- Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres
pràctiques:
- Pràctica
1? Comprendre
un text implica saber cercar informació, interpretar, integrar,
reflexionar i valorar el text.
- Pràctica
2? Interaccionar amb els altres afavoreix una
lectura significativa.
- Pràctica
3? Les
lectures juguen amb el lector, per això sempre el punt de vista és
provisional.
- Quin títol alternatiu proposaríeu?
La importància i la
influència de la lectura en les persones.
- A quines 4-5 preguntes clau creieu que
responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
Les preguntes
claus que crec que responen els autors són:
-
Quins tres models explicatius realitzen els lectors experts, davant d’un
text?
Model ascendent: dona importància
en el desxiframent del text. Es basa en identificar el so de les lletres, construir
síl·labes i paraules, reconèixer el significat de la paraula i la suma de
significats de les paraules per comprendre el text. Es considera que és una
visió antiga, ja que considera que les lletres del text proporcionen tota la
informació, i per tant, la funció del lector és extreure la informació del
text.
Model descendent: la idea principal és que llegir és comprendre. El text pretén que el
lector busqui en el text el que és capaç d’intuir. Considera que els
coneixements que el lector té sobre el món que l’envolta, facilita i guia la
comprensió del text, per aquesta raó el
lector estableix hipòtesis, anticipacions i interferència que li
permeten construir un esquema interpretatiu del text.
Model interactiu: dona importància
a les aportacions que fa el text en el lector i el lector al text, per tant,
considera que hi ha una interacció entre ells. Aquesta interacció i combinació
d’element permet, al lector, fer hipòtesis, anticipacions i inferències. I
permet, finalment, utilitzar en cada cas el recurs més adequat per interpretar
el text.
- Quin és el model
que guia actualment els currículums del Departament d’Ensenyament, així com el
marc teòric de l’informe PISA? De quina manera influeix?
El model que guia actualment és l’interactiu. Influeix en la competència
lectora en l’ús del contingut del text, ja sigui per accedir-obtenir
informació, i per integrar i interpretar-la, i en l’ús de coneixement externs
al text, per reflexionar i valorar el contingut i la forma que aquest té.
- Com haurien de ser
les situacions d’ensenyament i aprenentatge que es donen en els centres
educatius, per millorar la interpretació de textos?
- Els alumnes
han de compartir les seves inquietuds i dubtes amb el mestre.
- Les àrees
del currículum han d’ensenyar quin ús fan de la llengua quan transmeten
continguts.
- Els alumnes
han de poder relacionar els coneixement previs amb els nous.
- S’ha
d’afavorir un pensament complex (no sempre situacions senzilles que no
motivin).
- Ensenyar a
través de la conversa.
- Perquè és
important que les històries tractin temes que ens afecten a tots?
Perquè la literatura ens fa present els sentiments humans, concretament
en personatges que no ens són indiferents, ja que tenen vivències concretes
semblants a les nostres. Això fa que quan llegim aprenem a comprendre els
altres i aprenem sobre nosaltres mateixos, i es produeix una lectura més
significativa.
- Quines idees destacaríeu com a implícites i
que penseu que necessitaríeu ampliar?
Destacaria tres
idees principals:
- En el diàleg s’estableixen relacions
entre el text i el lector, i el lector i el text, fet que permet realitzar
hipòtesis, anticipar, interpretar i comprendre i analitzar un text.
- Interactuar i compartir amb els altres,
les opinions, millora la interpretació dels textos.
-
És fonamental que les histories del
text siguin semblants a les de les persones per així facilitar la comprensió de
la lectura i motivar.
Voldria afegir
unes preguntes que m’hagués agradat que estiguessin als articles:
-
En la pràctica 1, Processos cognitius implicats en la lectura, a quines altres
perspectives es refereix quan diu que “llegir comporta adoptar perspectives
diferents”?
-
Com podem millorar la comprensió
lectora, en els nens i nenes, des de ben petits?
-
Com es podria fomentar la lectura a les
escoles?
-
Quina seria la millorar manera per
introduir la lectura als nens i nenes?
- Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
- Idees prèvies personals?
Saber parlar, es
fonamental per poder aprendre a llegir, escriure i escoltar.
- Idees tractades, anticipades a classe?
La importància de saber llegir i escriure, els domini de les habilitats
comunicatives (escoltar, parlar, llegir i escriure).
Els elements fonamentals per una bona alfabetització (dimensió social de
la llengua, dimensió cognitiva, dimensió emocional, etc.), influirà en l’aprenentatge
de la lectura i en la comprensió d’aquesta.
- Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?
Un altre text que està relacionat amb aquests tres, és de Anna Sanz i
Mariona Monterde “Conversem, llegim i
escrivim. Aprenem amb sentit” .
I les sessions teòriques a l’aula magistral sobre l’Alfabetització i Què
significa ensenyar, llegir i escriure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada