- Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres
pràctiques:
Pràctica 1? La
diversitat textual s’ha de crear a través de les situacions comunicatives
creades a l’aula tenint en compte els diferents tipus de text poden aparèixer.
Pràctica 2? Hem de tenir en compte el format i el
diferents tipus de textos. El formats digitals ofereixen una àmplia gama d’avantatges.
El text científic i narratiu presenten diferències entre ells que hem de
conèixer.
Pràctica 3? Hi ha pràctiques que hem d’evitar per tal d’oferir
al alumnes una comprensió lectora autònoma.
- Quin títol alternatiu proposaríeu?
Títol general: L’enfocament del la lectura de textos i la pràctica del discurs a l’educació
primària.
Pràctica 1: Discursos
a través de situacions comunicatives incorporant els diferents tipus de text.
Pràctica 2: Els
nous formats i la diferenciació del text narratiu i científic
Pràctica 3: Afavorir
la comprensió lectora
- A quines 4-5 preguntes clau creieu que
responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna
d’elles.
1) Quina diferència hi ha entre la lectura d’un
text narratiu i la lectura d’un text científic?
2) Quines avantatges
presenten els textos en format digital respecte al format paper?
-Increment exponencial d’interlocutors i de
documents.
-Absència de filtres i controls de qualitat.
-Homogeneïtzació física i contextual (a la xarxa
tots els documents s’assemblen).
-Preferència de l’escriptura (podem preferir textos
digitals, encara que puguem parlar).
Diversificació de l’escriptura.
-Cooperació.
-Tecnologització (ús d’artefactes més sofisticats,
com diccionaris plurilingües).
-Autoaprenentatge
3) Quines pràctiques no
afavoreixen una comprensió lectora autònoma?
-No desmerèixer les lectures dels alumnes.
-No exigir treballs, de manera sistemàtica, després
de cada lectura.
- No obligar a llegir un text determinat.
-No corregir sistemàticament els errors quan els
alumnes llegeixen en veu alta.
- Quines
idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
Una de les idees que es veu clarament
reflectida en la pràctica 2 és la importància de fomentar la conversa per
aprendre. Tanmateix, considero que hauria d’explicar tècniques per tal de fer
possible la idea de conversa adequada que explicita en el text.
Una altra de les idees més implícites és l’explicació
de les pràctiques que no afavoreixen una comprensió lectora autònoma en els
alumnes. Això és déu a que l’autor explica cada una d’elles i les seves
conseqüències negatives. Tanmateix, considero que una de les idees que hauria d’ampliar
seria l’explicació de quines pràctiques si que afavoreixen l’autonomia de l’alumne.
- Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
- Idees
prèvies personals?
Una de les idees prèvies i personals de les que
disposava abans de llegir el text són les relacionades amb les pràctiques que
no afavoreixen l’autonomia de l’aluma alhora de fomentar la comprensió lectora.
- Idees
tractades, anticipades a classe?
Aquest text es relaciona amb alguns dels continguts
treballats a classe. La principal idea amb la que podríem relacionar el text és
amb la de treballar a classe la conversa i l’us de la llengüa per aprendre. Com
vam dir a classe aquest és un factor imprescindible per què els nens aprenguin
i aquesta és una idea de la que és parla a la pràctica 2 del text.
- Altres
textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio,
exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?
Un text que es podria relacionar amb aquest tema és
l’anomenat “Enseñar a leer los textos de estudio en la escuela primaria” escrit
per Marta Marin. És un text que parla sobre com enfocar l’estudo dels text en l’educació
primària. Per això, considero que seria una bona lectura per complementar i
ampliar els temes tractats.
Disponible a: http://servicios2.abc.gov.ar/lainstitucion/revistacomponents/revista/archivos/anales/numero06/archivosparadescargar/18_marin.pdf
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada