1. Quina és la tesi que
defensa cadascuna de les tres pràctiques?
Pràctica
1: Llegir i
comprendre a vegades no és gens fàcil. És important tenir clar que les
dificultats per interpretar un text no sempre provenen del lector, sinó que
també poden provenir del text, o de tots dos.
Pràctica
2: Existeixen
sabers necessaris per a saber llegir i comprendre un text correctament. Per a
reduir les dificultats en la interpretació d’un text, cal tenir present que
gaudir d’uns sabers en concret, és satisfactori per a la seva comprensió. Per tant,
per arribar a ser un bon lector, es requereix una sèrie de característiques i
coneixements essencials, els quals estan relacionades amb el coneixement del
codi, amb la configuració dels mots i el valor semàntic, amb l’ordre cultural,
els estereotips, la intertextualitat, el sistema lingüístic, els sabers
discursius, etc.
Pràctica 3: L’avaluació continuada de la competència lectora presenta
una gran complexitat, per aquest motiu disposem d’estratègies per evitar les
dificultats de comprensió i per aconseguir avaluar aquest procés. Cal
combinar-les per analitzar i reflexionar sobre el contingut d’un text i
abastar, així, els possibles problemes d’interpretació d’aquest.
2. Quin títol alternatiu
proposaríeu?
Pràctica
1:
Dificultats en el diàleg entre un text i el seu lector.
Pràctica
2: Coneixements
necessaris per a interpretar correctament un text i esdevenir un bon lector.
Pràctica 3: Estratègies per aconseguir avaluar el procés de
comprensió i de la competència lectora en general.
3. A quines 4-5 preguntes
clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a
cadascuna d’elles.
Pràctica
1:
-
D’on
poden provenir les principals dificultats per interpretar i/o comprendre un
text?
Del lector, del text, o inclús de tots
dos.
-
Quines
dificultats poden provenir dels textos narratius?
L’ordre cronològic està capgirat, es
narra la historia des de diferents punts de vista, l’autor amaga informació
rellevant, el text trenca les normes convencionals del gènere, etc.
-
Quines
dificultats poden provenir dels textos expositius?
Els propòsits del text (què vol
aclarir) no són prou explícits, els conceptes es presenten de manera aïllada i
sense jerarquitzar, s’expliquen els fenòmens del món sense establir ponts amb
un tipus de coneixement més familiar, s’acumula massa informació...
-
Quin
paper juga el lector en la competència lectora?
Cal que un bon lector s’endinsi en les
paraules per arribar a interpretar què volen dir més enllà del que diuen.
Per a dur a terme una lectura autònoma
ha d’existir un mínim de fluïdesa, per a evitar els entrebancs. Tot i això, mai
no es pot associar la velocitat o fluïdesa lectora a la comprensió à recordar el terme
d’analfabetisme funcional: individus que no saben utilitzar la seva capacitat
d’escriure i de llegir per resoldre de manera eficaç situacions quotidianes.
Pràctica
2:
-
Quins
sabers són necessaris per tal de què el diàleg entre el text i el seu lector
sigui possible?
Es tracta de sabers d’ordre diferent.
Hi ha sabers que tenen relació amb el coneixement del codi, altres amb la
configuració dels mots i el valor semàntic, altres amb l’ordre cultural, altres
amb la intertextualitat o referència explicita o implícita d’un text, amb els
estereotips, amb el sistema lingüístic, sabers discursius, amb els que ajuden a
prendre consciencia del procés que segueix el lector mentre duu a terme la
lectura, etc.
- Quines
són les qüestions que incideixen en l’autoregulació del propi aprenentatge que
un lector expert s’ha de plantejar i resoldre?
Es tracta de qüestions del tipus: quin
és el propòsit de la meva lectura? Segur que entenc el significat d’aquest mot?
En quin punt de la lectura m’ha passat per alt una informació important? Em
queda clar aquest concepte? Etc.
Pràctica
3:
-
Quines
són les funcions bàsiques de l’avaluació?
Són dues: la primera es tracta d’una
funció social o acreditativa dels aprenentatges, i la segona es tracta d’una
funció pedagògica o reguladora del procés d’ensenyar i aprendre. Tot i així,
aquesta pràctica s’interessa en aprofundir aquesta última, ja que el seu
propòsit és la millora constant de l’alumnat que s’avalua.
- Quines
estratègies s’utilitzen per avaluar el procés de comprensió?
Les estratègies de predicció, que
consisteixen a emetre hipòtesis sobre el contingut d’un text, és a dir, abans
de començar a llegir és important plantejar-se de què parlarà; les estratègies
per interrogar, que consisteixen a formular qüestions sobre el passatge que
s’acaba de llegir (a altres o a ell mateix) i respondre-les; les estratègies
per clarificar, que porten cap a l’explicació del sentit de les paraules
desconegudes o d’expressions mal compreses; i les estratègies per resumir, que
impliquen que el lector formuli la idea principal del passatge, és a dir, es
tracta de comprendre i retenir el més essencial del text per després poder
realitzar una paràfrasi, que consisteix en explicar la mateixa idea però amb paraules
pròpies.
4. Quines idees destacaríeu
com a implícites i què penseu que necessitaríeu ampliar?
La primera idea que considero oportú destacar
d’aquesta activitat és que els mestres i professos quan tracten sobre els
problemes de comprensió lectora acostumen a centrar-se en les limitacions dels
alumnes i, d’una manera especial, en les dificultats que tenen per
descodificar. Per tant, considero que convindria analitzar la situació des
d’una perspectiva més amplia i no centrar-se tant en les limitacions dels alumnes,
ja que cal recordar que les dificultats poden provenir també, a part del
lector, del tipus de text. És important tenir clar quines són les dificultats
que poden provenir d’un text i quines són les dificultats que poden provenir
del lector, i considero que és un tema del que es podria ampliar molt més la informació.
Una altra idea implícita que considero
interessant ressaltar seria el paper de la biblioteca escolar. La biblioteca
escolar pot ser un bon suport per a evitar les possibles dificultats
d’interpretació d’un text perquè ofereix l’oportunitat de seleccionar els llibres
i materials adequats a la consulta, però considero que és una idea que s’hauria
d’ampliar per tal de què ens quedin ben clares les avantatges que una
biblioteca escolar pot oferir-nos.
La següent idea és que
podria ser interessant aprofundir més en la construcció de diferents punts de
vista dels alumnes i de debats per a què tinguin l’oportunitat de contrastar
entre ells tot allò que ha estat primordial en el text que han llegit. Aquest
fet forma part d’una de les estratègies utilitzades per avaluar el procés de
comprensió d’un text, estratègies les quals considero idees claus per
aconseguir un bon desenvolupament de la competència lectora. Per tant, a causa
de la gran importància que per a mi té el debat, el diàleg, la interacció i la
comunicació entre alumnes, considero que seria interessant aprofundir més en
les diferents estratègies que l’activitat ens presenta i potenciar així la
construcció de diferents punts de vista dels alumnes amb els quals poden
enriquir la seva capacitat lectora i ajudar a aconseguir una correcta
interpretació d’un text.
I l'última idea sobre aquesta activitat és que per a ser un lector expert, es requereix una sèrie de característiques
i coneixements necessaris que ajuden a aconseguir una correcta comprensió i interpretació
d’un text, sense cap tipus de dificultats que obstaculitzin aquesta tasca.
5. Com connectaríeu –
contrastaríeu el text amb: idees prèvies personals, idees
tractades/anticipades a classe, altres textos, llibres, articles,
reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències...
Una idea prèvia personal, és el fet de
què, com la majoria dels adults, em centrava bastant en les limitacions que
tenen els alumnes a l’hora de desenvolupar la competència lectora. Gràcies a
aquesta pràctica, he comprès que no ens hem de centrar tant en les limitacions
dels lectors, sinó en les dificultats que pot aportar el text. No té sentit
centrar-se en les limitacions dels alumnes quan, en analitzar el text en
concret, veiem que les dificultats són provinents d’aquest i no dels alumnes.
Considero que cal abordar aquestes dificultats, i aquesta pràctica ens mostra
algunes de les estratègies útils per tal d’aconseguir un desenvolupament integral
de la competència lectora, ja que ens facilita informació per aconseguir
interpretar correctament un text i esdevenir un bon lector.
I, per últim, m’agradaria remarcar una
de les idees que va sorgir a classe i que considero que és una de les
finalitats primordials de la competència lectora. Es tracta del diàleg, de la
conversa, de la comunicació, interacció... entre infants. Considero que la
comunicació és una bona eina d’aprenentatge compartit, per això seria positiu
que després de cada lectura, per exemple, s’obrís un debat a l’aula on es
compartissin diferents opinions i punts de vista, ja que és una bona manera per
aprendre uns dels altres i, així, complementar-se i autoavaluar-se.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada