divendres, 11 d’abril del 2014

Retolació d'àmbits


Activitat: Retolació d’àmbits
L’organització, l’ordenació racional i l’estètica dels espais i dels materials potencien l’autonomia de l’alumnat en la planificació i recerca dels materials i permeten que els alumnes es moguin per l’aula amb tranquil·litat. Aquesta organització comporta la retolació d’espais  i materials amb un paper especial dins l’aula.. La retolació també adquireix rellevància des del punt de vista de l’ensenyament aprenentatge inicial de la lectura i l’escriptura.

Per a la retolació d’espais és interessant que els rètols es puguin penjar i despenjar amb facilitats per a que els infants puguin participar en l’ús i en l’elaboració.
Propostes d’activitats:

·         El mestre reparteix uns cartells amb el nom dels àmbits de la classe. Els alumnes de manera individual o amb parelles (foment de la comunicació) han de decidir quin cartell correspon a cada espai.
·         Els escolars per parelles escriuen (com sàpiguen) en un full un nom pactat per a cada espai. Un cop fet es posa en comú amb la resta del grup i es reelabora el cartell acordant entre tots com s’escriu cada paraula. 

Els cartells penjats es poden usar per provocar situacions d’ensenyament aprenentatge de la llengua escrita, es poden fer diferents activitats com assenyalar el cartell i dir el nom, escrivint el nom a la pissarra del racó per a que els alumnes l’identifiquin...

Es pot tenir un control d’assistència al racó fent imprescindible comprovar el nom del racó cada vegada que es fa servir.
Quan es fan activitats és útil que el nom del racó consti en el full per saber on s’ha realitzat.

També és molt important la retolació de les capses de materials, serveixen per identificar el lloc on es troben aquests i per saber on es guarden (fa imprescindible la lectura i comprensi´´o per endreçar els materials).

A mode de conclusió i reflexió d’aquesta activitat he d’esmentar que la retolació dels diferents àmbits de l’aula i els materials moltes vegades passa desapercebuda però té vital importància per a la gestió i organització de l’aula. Es poden fer activitats (les ja esmentades) que permeten que  l’infant aprengui a llegir i a escriure de forma inconscient, fent-los entendre que és important per a la vida diària la lectura i l’escriptura.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada