Aquest apartat del llibre de la Montserrat Fons ens parla d’alguns aspectes de l’ensenyament i aprenentatge de l’escriptura
força interessants.
El primer aspecte al qual dona importància és
a la organització social de l’aula, del que ens diu que hi ha tres tipus. El
primer és no dividir la classe i fer les activitats en grups grans, però aquest
té més inconvenients que avantatges, ja que no tothom està igual d’atent i el
mestre no pot estar atent a tothom. En segon lloc, ens parla de les activitats
en grups reduïts, aquestes són molt profitoses per que el mestre pot prestar
l’atenció més individualitzada als alumnes, però l’inconvenient és què al ser
més grups té més feina per poder ajudar-los a tots. Per últim ens parla de les
activitats individuals, aquestes són molt positives per que ajuden als alumnes
a enfrontar-se a les situacions d’aprenentatge per sí mateixos, i és de la
forma que més s’aprèn.
El segon aspecte que creu important l’autora
d’aquest llibre és l’espai i el limita a tres característiques. La primera és
l’espai físic en metres quadrats de què es disposa, la segona és el mobiliari i
el material i, per últim, el tipus d’agrupament d’alumnes que es vol
dinamitzar. Ens diu que l’espai és molt important a l’hora de realitzar les
activitats, ja que per exemple per fer activitats de debat en gran grup
necessitem un espai ampli on tots es vegin la cara, però per fer una activitat
en petit grup o individual n’hi ha prou amb les taules i les cadires,
posant-les de diverses formes segons l’activitat que vulguem dur a terme.
En tercer lloc ens parla del temps que és
necessita per l’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura. Aquest
temps no és exacte, tot i que acostumem a pensar que als 6 anys els nens i
nenes ja han aprés a llegir i escriure, a un nivell bàsic. Com ja sabem, el
desenvolupament de la lectoescriptura és continuat al llarg de la nostra vida.
També se’ns explica que les activitats de lectoescriptura han de ser d’entre 10
o 15 minuts i poden allargar-se a 1 hora i 15 minuts, arribat aquest temps s’ha
de fer un descans.
Per últim, i no menys important, tenim l’ús
dels diferents materials que utilitzem per ensenyar i aprendre aquest procés
tan important de la nostra vida. A més, la Montserrat Fons, ens parla dels
tipus de lletra que s’utilitzen per la iniciació de la lectura i l’escriptura.
En el procés de l’escriptura, el tipus de lletra que més s’ensenya, degut
tradicionalment a la metodologia de Montesori, és la lletra lligada, ja que
totes les lletres comencen en la mateixa direcció, cap a dalt i a la dreta. En
el procés de lectura el tipus de lletra més comú és la lletra de pal o
d’impremta.
| Recull de materials per a nouvinguts |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada