Per poder parlar sobre aquesta activitat faré una breu pinzellada sobre els
dos temes claus que tracten les pràctiques. Primerament, els autors Montserrat
Fons i Juli Palou es centren en que, a
les aules, hem de seguir un model interactiu a l'hora de llegir un text. Per
interactiu entenem un model que fomenti que els alumnes siguin capaços de desxifrar
un text, interpretar allò que hem desxifrat i reflexionar-n'hi. D'aquesta
manera es durà a terme un diàleg amb el text, gràcies a les aportacions que
aquest ens dóna, i les que nosaltres donem. Tot i això, els mestres hem de ser
conscients que per arribar a aquí ha d'haver un procés i que hem de ser uns
guies, els quals hem de donar consignes i objectius als alumnes per tal de que
s'aproximin al model interactiu. Pel que fa al segon tema clau de l'activitat, es
centra en la importància de la comunicació i la interacció amb els altres per
un bon aprenentatge. Considero que hem de fomentar que es treballi col·laborativament
i que llegir no sigui significat de silenci, sinó que es dialogui i es debateixi.
L'escola s'ha de convertir en un espai de conversa i la lectura ha de ser el
dia a dia a l'aula. Només així aconseguirem reflexions enriquidores per els
alumnes que els faran aprendre de debò.
![]() |
| FONT |
Abans de fer aquesta assignatura i de llegir textos com el de la doctora
Emilia Ferreiro o aquest mateix, no era conscient de la importància que tenien
les relacions entre els alumnes i els seus iguals o dels alumnes amb els
adults. Després d'haver escoltat la primera classe de Llenguatges i
Currículums i de llegir textos que tractaven sobre l'alfabetització, m'he
adonat que tan bo és això, com que es produeixi un diàleg entre els llibres i
els nens, que reflexionin i interpretin el que llegeixen. Nosaltres com a
mestres hem de fomentar que es dugui a terme la parla epistèmica (parlar per
aprendre el que encara no sabem) entre els nens. Tot i això, hem de ser
conscients que per que aquesta parla funcioni hem de donar consignes i regles
d'aquesta parla, ja que parlar per parlar no és suficient. A més, considero que
un dels aspectes fonamentals és l'avaluació de la lectura, ja que hem de ser
conscients que l'important és el progrés dels alumnes, des d'on estan fins on
arriben. Per això, hem d'adquirir estratègies per tal de no excloure els
alumnes.
Per últim, m'agradaria formular una pregunta als autors del text: Si per una bona lectura s'ha de desxifrar, interactuar amb el text i
reflexionar, quines activitats podem dur a terme l'aula per fomentar això?

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada