Aquest fragment del llibre de Montserrat Fonts ens ajuda a
saber com podem organitzar els alumnes,
l'espai, el temps, el material curricular d'aprenentatge per tal d'afavorir
l'assoliment de les competències lingüístiques , d’escriptura, i comunicatives
en els nostres alumnes.
L'organització social
Tenint en compte que podem agrupar els alumnes de diferents
maneres, la metodologia que utilitzarem serà la que millor s'adapti a les
necessitats d'aquests i la que ajudi millor a aprendre a llegir i escriure.
Dit això, els alumnes es poden agrupar en gran grup, en el
qual les activitats que realitzarem serviran per posar d'acord els objectius
dels treballs, organitzar les tasques i posar en comú els aspectes treballats.
Si agrupem els alumnes en grup reduït( grups de 4-5
alumnes), seria recomanable posar en pràctica activitats que ajudin a la
intervenció cooperativa, el debat i la participació de totes els membres, seria
molt favorable que els grups siguin el més heterogenis possible, per tal de que
el màxim de coneixements i experiències es transmetin, i que aquests no siguin fixos,
s’intercanviessin per tal de que els alumnes siguin capaços d'assumir diferents
rols.
Hi ha però, una última manera d'agrupar els alumnes, de
manera individual. D'aquesta manera es fomenta l'autonomia d'aquest davant un problema
o tasca a realitzar. Aquest mètode d'agrupament és el més utilitzat per a
'avaluació, ja que permet valorar les capacitats individuals de cada persona.
Una de les tasques que es poden
treballar individualment seria deixar que cada alumne treballi l'activitat que
més li vingui de gust o vulgui reforçar pel seu propi aprenentatge.
L'espai
Com en el cas anterior, l'espai de treball també es pot
organitzar de diferents formes, segons les necessitats de la tasca a realitzar
o els agrupaments que es realitzen o el material del que disposem.
Quan realitzem activitats en grup gran, és molt important
que l'espai estigui adaptat per a l’intercanvi d'opinions i coneixements, per
tant, la forma circular seria una bona manera de disposar-los, ja sigui
asseguts a terra o amb les taules formant una rotllana.
Per a les activitats en grup petit, podem disposar de múltiples
possibilitats, però la manera més freqüent per treballar és en racons o bé
entorn les taules. Gràcies a aquests, cada grup d'alumnes assoleix uns
objectius i tasques diferents, als quals se'ls dona una identitat o toc
personal, de manera que mai n'hi hauran dos d'iguals. Alguns dels racons més
freqüents per a l'aprenentatge de la lectura i l'escriptura serien el racó de
biblioteca, de notícies, de jocs amb lletres o de vocabulari.
En el cas del treball individual, normalment s'utilitza la
pròpia cadira, ja que aquest tipus de tasques requereixen màxima concentració.
De totes maneres, seria favorable també que l'alumne pogués triar el lloc de l'aula on prefereixi treballar, això
serviria com a motivació complementaria i per tant, també afavoriria els
resultats.
No hem d'oblidar que molts dels elements de l’espai que els infants gaudeixen, no són dins
l'escola, i per tant també formen part dels ambients d'aprenentatge de
l'escriptura i lectura. Alguns d'aquests serien els cartells publicitaris, els
mitjans de transport, els noms dels carrers o les senyals.
El temps
El temps de l'alumnat els podem classificar segons si és el
corresponent per aprendre a llegir o a escriure o bé el temps que cal per a la
programació d'una activitat amb aquestes finalitats.
En el primer cas, l'aprenentatge de la lectura i escriptura
és indefinit, no hi ha un final, s'aconsegueix al llarg de tota la vida, i per
tant va evolucionant amb el temps.
Normalment, l'etapa de començament d'aquestes competències
s'estableix als 6 anys, tot i així, no és exacte, les característiques de
l'alumnat són diverses, i, per tant, poden donar-se casos en els que un nen amb
5 anys sàpiga llegir o contràriament, un nen amb 7 anys encara no n'hagi aprés.
En el segon cas, la durada de les activitats d'aprenentatge
de la lectura i l'escriptura tenen una durada aproximada d'entre 10 minuts o un
quart d'hora fins a una hora i mitja, tenint en compte els descansos per
reprendre l'activitat.
La durada de les tasques, per tant, depèn de diferents
factors:
- El grup d'alumnes: tenint en compte la manera d'agrupar-los, ja que el treball individual i en grup són molt més llargs que en treball en grup gran.
- El tipus d'activitat: les activitats pràctiques manipulatives són molt més llargues que les orals.
- La situació en la que ens trobem: ja que poden sorgir dubtes esporàdics, situacions de debat, o notícies d'última hora que poden prolongar l'activitat.
El material curricular
Per últim, cal analitzar molt bé el material del qual
disposem a l'hora de treballar la lectura i l'escriptura.
En podem distingir el
material escolar bàsic: com material de l'entorn, llibres de diferents
tipologies, les cartelleres, l'abecedari, fulls de tota mena, llapis, gomes,
maquinetes, gomes, retoladors, la pissarra i el guixos, els ordinadors, els
cartonets amb els noms dels nens, les llibretes i els jocs de lletres i
paraules.
Un altre tipus de material curricular és el tipus de lletra
que utilitzarem en cada cas per tal de que els alumnes aprenguin totes les tipologies d'escriptura i
la lectura d'aquestes. Comptem , per tant, amb:
- La lletra lligada
- la lletra de pal o d’impremta majúscula
- la lletra script
- la lletra d’impremta majúscula
Malgrat que el domini del traç de les grafies no és
indispensable per tenir coneixements d’escriptura, és recomanable que els
infants aprenguin a diferenciar el tipus de grafia més favorable per a la
lectura i per a l'escriptura.
Per a llegir, és necessari un desenvolupament com a persona alfabetitzada
i , per tant, un reconeixement de tots els tipus de lletra, mentre que per a
escriure, només és necessari saber- se expressar amb les grafies clares i que
el receptor de missatge pugui entendre clarament.
Alguns dels elements que ajuden a adquirir aquestes
capacitats són:
La manera d'introduir la lletra lligada: proposar als
alumnes que escriguin el seu nom amb lletra lligada, amb retoladors, bolígrafs o llapis, pronunciar els sons de cada lletra i
practicar aquelles lletres difícils de traçar o pronunciar.
Els referents: els noms propis, els rètols que identifiquen
els espais, els títols, l'abecedari amb els diferents tipus de grafies...
els materials a l'abast dels infants: pissarres i guixos de
colors, retoladors i pissarres transparents, fulls quadriculats i pautats.
Enllaços complementaris
http://blocs.xtec.cat/projecteestells/la-lletra-lligada-es-molt-facil/
https://www.youtube.com/watch?v=Ok3WgCMHa6U
https://www.youtube.com/watch?v=uvbo_uFLqtQ
Font de la imatge:
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQIaV23WQKMKnVj9dMLLph2-3bO9Tu9ohB5yy-ejZ2w8JpokacB
Font de la imatge:
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQIaV23WQKMKnVj9dMLLph2-3bO9Tu9ohB5yy-ejZ2w8JpokacB
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada