Juli Palou i Montserrat Fons (2012-2013)
“La competència lectora des de la biblioteca escolar”:
ACTIVITAT 1. La
comprensió, un diàleg amb el text
L’activitat La comprensió entesa com un diàleg amb el
text pretén treballar la interacció que existeix entre el text i el lector i la
posada en comú que hi hauria d’haver entre diferents lectors per tal d’afavorir
la reflexió. Per aquest motiu podríem establir com a títol alternatiu Per
comprendre cal interactuar amb el text i amb els altres.
L’autor de l’article es centra bàsicament en 3 tesis, una
per a cada pràctica. La primera seria que existeix una interacció entre el
text, el lector i el context del lector. La segona seria que la interacció
entre idees diferents a les teves, proporcionen una reflexió que aporta
aprenentatge. Per últim, la lectura i el
diàleg amb el text permeten la formació d’un punt de vista i d’unes idees
pròpies i fonamentades.
Al llarg del text podem anar veient que l’autor respon varies preguntes com
per exemple: com treballar la comprensió lectora; quins són els processos
cognitius que intervenen i, en conseqüència, quin tipus de textos i preguntes
podem fer; què ens aporta llegir; per aprendre cal interactuar?. Hi ha diverses
teories que es fonamenten sobre què fem les persones quan llegim segons quins
textos i són: model ascendent, model interactiu i model descendent. Això ho
podem relacionar directament amb la perspectiva lingüística (el sentit sols rau
en el text), perspectiva psicolingüística (interacció text i lector) i
sociocultural (el sentit del text ve donat pel context del lector). Així doncs,
depenent dels textos i la posterior reflexió que en fem, desenvoluparem uns
processos cognitius o uns altres que ens permetran un aprenentatge a curt o a
llarg termini. Per tant, depenent de quins objectius ens proposem quan fem
llegir als nostres alumnes, caldrà que utilitzem textos que s’apropin més al
model ascendent o descendent. Cal dir, però, que el model interactiu és el que
permet un millor aprenentatge, ja que interactua directament amb l’alumne i el
seu context, així com amb les seves idees prèvies. A més, per promoure un
millor aprenentatge, cal reflexionar sobre el text, cal interactuar amb aquest.
No hi ha millor manera que fer-ho de forma acompanyada per algunes preguntes o
pel mateix mestre i sempre amb les idees d’altres companys. Llegir ens permet
viure moltes altres experiències, ja que els llibres ens expliquen histories
d’altres persones, encara que siguin fictícies. Tot i així hi ha certs
pensadors com Schopenhauer que pensaven que si es llegia molt s’acabava sent
beneit, perquè llegir molt et privava de pensar, degut que allò que llegies era
el producte del pensament d’un altre.
Crec que hagués sigut positiu que l’autor de l’article hagués posat
exemples sobre els tipus de textos que es poden treballar en les diferents
perspectives, ja que queda molt clar quins són els textos del model ascendent,
però no es veu tan la diferència entre els de l’interactiu i els del
descendent.
Per últim, 33 raons per llegir, perquè llegir també serveix per...

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada