divendres, 4 d’abril del 2014

Situacions discursives i tipus de text



  1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
Pràctica 1? La diversitat textual s’ha de crear a través de les situacions comunicatives creades a l’aula tenint en compte els diferents tipus de text poden aparèixer.
Pràctica 2?  Hem de tenir en compte el format i el diferents tipus de textos. El formats digitals ofereixen una àmplia gama d’avantatges. El text científic i narratiu presenten diferències entre ells que hem de conèixer.
     Pràctica 3? Hi ha pràctiques que hem d’evitar per tal d’oferir al  alumnes una comprensió lectora autònoma.
  1. Quin títol alternatiu proposaríeu?
Títol general: L’enfocament del la lectura de textos i la pràctica del discurs a l’educació primària.
Pràctica 1: Discursos a través de situacions comunicatives incorporant els diferents tipus de text.
Pràctica 2: Els nous formats i la diferenciació del text narratiu i científic
Pràctica 3: Afavorir la comprensió lectora

  1. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
1)  Quina diferència hi ha entre la lectura d’un text narratiu i la lectura d’un text científic?
2) Quines avantatges presenten els textos en format digital respecte al format paper?
-Increment exponencial d’interlocutors i de documents.
-Absència de filtres i controls de qualitat.
-Homogeneïtzació física i contextual (a la xarxa tots els documents s’assemblen).
-Preferència de l’escriptura (podem preferir textos digitals, encara que puguem parlar).
Diversificació de l’escriptura.
-Cooperació.
-Tecnologització (ús d’artefactes més sofisticats, com diccionaris plurilingües).
-Autoaprenentatge
3) Quines pràctiques no afavoreixen una comprensió lectora autònoma?
-No desmerèixer les lectures dels alumnes.
-No exigir treballs, de manera sistemàtica, després de cada lectura.
- No obligar a llegir un text determinat.
-No corregir sistemàticament els errors quan els alumnes llegeixen en veu alta.

  1. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
Una de les idees que es veu clarament reflectida en la pràctica 2 és la importància de fomentar la conversa per aprendre. Tanmateix, considero que hauria d’explicar tècniques per tal de fer possible la idea de conversa adequada que explicita en el text.
 Una altra de les idees més implícites és l’explicació de les pràctiques que no afavoreixen una comprensió lectora autònoma en els alumnes. Això és déu a que l’autor explica cada una d’elles i les seves conseqüències negatives. Tanmateix, considero que una de les idees que hauria d’ampliar seria l’explicació de quines pràctiques si que afavoreixen l’autonomia de l’alumne.   

  1. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
    1. Idees prèvies personals?
Una de les idees prèvies i personals de les que disposava abans de llegir el text són les relacionades amb les pràctiques que no afavoreixen l’autonomia de l’aluma alhora de fomentar la comprensió lectora.
    1. Idees tractades, anticipades a classe?
Aquest text es relaciona amb alguns dels continguts treballats a classe. La principal idea amb la que podríem relacionar el text és amb la de treballar a classe la conversa i l’us de la llengüa per aprendre. Com vam dir a classe aquest és un factor imprescindible per què els nens aprenguin i aquesta és una idea de la que és parla a la pràctica 2 del text.
    1. Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?
Un text que es podria relacionar amb aquest tema és l’anomenat “Enseñar a leer los textos de estudio en la escuela primaria” escrit per Marta Marin. És un text que parla sobre com enfocar l’estudo dels text en l’educació primària. Per això, considero que seria una bona lectura per complementar i ampliar els temes tractats.
Disponible a: http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/revistacomponents/revista/archivos/anales/numero06/archivosparadescargar/18_marin.pdf


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada