divendres, 11 d’abril del 2014

La informació i la cultura a través de la ciència

L'ús de diaris i revistes a les classes ens pot servir per realitzar moltes activitats, com poden ser mirar la data, buscar el temps meteorologic, consultar la programació de la televisió, entre altres, i a més apropa als alumnes a un tipus de material quotidià.

Através d'aquests diaris, revistes o tríptics, els nens i nenes poden saber les noticies actuals i a través d'aquestes noticies poden debatre sobre diversos temes que els hi poden interessar. Aquest debat pot ser l'inici d'un projecte de classe on podem ensenyar, conduint el projecte cap on nosaltres volem, diversos aspectes que es donen a l'actualitat però que tenen un rerefons cultural o social.

A més, el recull de les noticies que és fan setmanalment a les diferents classes poden complementar la revista de l'escola, ja que segurament sigin importants per a tots els alumnes de l'escola i així tothom pot estar informat de l'actualitat i de la informació que han buscat els propis alumnes.

Un tipus de text científic és l'expositiu, del qual hem parlat anteriorment en altres publicacions. Aquest text hauria de respondre a dues prenguntes, perquè i com, i té unes característiques fonamentals que són un lèxic precís i una sitaxi clara, per evitar qualsevol confusió i ser exactes en els conceptes que volem transmetre.

Per treballar el text expositiu a l'aula hem de seguir una serie de pasos. Començant per la recerca d'informació, on apuntarem tot el que trobem sobre el tema que estiguem interesats. En segon lloc, organitzarem aquesta informació destacant la més important i buscant els arguments d'autoritat que donen més credibilitat a la investigació. Un cop s'ha fet aquesta feina, l'últim pas és la composició del text, que ha d'estar ben organitzat i sintetitzat.

El segon i últim tipus de text científic és l'intructiu, que té la funció d'explicar d'una forma ordenada el que s'ha de fer per assolir allò que ens proposem. Acostumen a ser textos ben redactats i de fàcil comprensió, ja que tenen com a onjectiu posar en marxa alguna activitat o objecte, per exemple explicar les regles i el funcionament d'un joc.

Aquests són els tipus de text científics que podem trobar dins d'una aula d'educació primària i secundaria, ja que els tipus de textos tenen unes característiques similars tant a l'educació primària com a l'educació secundaria.



Penso que les propostes que ens ofereix l'autora d'aquest llibre són força interessants, ja que ensenyen als nostres alumnes a organitzar els textos i, personalment, crec que és una bona manera d'iniciar un projecte d'interès comú per part dels alumnes.



Algunes de les preguntes que li faria a l'autora del llibre, Montserrat Fons, serien les següents.
- Si considerem aspectes clau, l'organització social, els espais, el temps i els materials. Per què a les escoles acostuma a mancar algun d'aquests aspectes? Manca l'organització social per la dificultat que comporta per a un sol mestre fer grups reduits? Manca un bon espai per la falta de diners o per la poca implicació dels mestres? Manca el temps a causa de tenir un currículum tan apretat? I per últim, manquen els materials per la falta d'organització del centre o també degut a la situació econòmica?

- Quin dels dos tipus de text cientific creus que serien millor per treballar amb els nens?

- Jo penso que no té la mateixa importància l'ús cientific que l'ús pràctic per a la vida quotidiana. Creus que hem de treballar d'igual manera els dos usos de la lectoescriptura, sabent o creient que un té més trascendència en la vida quotidiana que l'altre?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada