divendres, 4 d’abril del 2014

ACTIVITAT 1. La comprensió, un diàleg amb el text

Per poder parlar sobre aquesta activitat faré una breu pinzellada sobre els dos temes claus que tracten les pràctiques. Primerament, els autors Montserrat Fons i  Juli Palou es centren en que, a les aules, hem de seguir un model interactiu a l'hora de llegir un text. Per interactiu entenem un model que fomenti que els alumnes siguin capaços de desxifrar un text, interpretar allò que hem desxifrat i reflexionar-n'hi. D'aquesta manera es durà a terme un diàleg amb el text, gràcies a les aportacions que aquest ens dóna, i les que nosaltres donem. Tot i això, els mestres hem de ser conscients que per arribar a aquí ha d'haver un procés i que hem de ser uns guies, els quals hem de donar consignes i objectius als alumnes per tal de que s'aproximin al model interactiu. Pel que fa al segon tema clau de l'activitat, es centra en la importància de la comunicació i la interacció amb els altres per un bon aprenentatge. Considero que hem de fomentar que es treballi col·laborativament i que llegir no sigui significat de silenci, sinó que es dialogui i es debateixi. L'escola s'ha de convertir en un espai de conversa i la lectura ha de ser el dia a dia a l'aula. Només així aconseguirem reflexions enriquidores per els alumnes que els faran aprendre de debò.  

FONT

Abans de fer aquesta assignatura i de llegir textos com el de la doctora Emilia Ferreiro o aquest mateix, no era conscient de la importància que tenien les relacions entre els alumnes i els seus iguals o dels alumnes amb els adults. Després d'haver escoltat la primera classe de Llenguatges i Currículums i de llegir textos que tractaven sobre l'alfabetització, m'he adonat que tan bo és això, com que es produeixi un diàleg entre els llibres i els nens, que reflexionin i interpretin el que llegeixen. Nosaltres com a mestres hem de fomentar que es dugui a terme la parla epistèmica (parlar per aprendre el que encara no sabem) entre els nens. Tot i això, hem de ser conscients que per que aquesta parla funcioni hem de donar consignes i regles d'aquesta parla, ja que parlar per parlar no és suficient. A més, considero que un dels aspectes fonamentals és l'avaluació de la lectura, ja que hem de ser conscients que l'important és el progrés dels alumnes, des d'on estan fins on arriben. Per això, hem d'adquirir estratègies per tal de no excloure els alumnes.

Per últim, m'agradaria formular una pregunta als autors del text: Si per una bona lectura s'ha de desxifrar, interactuar amb el text i reflexionar, quines activitats podem dur a terme l'aula per fomentar això?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada