dijous, 10 d’abril del 2014

La biblioteca com a espai per llegir i compartir

ACTIVITAT 3 La biblioteca com a espai per llegir i compartir
  1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
Pràctica 1? La biblioteca, un espai entre el silenci i la interacció. En aquesta primera pràctica se’ns descriu la biblioteca com un espai on han de conviure els diferents àmbits de la lectura i l’accés a aquesta, articulada en dues vessants; d’una banda com un espai on llegir en silenci i on se’ns proporciona tot tipus de suport per l’aprenentatge i el coneixement , i d’altra banda com un lloc obert al debat i la interacció on es realitzin activitats diverses.
Pràctica 2? En aquesta segona pràctica s’exposa la rellevància que pren la biblioteca escolar. A més a més, és fa èmfasi en l’hàbit de lectura com una pràctica habitual, que s’hauria d’integrar en la vida quotidiana dels alumnes tenint en compte la interdisciplinarietat de les diferents àrees de coneixement.
Pràctica 3? Per últim, aquesta tercera pràctica recull les motivacions que tenim envers la lectura i com les hauríem de potenciar, per exemple mitjançant l’escolta de diferents experiències com a lectors d’autors i experts.

  1. Quin títol alternatiu proposaríeu?
Pràctica 1. La biblioteca, un espai entre el silenci i la interacció.
Pràctica 2.  La biblioteca escolar i l’hàbit de lectura.
Pràctica 3. Motivacions i experiències com a lectors.

  1. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
a)       Quina és la concepció que hem de tenir de les biblioteques?

Les biblioteques no es poden entendre solament com espais on es proporciona un servei de préstec i consulta de llibres, o un lloc on anar a llegir esporàdicament, sinó que tenen una concepció molt més amplia. Així doncs, quan parlem de biblioteques també  les hem de considerar com espais oberts al debat i a la interacció, on poder compartir i contrastar punts de vista i opinions que enriqueixin les nostres lectures. A més a més, han de ser espais on poder fer activitats diverses com ara debats, exposicions permanents, trobades amb autors, etc.  

b)       Quines activitats podem proporcionar des de les biblioteques, per accedir als coneixements culturals?

·           Consulta de documents, llibres, recursos didàctics de diferent índole en un espai silenciós, individualitzat i recollit.
·           Lectura per part d’un expert d’una obra i discussió posterior.
·           Lectura per part dels alumnes de textos que desconeguin els qui escolten.
·           Presentació de llibres, per animar a la lectura.
·           Presentació de blocs, pàgines web i altres recursos de la xarxa.
·           Debat sobre llibres llegits.
·           Debat sobre fonts documentals i contrasts d’informacions.
·           Dramatització de lectures.
·           Trobades amb autors.
·           Conferències sobre un tema per part d’un expert o preparades pels mateixos alumnes
·           Exposició permanent de llibres recents o d’obres recomanades
·           Etc.

c)        Com hem de treballar des de l’escola l’hàbit lector?
La lectura no pot ser una activitat esporàdica a les escoles, tal hi com actualment és concebuda en moltes d’aquestes, on només es posa en pràctica a hores concretes de llengua o espais de lectura una vegada a la setmana. Així doncs, des de les escoles s’hauria d’intentar que la lectura formés part de l’aula i del centre, i que es desenvolupés de manera interdisciplinar entre el conjunt d’àrees de coneixement, ampliant la varietat de textos, usos i formats.
Per tal que els alumnes puguin descobrir i familiaritzar-se amb la lectura, també seria important que l’escola proporcionés un acompanyament per part del professorat, personal de biblioteca i famílies doncs adquirir l’hàbit lector precisa de dedicació, constància, i motius, materials i espais adequats.

d)     Com podem acostar als alumnes a la lectura?
Segons el que s’exposa a la lectura, una pràctica que ajudaria a aproximar als nens/es a la lectura és expressar, conèixer i llegir  experiències, tant personals com de persones externes. En aquest cas en concret l’autor es val d’experiències d’escriptors diversos per tal de motivar i permetre descobrir als alumnes el món dels llibres i l’hàbit lector.

  1. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
Aquelles idees que considero que s’haurien d’ampliar són referents a la introducció dels alumnes a la lectura com un hàbit regular. En aquest sentit considero que els recursos i propostes que es donen a l’article són bastant escassos i no se’ns descriuen activitats que es podrien utilitzar per tal que els alumnes es sentissin motivats per descobrir la lectura.

5.Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
Després d’haver llegit l’article i de compartir amb els companys aquest, allò que més m’ha sorprès ha sigut la concepció que la majoria de nosaltres té de la biblioteca, com un lloc on es va a llegir, consultar llibres o bé estudiar però sempre des d’una posició individual en un espai recollit i en silenci. Personalment, he tingut la sort de tenir al meu voltant biblioteques que des de sempre han posat en pràctica tot l’aquí descrit, és a dir, activitats grupals, lectura de contes per part d’un expert o bé trobades per debatre entorn un llibre.

Així, relaciono aquest article amb la meva biblioteca, la biblioteca Josep Massagué d’Ullastrell, que tot i ser molt petita sempre ofereix una gran varietat d’activitats per fer. La majoria d’aquestes tenen a veure amb festes populars com Serralavella o Sant Jordi, i estan relacionades amb lectura de contes de forma grupal o bé obrir concursos de dibuix per fer punts de llibre, etc. Una de les activitats que s’acostuma a fer des d’aquesta biblioteca és ‘l’hora del conte’ o ‘Un café i un llibre per a la gent gran’,  que són activitats que s’organitzen una vegada al mes i que consisteixen en la lectura de contes i llibres compartits, per posteriorment debatre i reflexionar conjuntament. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada