dijous, 10 d’abril del 2014

Llegir i escriure per viure - Part I (pàgines 14-28)

La primera idea que vol transmetre la Montserrat Fons al seu llibre Llegir i escriure per viure és la seva concepció sobre què vol dir llegir i escriure a una societat alfabetitzada. Aquests conceptes sempre s’han concebut com a dues fases diferenciades, en què primer els infants aprenen a llegir i després a escriure, per tant, un procés precedeix l’altre. Montserrat Fons vol trencar amb aquesta idea, ja que tot i que intervinguin processos i rols diferents, es troben totalment interrelacionats.

Llegir implica comprensió, és a dir, el lector interactua amb el text, el compren i li dóna significat. Posteriorment, elabora les seves hipòtesis o prediccions sempre tenint en compte l'objectiu i la intenció de la lectura. D’altra banda, escriure implica produir un text i tot el que això suposa: planificació d’idees i objectius, sintaxi, cohesió textual, revisió... etc.

Montserrat Fons parteix d’un marc de referencia concret: el constructivisme. Com tots sabem, el constructivisme es basa en la construcció del propi coneixement a partir d’aquells esquemes o idees prèvies que tenim i aquelles que n’obtenim del nostre referent. Aquesta resulta la base de l’aprenentatge significatiu pel mitjà del qual donem sentit al propi coneixement a partir d’un context real amb experiències motivadores. El paper del mestre en aquest moment és essencial, ja que ha de garantir el desenvolupament de cada alumne partint d’aquesta teoria.

En aquest mateix apartat, i partint del constructivisme, es fa una descripció evolutiva del desenvolupament de l’escriptura. Aquestes etapes evolutives van ser elaborades per Ferreiro i Teberosky, i parlen del procés pel que passen els infants (dels 4 al 7 anys) des de que comencen a tenir les seves primeres experiències amb l’escriptura, fins que l’assoleixen de manera autònoma.

En una primera etapa els infants reprodueixen les grafies dels adults mitjançant formes no icòniques. Perceben l’escriptura com allò contrari al dibuix, per ells és com el nom dels objectes que dibuixen. En una segona etapa, comencen a diferenciar les lletres i les formes que constitueixen l’escriptura, fent hipòtesis sobre la quantitat i la varietat de les grafies necessàries per reproduir paraules. En una tercera etapa, es produeix  la segmentació sil·làbica, on comencen a descobrir les síl·labes i la relació entre grafia i so. En laquarta etapa anomenada segmentació sil·làbica, comencen a escriure les síl·labes però es produeixen molts errors relacionats amb el nombre de grafies que representem. Finalment, en la cinquena etapa els infants ja són capaços de relacionar grafies i sons i representen exhaustivament les lletres de les paraules. Només, falta dominar el codi i l’ortografia per aconseguir una escriptura autònoma.

Per acabar amb aquesta introducció, l'autora ens parla dels usos de la llengua escrita. Constitueixen els objectius de l’alfabetització i representen la base de l’organització de les seves activitats i continguts didàctics. Hem d’esmentar que l'autora no concep l’alfabetització com saber llegir i escriure, sinó aconseguir ser lectors i escriptors per formar part de la cultura pròpia de la societat alfabetitzada. Hem d’ensenyar a llegir i escriure per:
- Resoldre qüestions de la vida quotidiana (relació amb l’ús pràctic).
- Accedir a la informació que ens envolta i ser crítics (relació amb l’ús científic).
- Conèixer el valor estètic, apreciar els diversos gèneres literaris i expressar sentiments i mons imaginaris (relació amb l’ús literari).

 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada