explorat?
Crec que es pot relacionar amb una
gran part del contingut que hem anat treballant a classe. Per exemple, l’escriptura
té el poder de comunicar-nos, però a diferència de la parlar, escriure
requereix explicar un context. L’escrit ens permet anar més enllà de la nostra
realitat immediata, i si bé això representa una gran qualitat, també pot
suposar un inconvenient quan la comprensió de la lectora va molt
interrelacionada amb el context o la cultura dels quals parla.
Per altra banda, com ja he dit, les
tres pràctiques tenen en compte el fet que no es pot considerar un text com un
simple codi lingüístic, sinó que hi ha molts altres factors que hi intervenen i
fan que la interpretació pugui variar. S’ha de tenir en compte, per tant, els
aspectes de tipus semàntic i pragmàtic. Al final tot es redueix a aprendre per
tal d’ingressar en una comunitat de discurs, és a dir, a un grup de persones
que comparteixen uns termes a l’hora de parlar, una manera d’expressar-se, etc.
Quelcom que m’ha fet pensar mentre
llegia aquesta activitat ha estat la importància de la selecció del text per
tal que es produeixi un bon aprenentatge, adequat al nivell de l’alumne. És
cert que normalment quan pensem en dificultats en la comprensió lectora de
seguida ens ve a la ment estratègies per tal d’afrontar-les des del punt de
vist de qui llegeix. Tanmateix, ara sé que també és igual d’important l’altra
banda, és a dir, la del text que es llegeix. He trobat molt interessants i útils
els consells que es donen per fer una bona selecció de lectures, així com també
les estratègies que es poden posar en pràctica per tal d’incentivar la reflexió
de l’alumne.
Ara sóc conscient que, com tot, l’aprenentatge
de la lectura i l'escriptura requereix d’una avaluació reguladora i continuada. A
més a més, també sé que és molt important crear activitats que realment avaluïn
la comprensió lectora.
He trobat a Internet un enllaç amb diferents activitats,
on hi ha varis textos i després una sèrie d’exercicis per veure si s’ha entès
el que s’ha llegit. Crec que és un bon recurs que després es pot adaptar segons
les necessitats de la classe i els alumnes.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada