La lectura,
una activitat complexa
La lectura és una activitat
complexa que precisa de diversos processos cognitius, que des de la dècada dels
’70 la psicolingüística està estudiant. Fins al moment hi ha tres teories
predominants: el model ascendent posa èmfasi en desxifrar el text, ja que creu
que conté tota la informació; el model descendent dóna més importància a la
interpretació i la comprensió; i el model interpretatiu és una barreja d’ambos.
Aquest últim, recolzat per
PISA i el Departament d’Ensenyament, és el que predomina avui dia i el que
sustenta el Currículum. El model es caracteritza per una interacció entre
l’autor, el text i el context, a través de la qual s’obtindrà una informació,
que s’interpretarà i es valorarà.
Però, tot i utilitzar el
model interpretatiu, a les escoles, es continua donant més importància a la
ortografia que a la redacció. Per què? Si malgrat estigui ben escrit ho podem
comprendre... No és més important ensenyar als nens a comunicar-se (de manera
escrita) tenint cura del missatge que volen transmetre?
La
llengua, la nostra eina per pensar de manera conjunta
La llengua és l’eina que
tenim per pensar de manera conjunta, ja que és una eina per ensenyar, connectar
amb experiències personals, compartir dubtes,... Això ho estudia el
socioconstructivisme, que afirma que la transformació de les idees es fa a
partir de la interacció. Per tant, conforme la comunicació tingui més qualitat,
també hi haurà major aprenentatge. En aquests sentit, el contrast entre
diversos punts de vista i les respostes obertes que afavoreixen la
interpretació promouen l’aprenentatge, a partir d’un pensament que és complex,
tal i com també defensava l’article Conversem,
llegim, escrivim. Aprenem amb sentit (Sanz i Monterde, 2011).
Quan
llegim, també ens llegim
Llegir de manera mecànica no
ens fa més savis. L’important de la lectura és la reflexió posterior, ja que és
així quan ens apropiem de la lectura i dels seus coneixements. Malgrat això, cal
tenir present que la interpretació precedeix la comprensió, perquè fem una
lectura tenint en compte els nostres coneixements, experiències,
expectatives,... Per tant, cadascú llegeix de manera diferent, i d’un mateix
text en dos moments distints se’n faran dues lectures diverses. Això és perquè
el context i les vivències influencien el punt de vista que tenim, que és
provisional, ja que pot canviar en adquirir nous coneixements.
Llavors, si tot està
impregnat d’interpretació, fins a quin punt és cert el que ensenyem a les
escoles? I quins dels nostres coneixements són “veritables i reals”?

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada