dijous, 10 d’abril del 2014

Llegir i escriure per viure: 3a part

Aquest fragment del llibre de Montserrat Fonts ens ajuda a saber com podem organitzar  els alumnes, l'espai, el temps, el material curricular d'aprenentatge per tal d'afavorir l'assoliment de les competències lingüístiques , d’escriptura, i comunicatives en els nostres alumnes.

L'organització social
Tenint en compte que podem agrupar els alumnes de diferents maneres, la metodologia que utilitzarem serà la que millor s'adapti a les necessitats d'aquests i la que ajudi millor a aprendre a llegir i escriure.
Dit això, els alumnes es poden agrupar en gran grup, en el qual les activitats que realitzarem serviran per posar d'acord els objectius dels treballs, organitzar les tasques i posar en comú els aspectes treballats.
Si agrupem els alumnes en grup reduït( grups de 4-5 alumnes), seria recomanable posar en pràctica activitats que ajudin a la intervenció cooperativa, el debat i la participació de totes els membres, seria molt favorable que els grups siguin el més heterogenis possible, per tal de que el màxim de coneixements i experiències es transmetin, i que aquests no siguin fixos, s’intercanviessin per tal de que els alumnes siguin capaços d'assumir diferents rols.
Hi ha però, una última manera d'agrupar els alumnes, de manera individual. D'aquesta manera es fomenta l'autonomia d'aquest davant un problema o tasca a realitzar. Aquest mètode d'agrupament és el més utilitzat per a 'avaluació, ja que permet valorar les capacitats individuals de cada persona. Una  de les tasques que es poden treballar individualment seria deixar que cada alumne treballi l'activitat que més li vingui de gust o vulgui reforçar pel seu propi aprenentatge.

L'espai
Com en el cas anterior, l'espai de treball també es pot organitzar de diferents formes, segons les necessitats de la tasca a realitzar o els agrupaments que es realitzen o el material del que disposem.

Quan realitzem activitats en grup gran, és molt important que l'espai estigui adaptat per a l’intercanvi d'opinions i coneixements, per tant, la forma circular seria una bona manera de disposar-los, ja sigui asseguts a terra o amb les taules formant una rotllana.
Per a les activitats en grup petit, podem disposar de múltiples possibilitats, però la manera més freqüent per treballar és en racons o bé entorn les taules. Gràcies a aquests, cada grup d'alumnes assoleix uns objectius i tasques diferents, als quals se'ls dona una identitat o toc personal, de manera que mai n'hi hauran dos d'iguals. Alguns dels racons més freqüents per a l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura serien el racó de biblioteca, de notícies, de jocs amb lletres o de vocabulari.
En el cas del treball individual, normalment s'utilitza la pròpia cadira, ja que aquest tipus de tasques requereixen màxima concentració. De totes maneres, seria favorable també que l'alumne pogués triar el lloc  de l'aula on prefereixi treballar, això serviria com a motivació complementaria i per tant, també afavoriria els resultats.
No hem d'oblidar que molts dels elements de l’espai  que els infants gaudeixen, no són dins l'escola, i per tant també formen part dels ambients d'aprenentatge de l'escriptura i lectura. Alguns d'aquests serien els cartells publicitaris, els mitjans de transport, els noms dels carrers o les senyals.

El temps
El temps de l'alumnat els podem classificar segons si és el corresponent per aprendre a llegir o a escriure o bé el temps que cal per a la programació d'una activitat amb aquestes finalitats.

En el primer cas, l'aprenentatge de la lectura i escriptura és indefinit, no hi ha un final, s'aconsegueix al llarg de tota la vida, i per tant va evolucionant amb el temps.
Normalment, l'etapa de començament d'aquestes competències s'estableix als 6 anys, tot i així, no és exacte, les característiques de l'alumnat són diverses, i, per tant, poden donar-se casos en els que un nen amb 5 anys sàpiga llegir o contràriament, un nen amb 7 anys encara no n'hagi aprés.

En el segon cas, la durada de les activitats d'aprenentatge de la lectura i l'escriptura tenen una durada aproximada d'entre 10 minuts o un quart d'hora fins a una hora i mitja, tenint en compte els descansos per reprendre l'activitat.
La durada de les tasques, per tant, depèn de diferents factors:
  • El grup d'alumnes: tenint en compte la manera d'agrupar-los, ja que el treball individual i en grup són molt més llargs que en treball en grup gran.
  • El tipus d'activitat: les activitats pràctiques manipulatives  són molt més llargues que les orals.
  • La situació en la que ens trobem: ja que poden sorgir dubtes esporàdics, situacions de debat, o notícies d'última hora que poden prolongar l'activitat.


El material curricular
Per últim, cal analitzar molt bé el material del qual disposem a l'hora de treballar la lectura i l'escriptura.

 En podem distingir el material escolar bàsic: com material de l'entorn, llibres de diferents tipologies, les cartelleres, l'abecedari, fulls de tota mena, llapis, gomes, maquinetes, gomes, retoladors, la pissarra i el guixos, els ordinadors, els cartonets amb els noms dels nens, les llibretes i els jocs de lletres i paraules.
Un altre tipus de material curricular és el tipus de lletra que utilitzarem en cada cas per tal de que els alumnes  aprenguin totes les tipologies d'escriptura i la lectura d'aquestes. Comptem , per tant, amb:
  • La lletra lligada
  • la lletra de pal o d’impremta majúscula
  • la lletra script
  • la lletra d’impremta majúscula

Malgrat que el domini del traç de les grafies no és indispensable per tenir coneixements d’escriptura, és recomanable que els infants aprenguin a diferenciar el tipus de grafia més favorable per a la lectura i per a l'escriptura.
Per a llegir, és necessari un desenvolupament com a persona alfabetitzada i , per tant, un reconeixement de tots els tipus de lletra, mentre que per a escriure, només és necessari saber- se expressar amb les grafies clares i que el receptor de missatge pugui entendre clarament.
Alguns dels elements que ajuden a adquirir aquestes capacitats són:
La manera d'introduir la lletra lligada: proposar als alumnes que escriguin el seu nom amb lletra lligada, amb retoladors, bolígrafs  o llapis, pronunciar els sons de cada lletra i practicar aquelles lletres difícils de traçar o pronunciar.
Els referents: els noms propis, els rètols que identifiquen els espais, els títols, l'abecedari amb els diferents tipus de grafies...

els materials a l'abast dels infants: pissarres i guixos de colors, retoladors i pissarres transparents, fulls quadriculats i pautats.

Enllaços complementaris
http://blocs.xtec.cat/projecteestells/la-lletra-lligada-es-molt-facil/
https://www.youtube.com/watch?v=Ok3WgCMHa6U
https://www.youtube.com/watch?v=uvbo_uFLqtQ

Font de la imatge:
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQIaV23WQKMKnVj9dMLLph2-3bO9Tu9ohB5yy-ejZ2w8JpokacB






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada