Introducció
Les aportacions que la psicologia (cognitiva
i colingüística) així com la lingüística influencien fortament en l’ensenyament
dels llenguatges, en aquest cas de la lectura i l’escriptura. L’aprenentatge de la llengua o alfabetització
és un procés viu i obert que no acaba i que mestres, pedagogs, lingüistes,
etc., modifiquen amb noves pràctiques i teories. Al llibre Llegir i escriure per viure es presenten diferents pràctiques útils
per al desenvolupament d’aquest aprenentatge i que es basen en l’ús real de la
llengua dins l’aula, és a dir, l’alfabetització d’una persona , en aquest cas
nens i nenes de primària, ha de ser funcional.
Per viure en una societat alfabetitzada, per entrar en una determinada
comunitat discursiva és necessari aprendre a llegir i escriure.
Criteris d’avaluació (Pagines 76-89)
En aquest apartat del llibre podem llegir
quins són els criteris d’avaluació que s’han d’aplicar per afavorir al bon
desenvolupament del procés d’ensenyament - aprenentatge. Fa una distinció entre
avaluació social, que és aquella que selecciona i orienta als alumnes i a la
qual no es fa referència amb el mètode de treball que Montserrat Fons proposa, i l’avaluació pedagògica la qual se centra en
la regulació del procés d’ensenyament i aprenentatge, busca la millora i hi
poden participar tant alumnes com mestres. L’avaluació pot aparèixer e
diferents fases del procés, en funció d’això s’anomenarà inicial formativa i
additiva. L’avaluació ha de ser una avaluació contínua per tal
d'ajudar a l'infant a millorar en el seu procediment d'ensenyament-aprenentatge,
i no només això, una avaluació contínua permet regular els aspectes q
intervenen al procés d’aprenentatge (les activitats realitzades, els continguts
treballats, els objectius fixats...). L’autora Montserrat Fons proposa
diferents instruments i remarca especialment la importància de l’observació
dels alumnes per part del mestre o la mestra durant el procés d’aprenentatge
per així comprovar l’evolució de cada un dels alumnes. Alguns dels instruments
que proposa i que serveixen al mestre o la mestra per avaluar l’evolució dels
seus alumnes són instruments avaluatius, entre ells podem trobar dictats,
fitxes d’enregistrament...
Quan
parlem d’avaluació tendim a pensar en que és una tasca que pertany al mestre de
forma única però no és així. Dins de l’avaluació també és important que els
alumnes aprenguin a avaluar-se a ells mateixos, a autoregular-se per potenciar
la seva autonomia. Dins l’avaluació que
fan els alumnes podem parlar de:
- L'autoavaluació, on cada alumne ha de see capaç d'avaluar el seu treball a partir d'una/es pautes establertes.
- L'avaluació mútua, on hi ha una valoració entre companys (un corregeix a l'altre quan sigui necessari).
- La coavaluació, la qual és molt semblant a l'autoavaluació però intervé el mestre oferint el seu punt de vista/opinió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada