L’article anomenat “Conversem, llegim i escrivim. Aprenem
amb sentit” de Monterde, M. I Sanz, A. (Escola Serralavella, Ullastrell,
Barcelona) és una citació a un projecte educatiu que es porta a terme en
aquesta escola. La tesi de l’article fa referència a la conversa com a mètode
d’aprenentatge que desprès deriva a la lectura i l’escriptura.
La conversa és utilitzada com a activitat per a expressar
les experiències i vivències dels alumnes que desprès el docent guia cap a
aquell concepte o idea que li convé per a introduir continguts curriculars. Amb
aquesta activitat es fomenta una escolta activa i es recull coneixements que
propicien a un aprenentatge propi i col·lectiu.
L’objectiu de la conversa és que els alumnes participin i
tinguin el rol d’emissor i receptor alhora, intervenint doncs en la conversa,
això fomenta l’acte de comunicació i aprenentatge. L’essència de la conversa és
la comunicació i la interacció, es pot donar en qualsevol context, per tant, el
docent ha d’aprofitar la oportunitat per a fomentar l’èxit de la conversa. S’ha
de crear un ambient segur que reforci aquesta activitat, motivació i interès
per part del grup amb una gran participació d’aquests.
Posterior a la conversa també hi ha un treball de recerca
d’informació, oportunitat per a desenvolupar la capacitat de la lectura i la
comprensió de textos. I a continuació, es pot porta a terme l’elaboració de
documents propis explicant tot el procés que s’ha realitzat.
La conversa és una activitat que, com a docents, hem
d’aprofitar per a desenvolupar interès en els nostres alumnes sobre temes de
l’actualitat i que alhora ajuda a la comprensió oral, lectora i escrita.
Per finalitzar plantejo algunes preguntes que m’han
sorgit en la lectura:
· En quin context es porta a terme aquest tipus d’activitat? Quin nombre
d’alumnes és l’idoni per a que funcioni?
· · Si la conversa no es afectiva quines altres alternatives utilitzeu per a continuar amb l’activitat plantejada?

Hola, Natalia. Els grups poden ser nombrosos o no (vosaltres soui un grup de 78 alumnes i també intentem organitzar situacions en què es desencadeni conversa). La conversa, per altra banda, no pot ser reduïda a mètode ni a recurs. Constitueix una acció que portem a terme els humans i que és a la base del nostre desenvolupament com a persones.
ResponElimina