“La competència lectora des de la biblioteca escolar”:
Juli Palou i
Montserrat Fons (2012-2013)
ACTIVITAT 2. Situacions discursives i tipus de text
- Quina és la
tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
- Pràctica 1 - Els tipus de text es determinen a partir
de la funció que d’aquests es desprèn i van ser fixats per Adam mentre
que el gènere discursiu sorgeix de la pràctica social, per tant són
dinàmics i canviants.
- Pràctica 2 - El text i el lector estableixen un diàleg
en el qual influeixen el tema, el tipus, el suport... Es important saber quin text tenim davant per reconèixer els seus objectius.
- Pràctica 3 - Com crear lectors autònoms i crítics?
- Quin títol
alternatiu proposaríeu? Un text
per a cada moment.
- A quines 4-5
preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu
esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
- Quina
diferència hi ha entre tipus de text i gènere discursiu? Com es relacionen
entre ells?
- En quins
formats poden presentar-se els texts? Quines són les principals
diferències entre el format paper i el format digital?
- Quines estratègies
poden utilitzar els lectors enfront dels diferents textos?
- Quines
indicacions podem fer servir per crear un sistema autònom de lectura?
- Quines idees
destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar? Tot i que
apareixen les diferències entre
tipus de text i gènere discursiu no s’aprofundeix gaire en la importància
de treballar-los a l’aula de forma conjunta i hagués trobat interessant
trobar exemples d’activitats concretes per treballar-los. En la pràctica dos queda molt clar que
entre el lector i el text s’estableix un diàleg i que aquest “diàleg” està
influenciat per les caracterísitques tant del text com del lector. Se’ns
parla de la influència del suport del text, de la del tipus de text però, penso,
que hauria d’oferir estratègies per a que els lectors s’enfrontin a això.
- Com
connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
- Idees prèvies personals?
- Idees tractades, anticipades a classe?
- Altres textos, llibres, articles,
reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que
hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?
-
Els tipus de
texts i els generes discursius eren una mateixa cosa.
-
Pensava que
la qualitat dels textos es disminuïa si eren en suport digital, amb la pràctica
2 he aprés que no és ni millor ni pitjor sinó que transmet al text
característiques que en format paper es perden i a la inversa.
-
Si els nens
i nenes veuen la lectura com una obligació no seran capaços de veure la lectura
com una cosa positiva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada