divendres, 11 d’abril del 2014

Llegir i escriure, repte de pares, escoles i alumnes

A partir de la pàgina 51 cap a la 73, Montserrat Fons ens explica les diferents maneres d’agrupar l’alumnat.
Proposa dur a terme activitats en gran grup és a dir, activitats en las que els participants són tot el grup d’una mateixa classe. Aquest agrupament, com bé explicita el text, permet que tothom s’assabenti dels objectius i que l’intercanvi de sabers sigui possible. Com a espais per dur a terme activitats relacionades amb l’escriptura i la lectura en gran grup, proposa llocs en els que els alumnes es trobin en cercle, cara a cara, per tal de poder veure les expressions facials de tothom.
Alhora proposa també activitats en grup reduït, des de parelles fins grups d’unes cinc persones. Aquest agrupaments no sempre han de ser fixos, és més, es proposa que siguin diferents per tal de crear grups heterogenis que puguin afavorir diferents intercanvis de sabers.  Alhora, les activitats en grup reduït, ajuden a que es treballi sota un clima cooperatiu on tothom participa. Alguns dels seus inconvenients poden ser la dificultat d’administrar tota l’atenció (per part del/la mestre/a) que necessiten tots els grups ja que al prestar atenció a un en concret, els altres es queden sense vigilància. Per treballar activitats relacionades amb l’escriptura i la lectura en els grups reduïts, els racons i les disposicions de les taules de l’aula són espais fonamentals. La confortabilitat i els materials que aporten els racons ajuden al desenvolupament de la lectura i l’escriptura ( com per exemple els racons de biblioteca, de notícies, etc.). Les taules han de poder ser mòbils, que els alumnes puguin moure-les per tal de treballar de la manera més còmode possible.  
Per finalitzar amb els agrupaments en parla de les activitats individuals. Aquestes poden ajudar a fer una autoavaluació de cada un dels alumnes. També pot ajudar a reforçar els punts més fluixos de cada un dels alumnes. Com a proposta per aconseguir això, podríem deixar escollir a cada alumne aquella activitat que volen realitzar, ja sigui per practicar o per gaudir una estona fent allò que els agrada. Com a espais per dur a terme activitats individuals, podem parlar de les taules de cada alumne, diferents racons equipats amb diferent mobiliari així com coixins, etc. L’alumne ha de ser qui triï on vol estudiar ja que la seva concentració és vital.

Montserrat Fons parla també sobre el temps per aprendre a llegir i escriure.
Esmenta que no tothom aprèn a fer-ho a la mateixa vegada, hi ha diferents ritmes. Tant a casa com a l’escola s’ha d’intentar ajudar a l’infant i estar-ne al tant de com evoluciona el seu traç i el seu nivell lector. Per dur a terme diferents activitats que treballin la lectura i l’escriptura, s’ha de tenir en compte les característiques de l’alumnat, el tipus d’activitat, les circumstàncies del moment... perquè el temps emprat no sempre serà el mateix, les més petites variacions ens poden fer utilitzar 15 minuts d’una classe així com mitja hora. El material utilitzat també és un fet a destacar: els nostres alumnes necessiten tenir al seu abast diferents materials així com fulls de tota mena, pissarres i guixos, llibres variats, ordinadors... Necessiten aquesta varietat per escollir allò que els sigui més útil, el que més els motivi i personalment opino que també per no cansar-se d’utilitzar sempre els mateixos materials i per conèixer que hi ha diferents maneres de fer les coses. 

Per acabar, l’autora ens parla dels diferents tipus de lletra a l’escola. Comenta els beneficis de la lletra lligada (grafies que comencen en un mateix lloc, diferents tipus de lletra que poden ser personalitzats i identificació de la paraula com a unitat gramatical). Per introduir els nens a escriure i llegir en lletra lligada és important tenir primer el domini de la lletra de pal. Un cop dominada, mitjançant l’escriptura del nom propi de l’alumne, l’hem d’ajudar a desenvolupar no només el coneixement de les lletres del seu nom sinó també les dels seus companys i alhora les de l’entorn. Per això una bona decoració de l’aula (amb rètols amb l’abecedari en lletra de pal i lletra lligada, per exemple) és un element certament important.

Personalment aquesta lectura m’ha ajudat a situar amb més claredat alguns aspectes que ja coneixia (així com les diferents maneres d’agrupar l’alumnat dins d’un aula o els diferents materials que poden ajudar a fer les diferents activitats). Penso que la lectura és clara i precisa i no deixa de donar informació necessària que un mestre d’educació infantil, primària i fins i tot de secundària ha de conèixer.
Donat que Montserrat en aquestes pàgines parla de la manera d’organitzar l’alumnat, crec que hauria estat bé que s’hagués estès una mica més a l'hora de parlar de l’organització social de l’alumnat. Algunes formes d’agrupació com per exemple poden ser els desdoblaments (dividir la classe en dos grups seguint un criteri numèric) o els grups interactius (grups d’alumnes que cada “X” temps roten per fer diferents activitats) no han sigut tractats i penso que també estaria bé conèixer més a fons els avantatges i inconvenients que poden comportar les varies formes d’organitzar un aula.
Sobre l’espai per realitzar activitats haig de comentar que m’ha sobtat la manera en la que Montserrat parla de diversos espais per tal que un alumne decideixi on treballa millor. La meva experiència a l’escola no va ser així. No recordo disposar d’un lloc on hi haguessin coixins per asseurem i fer un treball al terra, tampoc recordo que em deixessin moure les taules com a mi em venia de gust. Recordo no poder decidir on realitzar les meves tasques ja que la meva cadira i la meva taula era on havia d’estar. Moure’m per la classe era impossible a no ser que volgués anar a la taula de la mestra per que em resolgués dubtes. Penso que això s’ha de canviar i s’ha de tenir present per a un futur.

Per acabar s’ha de dir que la lectura en si és interessant i ajuda a enfortir coneixements treballats en diferents assignatures o a adquirir-ne altres de nous. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada