Després de fullejar el llibre de Montserrat Fons i llegir unes quantes de
les activitats que proposa per treballar a l’aula, la que més m’ha fascinat,
potser per la seva senzillesa i evidència, però no massa habitual, és la que
treballa la pertinença d’objectes personals.
Quan les persones compartim espais amb altres individus, a vegades és
important saber distingir allò que és de cadascú. Els infants acostumen a dur
bata, jaqueta, bosseta, esmorzar, roba de recanvi, llibres i objectes diversos,
entre d’altres, a l’escola i per aquest motiu, és necessari saber què és de
cada nen, per no causar conflictes i perquè les coses no es perdin. Normalment,
la roba i les bosses ja estan marcats amb el nom de cada nen, ja que les
famílies se’n preocupen. Una cosa que no es fa tan sovint, però, és posar el
nom a l’esmorzar, perquè cada nen el té guardat dins de la bosseta. Com sabem,
la millor manera per aprendre a escriure i a llegir, és practicant amb les
situacions reals, amb aquelles en les quals ens sorgeix la necessitat
d’aprendre. Si no tenim a l’abast situacions d’aquest tipus, també les podem
crear. Així doncs, podem fer que els alumnes, només a l’entrar a classe,
guardin el seu àpat en una caixa conjunta, de manera que apareix un conflicte.
Quina millor manera que “resoldre’l” que fer que els nens marquin el seu
entrepà!
D’aquesta manera cada dia hauran d’escriure el nom, així com després
recordar com era per identificar-lo. A l’inici els costarà més i necessitaran
l’ajut de la mestra o del suport visual d’una targeta on aparegui el seu nom,
però mica en mica aniran practicant fins a poder identificar-lo i escriure’l.
L’autora remarca que sempre s’ha de treballar per necessitat, encara que
aquesta sigui una necessitat creada o induïda, ja que és quan sorgeix una
necessitat que s’aprèn per força.
Aquesta activitat, com la Montserrat Fons ens mostra, es pot fer amb molts
altres temes, com per exemple marcar el penjador on els nens guarden les seves
pertinences; els fulls d’activitats, etc.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada