dijous, 3 d’abril del 2014

La conversa com a activitat d'aprenentatge

L’article anomenat “Conversem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit” de Monterde, M. I Sanz, A. (Escola Serralavella, Ullastrell, Barcelona) és una citació a un projecte educatiu que es porta a terme en aquesta escola. La tesi de l’article fa referència a la conversa com a mètode d’aprenentatge que desprès deriva a la lectura i l’escriptura.

La conversa és utilitzada com a activitat per a expressar les experiències i vivències dels alumnes que desprès el docent guia cap a aquell concepte o idea que li convé per a introduir continguts curriculars. Amb aquesta activitat es fomenta una escolta activa i es recull coneixements que propicien a un aprenentatge propi i col·lectiu.

L’objectiu de la conversa és que els alumnes participin i tinguin el rol d’emissor i receptor alhora, intervenint doncs en la conversa, això fomenta l’acte de comunicació i aprenentatge. L’essència de la conversa és la comunicació i la interacció, es pot donar en qualsevol context, per tant, el docent ha d’aprofitar la oportunitat per a fomentar l’èxit de la conversa. S’ha de crear un ambient segur que reforci aquesta activitat, motivació i interès per part del grup amb una gran participació d’aquests. 

Posterior a la conversa també hi ha un treball de recerca d’informació, oportunitat per a desenvolupar la capacitat de la lectura i la comprensió de textos. I a continuació, es pot porta a terme l’elaboració de documents propis explicant tot el procés que s’ha realitzat.

La conversa és una activitat que, com a docents, hem d’aprofitar per a desenvolupar interès en els nostres alumnes sobre temes de l’actualitat i que alhora ajuda a la comprensió oral, lectora i escrita.

Per finalitzar plantejo algunes preguntes que m’han sorgit en la lectura:
· En quin context es porta a terme aquest tipus d’activitat? Quin nombre d’alumnes és l’idoni per a que funcioni? 
·  · Si la conversa no es afectiva quines altres alternatives utilitzeu per a continuar amb l’activitat plantejada?






1 comentari:

  1. Hola, Natalia. Els grups poden ser nombrosos o no (vosaltres soui un grup de 78 alumnes i també intentem organitzar situacions en què es desencadeni conversa). La conversa, per altra banda, no pot ser reduïda a mètode ni a recurs. Constitueix una acció que portem a terme els humans i que és a la base del nostre desenvolupament com a persones.

    ResponElimina