divendres, 4 d’abril del 2014

“La competència lectora des de la biblioteca escolar”

ACTIVITAT 2. Situacions discursives i tipus de text

1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
Pràctica 1? Gèneres discursius i diversitat textual – defensa el fet de saber escollir un determinat tipus de text concret per a cada situació dins de tota la programació escolar.
Diferenciació entre els tipus de text i el gènere discursiu. No hi ha una organització molt concreta entr els diferents tipus de text. Cal que es treballin ambdues coses.
Pràctica 2? Formats i textos – complementarietat dels formats (text en paper i en pantalla). I diferències positives i negatives d'ambdós formats. Ambdues tècniques es complementen i hi ha aspectes preferents a treballar amb cada un dels formats.
Text científic i narratiu. Defensa que és important saber davant de quin text ens trobem per tal de poder identificar les característiques i poder-les portar a l'aula.
Pràctica 3? La construcció del lector autònom – importància de llegir de forma motivada i eficaç. Motivació del mestre cap al alumne per convertir-lo en un gran lector. La societat també ha de contribuir-hi perquè si no la tasca del professor no serà positiva. També és una pràctica sociocultural. Ensenyar-ho de forma divertida.

2. Quin títol alternatiu proposaríeu? Importància de la lectura i el seus formats. / La lectura, un joc divertit. / Saber que volem pels nostres alumnes: primordial per la societat futura. / La lectura i el text com a desenvolupament clau d'un infant. / Enfocament de la lectura de textos a l'educació primària. / Tipus de textos per potenciar la lectura als nens.


3. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
  1. Quin és el millor format per a un text (pantalla o paper)?
  2. Com ha de guiar un docent a l'alumna per motivar-lo a llegir?
  3. Cal conèixer tots els tipus de text?
  4. Que aporta una lectura “rere les línies” a un nen/adult/qualsevol persona?
  5. Llegir en veu alta fomenta una bona oratòria?
4. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
  1. Aspectes motivadors de la lectura.
  2. Formats i treball del disseny editorial per comprendre una bona impressió o un treball digital.
  3. Característiques de cada tipus de text i en quin moment s'ha d'utilitzar. 
5. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
a) Idees prèvies personals?
  1. El format físic d'una lectura és molt important per mantenir fixada la mirada del lector, així com garantir-ne una comoditat a l'hora de llegir.
b) Idees tractades, anticipades a classe?

c) Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?

      Cap comentari:

      Publica un comentari a l'entrada