En
el text “Leer
y escribir en un mundo cambiante”
d' Emilia Ferreiro defensa les seves idees de renovació de la
comprensió de l'escriptura i la lectura. Per ella és important
escoltar els nens i nenes en totes les etapes, no tallar-los les ales
i guiar-los cap a l'alfabetització funcional, però … Què és
l'alfabetització funcional?
L'alfabetització funcional és l'aprenentatge de l'escriptura, la lectura i el càlcul de forma eficient per poder utilitzar-les a la vida quotidiana. Com es reflecteix en el text desgraciadament no tots els infants tenen l'oportunitat de ser formats i uns altres que tenen la possibilitat de ser-lo no ho aprofiten.
Molta
gent, en la que m'incloc abans de llegir el text, no sap la
diferència entre aquestes dues classes de gent i creu que tots són
analfabets. En el text se'ns explica que mentre que els analfabets
són aquelles persones que no tenen estudis i que no tenen
oportunitat d'aconseguir-los els illetrats són persones que encara
tenir els medis per formar-se no ho fan ja sigui per desinterès o
per alguna altra raó.
El no rebre aquesta formació els pot portar problemes de diferents tipus com no poder sortir-se de situacions com llegir un periòdic o no entendre un contracte de treball. Aquestes persones també tindran dificultats amb les noves tecnologies, eina que en els últims anys s'ha tornat indispensable tant en la nostra societat com en la nostra educació.
| Analfabetisme al món |
Amb tot això crec que és oportú reflexionar també sobre l'altra cara de l'alfabetització. Les persones creuen que en sortir dels seus estudis són unes persones no només alfabetitzades, sinó també lletrades però, algú és totalment lletrat?
Per comprendre això s'ha d'aclarir primerament que ser lletrat no és el mateix que estar alfabetitzat. Com ve s'ha mostrat abans estar alfabetitzar és saber d'escriptura, de lectura i de càlcul mentre que ser lletrat és seguir amb formació fins a arribar a dominar completament totes les matèries d'estudi. Per ser lletrat sí que s'ha d'estar alfabetitzat.
Una
vegada feta aquest aclariment se'ns plantegen les següents preguntes:
Qui marca el límit per saber qui està lletrat? Hi ha algú que ho
sigui el suficient per poder marcar aquest límit? Aquestes preguntes
s'haurien de seguir reflexionant …
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada