Dificultats relacionades amb la interpretació dels textos i
maneres d’abordar-les
Practica 1. Processos cognitius implicats en
la lectura.
Si es ben cert que llegir és una activitat
complexa que requereix de diferents
mecanismes integrats en un mateix. El coneixement dels símbols, la
descodificació (so-grafia)i la comprensió i la interpretació. Durant dècades
hem estat buscant un mètode per ensenyar a llegir de forma més efectiva, els
que es citen a la lectura l’ascendent i el descendents, vindrien a ser el que comunament
s’ha denominat mètode analític
i mètode global. I
el darrer mètode, l’interactiu vindria a ser el mixte. Cap d’aquests mètodes ha
obtingut proves verídiques ni estadístiques demostrades de que un sigui millor
que l’altre. L’ensenyament de la lectura és un aprenentatge tan complexa que no
podem desvincular l’aprenentatge de la descodificació de lletra-so de la memorització
de la paraula en si i, ni molts menys, de la comprensió i la interpretació. Per
tant el mètode interactiu és la forma més efectiva d’ensenyar aquest procés.
D’altre banda hem de preveure que no tots els
nens necessiten un mateix mètode per poder aprendre a llegir, és probable que
en funció del seu nivell cognitiu i maduratiu necessiti més reforç en la
descodificació o més ajuda en la lectura global o la comprensió del text.
Pràctica 2. interactuar
per millorar la interpretació dels textos
Quan des de ben petits els alumnes aprenen a
expressar-se i a interactuar aprenen alhora a estructurar el seu llenguatge i a
posar ordre en els seus pensaments en forma de paraules.
L’acte de Interactuar després d’una lectura o
d’un aprenentatge que dona el mestre és important a tots els nivells. A
educació infantil abans del procés de l’ectoescriptura ajuda a estructurar el
discurs oral, a cicle inicial dialogar o interactuar sobre allò aprés ajuda a
estructurar el llenguatge escrit i a cicle mitjà i primària, assenta les bases
del llenguatge escrit i la seva estructura, ajuda a expressar millor els seus
arguments i opinions i fomenta el respecte envers les opini
Pràctica 3.
Un cop aprenem el mecanisme de la lectura
(practica1) i comprenem allò que llegim i ho posem en comú (practica2) hem de
fer una interpretació personal d’allò que llegim. Llegir hauria de fer augmentar
el la nostre saviesa i la nostra empatia, saviesa perquè som capaços de
reflexionar sobre allò que sentim i empatia perquè som capaços de posar-nos en
la pell d’un altre que té un sentiment que nosaltres hem reflexionat i sentit
prèviament.
La literatura ens ajuda a entendre les causes
i les conseqüències dels nostres actes i els dels altres, perquè a la
literatura podem trobar vivències i històries d’altres personatges que no estan
tan lluny com ens pensem del nostre entorn més proper.
És important fomentar la lectura a l’escola a
partir de textos literaris que ajudin a reflexionar sobre nosaltres mateixos,
els nostres sentiments, pors, inquietuds i que alhora ens ajudin a entendre les
dels altres.
Mòdul 4 pràctica 1.
Llegir no és senzill.Dificultats, d’on
provenen?
Narratiu: senzill, pocs personatges i un
narrador,
Expositiu: marques tipogràfiques,marcadors
textuals.
Pràctica 2:
que hem de saber per saber llegir?
Lector amb problemes -lector, expert.
Manca el vocabulari, falta lèxic.
Cultura prèvia.
Saber anticipar-se o ser conscient de la manca
d’info.
Pràctica 3.
Funcions de l’avaluació, son socials o
acreditatives,
O pedagògiques o reguladores del procés d’aprenentatge.
Com es molt complex, tendim a valorar el
proces de la lectura a partir de preguntes, hauriem de investigar, si han
buscat paraules, si han entès
l’estructura.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada