El text comença preguntant-se si llegir i escriure són dos processos interrelacionats, i es respon dient que fa anys, els i les mestres consideraven que eren dues activitats que no tenien res a veure, ja que creien que primer s'aprenia a llegir i després a escriure, una de les diferències que trobaven era que llegint es treballaven processos cognitius i per escriure processos visuals, motors i auditius. Per sort, més endavant van considerar que són dues activitats que van unides, tot i que intervenen processos diferents, i que actualment es denomina lectoescriptura.
I jo considero que no només la lectura i l'escriptura van juntes, sinó que la conversa o el diàleg també va relacionat amb aquestes dues, ja que si no es sap parlar no es sap llegir i tampoc comunicar-se i expressar-te amb els altres.
I jo considero que no només la lectura i l'escriptura van juntes, sinó que la conversa o el diàleg també va relacionat amb aquestes dues, ja que si no es sap parlar no es sap llegir i tampoc comunicar-se i expressar-te amb els altres.
Tot seguit, l'autora fa una altra pregunta: Què entenem per llegir?, per la Montserrat Fons, llegir és "el procés mitjançant el qual es comprèn el text escrit". Aleshores jo em vaig preguntar, però que vol dir amb comprendre un text? Això implica tenir un paper actiu, interactuant amb el text, quan poden interpretar el text, quan podem entendre tant la informació visual com la no visual,però sobretot cal tenir coneixements previs, per poder fer hipòtesis, del que es llegeix per poder entendre o comprendre el text. I tal com vaig poder observar en l'article de l'Anna Sanz i de la Mariona Monterde "Conversem, llegim i escrivim. Aprenem amb sentit", és important que allò que llegim (en aquest cas) sigui significatiu per nosaltres o pels nens i nenes, ja que motiva i et facilita l'aprenentatge significatiu.
De la mateixa manera que preguntava "què entenem per llegir?", també pregunta Què entenem per escriure?, i contesta: "escriure és elaborar la nostra proposta amb significat". També defineix els diferents subprocessos per desenvolupar un text. El primer subprocés és la planificació, que tracta de generar idees i organitzar-les. El segon, la textualització que es basa a construir una trama textual, utilitzant elements sintàctics, lèxics i gràmaticals. I per últim, la revisió, que a diferència de la llengua oral et permet modificar tantes vegades com vulguis el teu escrit.
Considero que escriure és un treball molt difícil, ja que el que escrius no és el pensament directe sinó que tu mateix/a estàs més pendent d'altres coses a la vegada com de no fer faltes, i per aquesta raó a vegades pot resultar atabalant.
Considero que escriure és un treball molt difícil, ja que el que escrius no és el pensament directe sinó que tu mateix/a estàs més pendent d'altres coses a la vegada com de no fer faltes, i per aquesta raó a vegades pot resultar atabalant.
Val a dir, que el llibre es basa en la teoria o concepció constructivista, que aquesta dóna molta importància a l'aprenentatge significatiu, als interessos dels nens i de les nenes, per això consideren fonamental no realitzar un aprenentatge basat en la memorització, sinó que el que s'ha de fer és guiar l'aprenentatge i establir relacions entre els coneixements previs que tenen i els nous.
Pel que fa al paper del o la mestre, cal que afavoreixi un context d'experiències, de descobriments, que ajudi a l'alumne al seu aprenentatge i desenvolupament.
També s'explica a la lectura, un dels desenvolupaments de l'escriptura, de molts que hi ha, de Teberosky, basat en nens i nenes d'entre 4 i 7 anys. Considera que en una primera etapa els costa molt diferenciar què és un dibuix del que és escrit. En una segona, afirma que els infants, ja saben que per dir alguna cosa, aquesta paraula ha de tenir un mínim de lletres i que ha de ser diferent d'altres. En el tercer nivell, confirma que hi ha una relació entre l'escriptura i la paraula, i finalment, correspon el so amb la grafia.
En la web d'acontinuació es pot observar les fases amb imatges: http://www.slideshare.net/marrisan/psicognesis-de-la-escritura-evolucin-de-la-escritura-caracterizacin-del-proceso
Finalment, considero que en la nostra societat, tant la llengua escrita, com l'oral, com la lectura són importants, ja que estan presents en el dia a dia i en el nostre entorn (cartells de publicitat, relacionant-te amb els altres, etc.), per tant ens ajuden a resoldre situacions de la vida quotidiana, poder accedir a tota la informació del nostre entorn i apreciar les coses amb certa cultura.
A continuació deixo un video que es titula "Nos enseñan a hablar y a escribir pero no a hablar ni a dialograr"
![]() |
| Aprenentatge compartit |

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada