L’activitat s’anomena “missatges breus” i
explica de quina manera poden participar els nens i nenes a l’hora d’elaborar
textos per a les famílies, per a altres escoles o per escriure-se’ls entre ells
mateixos. Escriure qualsevol d’aquests missatges implica planificar,
textualitzar i revisar el que s’ha escrit, i aquestes tres fases l’autora les
exemplifica molt clarament a través d’una activitat que consisteix a escriure
una autorització per a una sortida.
Per iniciar el text la mestra ha de deixar
clar qui són els receptors, la destinació, la data de la sortida i què caldrà
portar, així doncs d'aquesta manera està planificant el text que posteriorment
els alumnes elaboraran. La mestra podria escriure a la pissarra l’esquema
de l’autorització, però l’exercici no es tracta de copiar, sinó que tot i les
dificultats que poden tenir els alumnes, les faltes d’ortografia, etc. han de
ser ells mateixos qui s’encarreguin d’elaborar-lo. Per a fer-ho més profitós,
organitza els alumnes en grups, de manera que cadascun d’ells haurà d’elaborar
un esborrany, que posteriorment revisarà. Durant el transcurs de
l’activitat van sorgint dubtes ortogràfics, per exemple com escriure una paraula correctament: “dejeu”. Tot i que els mateixos infants van dient si els sembla que
està ben escrita o no, la mestra dóna consells que els encaminen per a trobar
la solució, però mai dient-los-hi la lletra, sinó que ho fa a través de la
pronunciació, comparant la paraula amb alguna altra que s’escrigui igual,
etc. Durant aquest procés es duu a terme la fase de textualització, i per últim, en el moment en què els alumnes escriuen l'autorització i la repassen amb ajuda de la mestra, es duu a terme la revisió.
![]() |
| Font |
El que és interessant d’aquesta activitat és
que quan tenen algun dubte la mestra els planteja una pregunta a tots i a
totes, de manera que tots plegats saben de què s’està parlant i poden dir què
en pensen, quina lletra és la correcta o com s’escriu una paraula.
L’aprenentatge significatiu està molt present dins d’aquesta activitat, ja que
estan elaborant un escrit que els serà útil tant pel seu aprenentatge, com per
als pares, i a més a més, ho fan a partir d’una cosa real i motivadora com és fer una sortida.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada