Dels textos de
Juli Palou i Montserrat Fons sobre “la competència lectora des de la biblioteca
escolar”, els que tractaven sobre les situacions discursives i els tipus de
text tenien un caire teòric però, alhora, reflexiu sobre els usos que es pot
fer dels textos i els discursos i la gran importància que activitats
realitzades amb aquests elements, com ara la lectura, tenen sobre l’aprenentatge
d’una llengua.
Pràctica 1
Des del meu punt
de vista, la tesi que els autors defensen en aquesta primera pràctica és la
següent: La diversitat textual entesa com
a mètode de comprensió de les característiques d’un text, i els gèneres
discursius com a situacions comunicatives provocades en contextos socials
recurrents, són dos elements que l’escola ha de tenir en compte per a l’ensenyament
de la llengua i el desenvolupament de la competència lectora, ja que el text i
el discurs són aspectes clau per a la comunicació.
Crec que, per a un
infant, l’alfabetització no es pot centrar tan sols en una perspectiva
lingüística on només tingui importància el codi, sinó que ha d’adoptar una
perspectiva sociolingüística i sociocultural, que permeti a l’alumne llegir entre línies, veure-hi més enllà
del codi i de la tècnica d’escriure. Una lectura ha de fer que el lector
interactuï amb el text, que reflexioni sobre allò que està llegint i mostri interès,
donant un sentit a la lectura. En definitiva, una lectura ha de permetre que un
infant gaudeixi, ja que, tal i com diu Emilia Ferreiro: “Hay niños que ingresan a la lengua escrita a través de la magia (una magia
cognitivamente desafiante) y niños que entran a la lengua escrita a través de
un entrenamiento consistente en "habilidades básicas". En general,
los primeros se convierten en lectores; los otros, en iletrados o en
analfabetos funcionales. (Ferreiro, 2002). Penso que és important
reflexionar el sentit d’aquesta frase i relacionar-ho amb el fet de mostrar la
varietat textual i crear situacions
comunicatives que propiciïn la implicació dels alumnes perquè, aquests, puguin
desenvolupar una competència lectora.
Pràctica 2
En aquesta
segona pràctica, els autors reflexionen sobre el fet que hi ha diferències entre la lectura i l’escriptura digital i l’escrita,
però cadascuna d’elles es tindrà en compte en diferents contextos, ja que són
dos elements que es complementen.
Trobo que
amb l’entrada de les noves tecnologies és important reflexionar sobre les
implicacions educatives que poden tenir. Crec que encara mirem les TIC a l’aula
amb reticència però són un element que es pot fer servir com a suport important
per a l’ensenyament a l’escoles, sense mai trepitjar el model escrit. Com diu
al text, hi ha diferents moments en els quals es pot utilitzar un suport i
altres en els quals es pot utilitzar l’altre. Com a exemple, els autors mostren que la lectura i l’escriptura digitals
es podrien adreçar més a activitats de recerca pel fet de poder arribar a molta
més informació i molts més recursos. En canvi, en altres moment és preferible
tocar un llibre i sentir el romanticisme que aquest fet comporta, ja que
digitalment es perden molts elements que només es poden aconseguir en la
lectura i l’escriptura en paper.
Com ja
pensava abans de llegir el text, penso que, com a futurs mestres, és important
tenir en compte els dos recursos i complementar-los entre ells per permetre una
estimulació en el fet digital i en l’escrit, pel fet d’aprofitar les qualitats
de cadascun dels suports. El text m’ha ajudat a reafirmar que no hem de tenir
tanta por a incorporar les noves tecnologies a les aules i que poden ser un sistema
més d’Ensenyament-Aprenentatge i, per tant, de construcció de coneixement.
Pràctica 3
Aconseguir que els infants, en un futur, siguin
lectors autònoms, és una tasca llarga i complicada. La tesi que podria extreure
d’aquest text seria: La lectura ha d’estar
estimulada per tres agents: l’escola, la família i, sobretot, el context
sociocultural. La influència positiva d’aquests tres sobre els infants permetrà
construir lectors autònoms, però com que actualment la majoria d’infants no
tenen aquests tres suports, la tasca de l’escola és imprescindible per
aconseguir una influència significativa, motivar als infants i incitar al plaer
per la lectura.
Com ja comentava
a la primera pràctica, és important que els alumnes gaudeixin amb una lectura i
estiguin interessats per a l’aprenentatge d’una llengua. La motivació en
activitats relacionades amb l’aprenentatge de la llengua és un element clau per
aconseguir que els alumnes l’estimin. Perquè no es produeixi l’efecte contrari,
segons la lectura, és important no realitzar pràctiques negatives com: no desmerèixer les
lectures dels alumnes, no exigir sistemàticament treballs després de cada
lectura, no obligar a llegir un text determinat i no corregir sistemàticament
els errors quan els alumnes llegeixen en veu alta. En aquesta línia, crec que és interessant la lectura de l'article de Montserrat Fons publicat a El Periódico "Enseñar a leer para crear lectores", que fa una reflexió sobre els criteris educatius que s'empren per a l'aprenentatge de la lectura.
Des de la meva perspectiva, crec que la societat no
valora la llengua tan com s’hauria de valorar. Moltes vegades es dóna prioritat
als coneixements científics o tecnològics i es menysprea allò que tingui a
veure amb l’art, la literatura, la cultura, etc, quan en realitat són puntals
per al desenvolupament integral de les persones. És per això que considero que aquest
és el motiu pel qual els autors remarquen la influència que té el context
sociocultural de les persones per a l’aprenentatge de la lectura. Si una
societat no acompanya ni motiva a l’aprenentatge de la lectura, en el cas dels
infants, i en la fascinació per tot allò que aporti cultura (i no només
progressos científics) en el cas dels adolescents, mai aconseguirem una
societat amb una consciència crítica que pugui fer canviar el món.
Aquests tres textos m’han servit per fer una
pinzellada del món de l’ensenyament de la llengua i la introducció a la
lectura. De cara a pròximes lectures, m’agradaria aproximar-me d’una manera no
tan teòrica, sinó més pràctica, que em mostri metodologies concretes per fer
servir a les aules, cosa que crec que podria complementar les lectures fetes
fins ara.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada