dilluns, 14 d’abril del 2014

Petits textos, grans aprenentatges!

L’activitat s’anomena “missatges breus” i explica de quina manera poden participar els nens i nenes a l’hora d’elaborar textos per a les famílies, per a altres escoles o per escriure-se’ls entre ells mateixos. Escriure qualsevol d’aquests missatges implica planificar, textualitzar i revisar el que s’ha escrit, i aquestes tres fases l’autora les exemplifica molt clarament a través d’una activitat que consisteix a escriure una autorització per a una sortida.

Per iniciar el text la mestra ha de deixar clar qui són els receptors, la destinació, la data de la sortida i què caldrà portar, així doncs d'aquesta manera està planificant el text que posteriorment els alumnes elaboraran. La mestra podria escriure a la pissarra l’esquema de l’autorització, però l’exercici no es tracta de copiar, sinó que tot i les dificultats que poden tenir els alumnes, les faltes d’ortografia, etc. han de ser ells mateixos qui s’encarreguin d’elaborar-lo. Per a fer-ho més profitós, organitza els alumnes en grups, de manera que cadascun d’ells haurà d’elaborar un esborrany, que posteriorment revisarà. Durant el transcurs de l’activitat van sorgint dubtes ortogràfics, per exemple com escriure una paraula correctament: “dejeu”. Tot i que els mateixos infants van dient si els sembla que està ben escrita o no, la mestra dóna consells que els encaminen per a trobar la solució, però mai dient-los-hi la lletra, sinó que ho fa a través de la pronunciació, comparant la paraula amb alguna altra que s’escrigui igual, etc. Durant aquest procés es duu a terme la fase de textualització, i per últim, en el moment en què els alumnes escriuen l'autorització i la repassen amb ajuda de la mestra, es duu a terme la revisió. 
Font
El que és interessant d’aquesta activitat és que quan tenen algun dubte la mestra els planteja una pregunta a tots i a totes, de manera que tots plegats saben de què s’està parlant i poden dir què en pensen, quina lletra és la correcta o com s’escriu una paraula. L’aprenentatge significatiu està molt present dins d’aquesta activitat, ja que estan elaborant un escrit que els serà útil tant pel seu aprenentatge, com per als pares, i a més a més, ho fan a partir d’una cosa real i motivadora com és fer una sortida. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada