divendres, 4 d’abril del 2014

Activitat 2

“La competència lectora des de la biblioteca escolar”:
Juli Palou i Montserrat Fons (2012-2013)

ACTIVITAT 2. Situacions discursives i tipus de text

  1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
    1. Pràctica 1 -  Els tipus de text es determinen a partir de la funció que d’aquests es desprèn i van ser fixats per Adam mentre que el gènere discursiu sorgeix de la pràctica social, per tant són dinàmics i canviants.
    2. Pràctica 2 -  El text i el lector estableixen un diàleg en el qual influeixen el tema, el tipus, el suport... Es important saber quin text tenim davant per reconèixer els seus objectius.
    3.  Pràctica 3 - Com crear lectors autònoms i crítics?
  2. Quin títol alternatiu proposaríeu? Un text per a cada moment.
  3. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
  • Quina diferència hi ha entre tipus de text i gènere discursiu? Com es relacionen entre ells?
  • En quins formats poden presentar-se els texts? Quines són les principals diferències entre el format paper i el format digital?
  • Quines estratègies poden utilitzar els lectors enfront dels diferents textos?
  • Quines indicacions podem fer servir per crear un sistema autònom de lectura?

  1. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar? Tot i que apareixen les diferències  entre tipus de text i gènere discursiu no s’aprofundeix gaire en la importància de treballar-los a l’aula de forma conjunta i hagués trobat interessant trobar exemples d’activitats concretes per treballar-los.  En la pràctica dos queda molt clar que entre el lector i el text s’estableix un diàleg i que aquest “diàleg” està influenciat per les caracterísitques tant del text com del lector. Se’ns parla de la influència del suport del text, de la del tipus de text però, penso, que hauria d’oferir estratègies per a que els lectors s’enfrontin a això.

  1. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
    1. Idees prèvies personals?
    2. Idees tractades, anticipades a classe?
    3. Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?
-          Els tipus de texts i els generes discursius eren una mateixa cosa.
-          Pensava que la qualitat dels textos es disminuïa si eren en suport digital, amb la pràctica 2 he aprés que no és ni millor ni pitjor sinó que transmet al text característiques que en format paper es perden i a la inversa.

-          Si els nens i nenes veuen la lectura com una obligació no seran capaços de veure la lectura com una cosa positiva.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada