dilluns, 7 d’abril del 2014





Dificultats relacionades amb la interpretació dels textos i maneres d’abordar-les

Practica 1. Processos cognitius implicats en la lectura.

Si es ben cert que llegir és una activitat complexa  que requereix de diferents mecanismes integrats en un mateix. El coneixement dels símbols, la descodificació (so-grafia)i la comprensió i la interpretació. Durant dècades hem estat buscant un mètode per ensenyar a llegir de forma més efectiva, els que es citen a la lectura l’ascendent i el descendents, vindrien a ser el que comunament s’ha denominat mètode analític i mètode global. I el darrer mètode, l’interactiu vindria a ser el mixte. Cap d’aquests mètodes ha obtingut proves verídiques ni estadístiques demostrades de que un sigui millor que l’altre. L’ensenyament de la lectura és un aprenentatge tan complexa que no podem desvincular l’aprenentatge de la descodificació de lletra-so de la memorització de la paraula en si i, ni molts menys, de la comprensió i la interpretació. Per tant el mètode interactiu és la forma més efectiva d’ensenyar aquest procés.
D’altre banda hem de preveure que no tots els nens necessiten un mateix mètode per poder aprendre a llegir, és probable que en funció del seu nivell cognitiu i maduratiu necessiti més reforç en la descodificació o més ajuda en la lectura global o la  comprensió del text.

Pràctica 2. interactuar per millorar la interpretació dels textos
Quan des de ben petits els alumnes aprenen a expressar-se i a interactuar aprenen alhora a estructurar el seu llenguatge i a posar ordre en els seus pensaments en forma de paraules.
L’acte de Interactuar després d’una lectura o d’un aprenentatge que dona el mestre és important a tots els nivells. A educació infantil abans del procés de l’ectoescriptura ajuda a estructurar el discurs oral, a cicle inicial dialogar o interactuar sobre allò aprés ajuda a estructurar el llenguatge escrit i a cicle mitjà i primària, assenta les bases del llenguatge escrit i la seva estructura, ajuda a expressar millor els seus arguments i opinions i fomenta el respecte envers les opini
ons dels altres.


Pràctica 3.

Un cop aprenem el mecanisme de la lectura (practica1) i comprenem allò que llegim i ho posem en comú (practica2) hem de fer una interpretació personal d’allò que llegim. Llegir hauria de fer augmentar el la nostre saviesa i la nostra empatia, saviesa perquè som capaços de reflexionar sobre allò que sentim i empatia perquè som capaços de posar-nos en la pell d’un altre que té un sentiment que nosaltres hem reflexionat i sentit prèviament.
La literatura ens ajuda a entendre les causes i les conseqüències dels nostres actes i els dels altres, perquè a la literatura podem trobar vivències i històries d’altres personatges que no estan tan lluny com ens pensem del nostre entorn més proper.
És important fomentar la lectura a l’escola a partir de textos literaris que ajudin a reflexionar sobre nosaltres mateixos, els nostres sentiments, pors, inquietuds i que alhora ens ajudin a entendre les dels altres.

Mòdul 4 pràctica 1.

Llegir no és senzill.Dificultats, d’on provenen?
Narratiu: senzill, pocs personatges i un narrador,
Expositiu: marques tipogràfiques,marcadors textuals.

Pràctica 2:  que hem de saber per saber llegir?

Lector amb problemes -lector, expert.
Manca el vocabulari, falta lèxic.
Cultura prèvia.
Saber anticipar-se o ser conscient de la manca d’info.

Pràctica 3.

Funcions de l’avaluació, son socials o acreditatives,
O pedagògiques o reguladores del procés d’aprenentatge.
Com es molt complex, tendim a valorar el proces de la lectura a partir de preguntes, hauriem de investigar, si han buscat paraules, si  han entès l’estructura.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada