1. Quina és la tesi que defensa
cadascuna de les tres pràctiques:
Pràctica 1
Entendre el que
llegim significa reflexionar, interpretar, desxifrar, anticipar-nos, voler
comprendre, fer hipòtesis, inferències, etc. Llavors, el que defensa l’autor en
la primera pràctica és el model interactiu. El qual correspon al conjunt
d’aspectes mencionats anteriorment. La base és el diàleg que s’estableix,
configurat per unes aportacions que fa el lector i les del propi text. És a
dir, en el model interactiu l’alumne interacciona amb el text, realitza una
sèrie d’estratègies en moments determinats per així obtindré una millor
comprensió, com per exemple fer hipòtesis fent ús dels propis coneixements que
es tinguin sobre el tema, anticipar-se o reflexionar sobre el tema, etc.
Pràctica 2
La segona pràctica
està enfocada en l’instrument per interactuar amb els altres: el diàleg, pensar
de manera conjunta. D’aquesta manera, els espais de les escoles tenen que ser
el nucli de converses dels alumnes, han de sentir-se còmodes, amb confiança i
tranquils per expressar-se, ja que afavoreix la comprensió. La conversa ha de
ser profitosa en tots els sentits, s’ha d’escoltar a la persona que està
parlant, considerar el seu punt de vista, per així aconseguir una comunicació
de qualitat. Però, també és molt important construir un punt de vista personal,
quan entrem en un diàleg entenem les paraules i no discrepem amb el significat
d’aquestes, però sí discrepem sobre la manera d’interpretar allò que diem, per
tant quan discrepem aprenem i la millor manera de fer-ho és la interacció amb
els altres.
Pràctica 3
La gran qüestió que
es planteja és si la comprensió va lligada al diàleg i amb les interpretacions
dels altres, perquè sempre s’estableix un diàleg amb el text. Com diu
Schopenhauer, interioritzem el que llegim, és a dir, som capaços d’apropiar-nos
del text quan reflexionem sobre aquest. Per altra banda, llegir comporta
adoptar perspectives diferents, per tant ens hem d’obrir a noves perspectives
per tindre la capacitat de comprendre les dels altres.
2.
Quin títol alternatiu proposaríeu?
Llegir,
interpretar i reflexionar per arribar a la comprensió del text.
3.
A quines 4-5 preguntes clau creieu
que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna
d’elles.
Com treballar la comprensió lectora?
L’article
ens explica que per entendre el que llegim hem de reflexionar, per exemple
després de llegir un compte no únicament hem de resoldre unes preguntes/qüestionaris,
sinó que hi ha d’haver un treball de reflexió, per acabar d’interioritzar el
que hem llegit i extreure les pròpies reflexions.
Perquè s’ha de llegir en comunitat?
El
més important de tot és la perspectiva sociocultural, perquè llegir és més del
que ens passa pel cap, existeix un context, vivim en comunitat, per això ens
enriqueix llegir i interactuar amb els altres i les seves interpretacions.
Quins són els processos cognitius implicats
en la lectura?
Primer
de tot ha d’estar motivat. No únicament ha de tenir l’idea, sinó saber-la
interpretar, exposar-la. Depenent de l’activitat que proposis l’alumne
desenvoluparà uns processos o uns altres, com per exemple si volem que
únicament desxifri el text, posarem unes preguntes més simples que únicament
hagi de fer memòria per poder respondre-la. Segons els nostres objectius
escollirem una activitat o una altra.
Què passa si no reflexionem sobre el que
llegim?
Què el
que estem fent és desxifrar el codi únicament, no reflexionem i d’aquesta
manera no es compren el contingut de la lectura. A més, no ens fixem en el
context ni en el que podem aportar amb els nostres coneixements sobre el tema. Per
realitzar una bona lectura hem de poder interpretar-la i fer hipòtesis, i l’única
forma eficient de fer-ho és reflexionant sobre la mateixa lectura.
- Quines idees
destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
Sobre
la metalingüística, quines idees han canviat fa 40-50 anys enrere, quines
prossegueixen a l’actualitat, si hi ha de noves, etc. També, fer una bona reflexió
sobre la lectura, què ens aporta? Ens fa més bons llegir? Més savis? Són qüestions
molt interessants de tractar, les quals mereixen una reflexió més profunda, per
així adonar-nos dels aspectes tan importants que incorpora. Per altra banda,
com a futura mestra m’agradaria que s’haguessin aclarit unes altres qüestions,
com per exemple: com podem millorar des de l’escola la comprensió lectora dels
nostres alumnes, quines activitats podem proposar perquè els alumnes realitzen
unes bones lectures i reflexionin sobre les mateixes, etc.
- Com connectaríeu
– contrastaríeu el text amb:
Personalment,
crec que per llegir i extreure unes bones conclusions del que estem llegint és
imprescindible reflexionar sobre el que llegim, fer-nos preguntes constantment
sobre el que ens plantegen, formular hipòtesis, fer ús dels nostres
coneixements per poder entendre el context i relacionar els nous
conceptes/idees amb el que ja sabíem. Així, podem arribar a obtindré una visió
més profunda del que estem llegint, elaborar el nostre punt de vista, i
aconseguir el nostre propòsit: una lectura profitosa i enriquidora.
Després
del que hem estat parlant a classe, hem arribat a la conclusió de què les habilitats
comunicatives són molt amplies, i la millor manera d’efectuar una bona pràctica
(diàleg, conversa, debat, narració, escrit...) és incorporant-les totes en una
mateixa activitat, per així poder reflexionar constantment sobre la mateixa
llengua, sobre els aspectes que integra i els productes d’aquesta, com per
exemple les lectures que es proposen, els debats, els escrits, etc. Que els
nostres alumnes dominin totes les habilitats comunicatives serà el repte que
tenim com a futurs mestres, ja que així se’ls obrirà la porta cap a una bona comunicació
i comprensió, ja sigui una lectura, la realització d’un text o simplement mantenir
el fil d’una conversa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada