ACTIVITAT 3 La biblioteca com a espai per
llegir i compartir
- Quina
és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
Pràctica 1? La biblioteca, un espai entre el silenci i
la interacció. En aquesta primera pràctica se’ns descriu la biblioteca com un
espai on han de conviure els diferents àmbits de la lectura i l’accés a aquesta,
articulada en dues vessants; d’una banda com un espai on llegir en silenci i on
se’ns proporciona tot tipus de suport per l’aprenentatge i el coneixement , i d’altra
banda com un lloc obert al debat i la interacció on es realitzin activitats
diverses.
Pràctica 2? En aquesta segona pràctica s’exposa la rellevància
que pren la biblioteca escolar. A més a més, és fa èmfasi en l’hàbit de lectura
com una pràctica habitual, que s’hauria d’integrar en la vida quotidiana dels
alumnes tenint en compte la interdisciplinarietat de les diferents àrees de
coneixement.
Pràctica 3? Per últim, aquesta tercera pràctica recull
les motivacions que tenim envers la lectura i com les hauríem de potenciar, per
exemple mitjançant l’escolta de diferents experiències com a lectors d’autors i
experts.
- Quin
títol alternatiu proposaríeu?
Pràctica 1. La biblioteca, un espai entre el silenci i
la interacció.
Pràctica 2. La biblioteca
escolar i l’hàbit de lectura.
Pràctica 3. Motivacions i experiències com a lectors.
- A
quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu
esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
a) Quina és la concepció que hem de tenir de les
biblioteques?
Les biblioteques no es poden entendre
solament com espais on es proporciona un servei de préstec i consulta de
llibres, o un lloc on anar a llegir esporàdicament, sinó que tenen una
concepció molt més amplia. Així doncs, quan parlem de biblioteques també les hem de considerar com espais oberts al
debat i a la interacció, on poder compartir i contrastar punts de vista i
opinions que enriqueixin les nostres lectures. A més a més, han de ser espais
on poder fer activitats diverses com ara debats, exposicions permanents,
trobades amb autors, etc.
b) Quines activitats podem proporcionar des de
les biblioteques, per accedir als coneixements culturals?
·
Consulta de
documents, llibres, recursos didàctics de diferent índole en un espai silenciós,
individualitzat i recollit.
·
Lectura per
part d’un expert d’una obra i discussió posterior.
·
Lectura per
part dels alumnes de textos que desconeguin els qui escolten.
·
Presentació
de llibres, per animar a la lectura.
·
Presentació
de blocs, pàgines web i altres recursos de la xarxa.
·
Debat sobre
llibres llegits.
·
Debat sobre
fonts documentals i contrasts d’informacions.
·
Dramatització
de lectures.
·
Trobades amb
autors.
·
Conferències
sobre un tema per part d’un expert o preparades pels mateixos alumnes
·
Exposició
permanent de llibres recents o d’obres recomanades
·
Etc.
c)
Com hem de
treballar des de l’escola l’hàbit lector?
La lectura no pot ser una activitat esporàdica
a les escoles, tal hi com actualment és concebuda en moltes d’aquestes, on
només es posa en pràctica a hores concretes de llengua o espais de lectura una
vegada a la setmana. Així doncs, des de les escoles s’hauria d’intentar que la
lectura formés part de l’aula i del centre, i que es desenvolupés de manera interdisciplinar
entre el conjunt d’àrees de coneixement, ampliant la varietat de textos, usos i
formats.
Per tal que els alumnes puguin descobrir i familiaritzar-se
amb la lectura, també seria important que l’escola proporcionés un
acompanyament per part del professorat, personal de biblioteca i famílies doncs
adquirir l’hàbit lector precisa de dedicació, constància, i motius, materials i
espais adequats.
d) Com podem acostar als alumnes a la lectura?
Segons el que s’exposa a la
lectura, una pràctica que ajudaria a aproximar als nens/es a la lectura és
expressar, conèixer i llegir experiències,
tant personals com de persones externes. En aquest cas en concret l’autor es
val d’experiències d’escriptors diversos per tal de motivar i permetre descobrir
als alumnes el món dels llibres i l’hàbit lector.
- Quines
idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
Aquelles idees que
considero que s’haurien d’ampliar són referents a la introducció dels alumnes a
la lectura com un hàbit regular. En aquest sentit considero que els recursos i
propostes que es donen a l’article són bastant escassos i no se’ns descriuen
activitats que es podrien utilitzar per tal que els alumnes es sentissin
motivats per descobrir la lectura.
5.Com connectaríeu – contrastaríeu el text
amb:
Després d’haver llegit l’article i de
compartir amb els companys aquest, allò que més m’ha sorprès ha sigut la
concepció que la majoria de nosaltres té de la biblioteca, com un lloc on es va
a llegir, consultar llibres o bé estudiar però sempre des d’una posició
individual en un espai recollit i en silenci. Personalment, he tingut la sort
de tenir al meu voltant biblioteques que des de sempre han posat en pràctica
tot l’aquí descrit, és a dir, activitats grupals, lectura de contes per part d’un
expert o bé trobades per debatre entorn un llibre.
Així, relaciono aquest article amb la meva
biblioteca, la biblioteca Josep Massagué d’Ullastrell, que tot i ser molt
petita sempre ofereix una gran varietat d’activitats per fer. La majoria d’aquestes
tenen a veure amb festes populars com Serralavella o Sant Jordi, i estan
relacionades amb lectura de contes de forma grupal o bé obrir concursos de
dibuix per fer punts de llibre, etc. Una de les activitats que s’acostuma a fer
des d’aquesta biblioteca és ‘l’hora del conte’ o ‘Un café i un llibre per a la gent gran’, que són activitats que s’organitzen una vegada
al mes i que consisteixen en la lectura de contes i llibres compartits, per
posteriorment debatre i reflexionar conjuntament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada