divendres, 4 d’abril del 2014

Activitat 1. La comprensió, un diàleg amb el text

  1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
    1. Pràctica 1? Comprendre un text implica saber cercar informació, interpretar, integrar, reflexionar i valorar el text. 
    2. Pràctica 2?  Interaccionar amb els altres afavoreix una lectura significativa.
    3. Pràctica 3? Les lectures juguen amb el lector, per això sempre el punt de vista és provisional.
  2. Quin títol alternatiu proposaríeu?
La importància i la influència de la lectura en les persones.

  1. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
Les preguntes claus que crec que responen els autors són:
-       Quins tres models explicatius realitzen els lectors experts, davant d’un text?

Model ascendent: dona importància en el desxiframent del text. Es basa en identificar el so de les lletres, construir síl·labes i paraules, reconèixer el significat de la paraula i la suma de significats de les paraules per comprendre el text. Es considera que és una visió antiga, ja que considera que les lletres del text proporcionen tota la informació, i per tant, la funció del lector és extreure la informació del text.

Model descendent: la idea principal és que llegir és comprendre. El text pretén que el lector busqui en el text el que és capaç d’intuir. Considera que els coneixements que el lector té sobre el món que l’envolta, facilita i guia la comprensió del text, per aquesta raó el  lector estableix hipòtesis, anticipacions i interferència que li permeten construir un esquema interpretatiu del text.

Model interactiu: dona importància a les aportacions que fa el text en el lector i el lector al text, per tant, considera que hi ha una interacció entre ells. Aquesta interacció i combinació d’element permet, al lector, fer hipòtesis, anticipacions i inferències. I permet, finalment, utilitzar en cada cas el recurs més adequat per interpretar el text.

-       Quin és el model que guia actualment els currículums del Departament d’Ensenyament, així com el marc teòric de l’informe PISA? De quina manera influeix?

El model que guia actualment és l’interactiu. Influeix en la competència lectora en l’ús del contingut del text, ja sigui per accedir-obtenir informació, i per integrar i interpretar-la, i en l’ús de coneixement externs al text, per reflexionar i valorar el contingut i la forma que aquest té.

-    Com haurien de ser les situacions d’ensenyament i aprenentatge que es donen en els centres educatius, per millorar la interpretació de textos?

    1. Els alumnes han de compartir les seves inquietuds i dubtes amb el mestre.
    2. Les àrees del currículum han d’ensenyar quin ús fan de la llengua quan transmeten continguts.
    3. Els alumnes han de poder relacionar els coneixement previs amb els nous.
    4. S’ha d’afavorir un pensament complex (no sempre situacions senzilles que no motivin).
    5. Ensenyar a través de la conversa.

-       Perquè és important que les històries tractin temes que ens afecten a tots?

Perquè la literatura ens fa present els sentiments humans, concretament en personatges que no ens són indiferents, ja que tenen vivències concretes semblants a les nostres. Això fa que quan llegim aprenem a comprendre els altres i aprenem sobre nosaltres mateixos, i es produeix una lectura més significativa.

  1. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
Destacaria tres idees principals:
-      En el diàleg s’estableixen relacions entre el text i el lector, i el lector i el text, fet que permet realitzar hipòtesis, anticipar, interpretar i comprendre i analitzar un text.
-         Interactuar i compartir amb els altres, les opinions, millora la interpretació dels textos.
-       És fonamental que les histories del text siguin semblants a les de les persones per així facilitar la comprensió de la lectura i motivar.

Voldria afegir unes preguntes que m’hagués agradat que estiguessin als articles:
-       En la pràctica 1, Processos cognitius implicats en la lectura, a quines altres perspectives es refereix quan diu que “llegir comporta adoptar perspectives diferents”?
-       Com podem millorar la comprensió lectora, en els nens i nenes, des de ben petits?
-       Com es podria fomentar la lectura a les escoles?
-       Quina seria la millorar manera per introduir la lectura als nens i nenes?

  1. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
    1. Idees prèvies personals?
Saber parlar, es fonamental per poder aprendre a llegir, escriure i escoltar.

    1. Idees tractades, anticipades a classe?
La importància de saber llegir i escriure, els domini de les habilitats comunicatives (escoltar, parlar, llegir i escriure). 
Els elements fonamentals per una bona alfabetització (dimensió social de la llengua, dimensió cognitiva, dimensió emocional, etc.), influirà en l’aprenentatge de la lectura i en la comprensió d’aquesta.  

    1. Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat? 
Un altre text que està relacionat amb aquests tres, és de Anna Sanz i Mariona Monterde “Conversem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit” .
I les sessions teòriques a l’aula magistral sobre l’Alfabetització i Què significa ensenyar, llegir i escriure. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada