diumenge, 6 d’abril del 2014

La interpretació precedeix la comprensió

La lectura, una activitat complexa
La lectura és una activitat complexa que precisa de diversos processos cognitius, que des de la dècada dels ’70 la psicolingüística està estudiant. Fins al moment hi ha tres teories predominants: el model ascendent posa èmfasi en desxifrar el text, ja que creu que conté tota la informació; el model descendent dóna més importància a la interpretació i la comprensió; i el model interpretatiu és una barreja d’ambos.
Aquest últim, recolzat per PISA i el Departament d’Ensenyament, és el que predomina avui dia i el que sustenta el Currículum. El model es caracteritza per una interacció entre l’autor, el text i el context, a través de la qual s’obtindrà una informació, que s’interpretarà i es valorarà.
Però, tot i utilitzar el model interpretatiu, a les escoles, es continua donant més importància a la ortografia que a la redacció. Per què? Si malgrat estigui ben escrit ho podem comprendre... No és més important ensenyar als nens a comunicar-se (de manera escrita) tenint cura del missatge que volen transmetre?
La llengua, la nostra eina per pensar de manera conjunta
La llengua és l’eina que tenim per pensar de manera conjunta, ja que és una eina per ensenyar, connectar amb experiències personals, compartir dubtes,... Això ho estudia el socioconstructivisme, que afirma que la transformació de les idees es fa a partir de la interacció. Per tant, conforme la comunicació tingui més qualitat, també hi haurà major aprenentatge. En aquests sentit, el contrast entre diversos punts de vista i les respostes obertes que afavoreixen la interpretació promouen l’aprenentatge, a partir d’un pensament que és complex, tal i com també defensava l’article Conversem, llegim, escrivim. Aprenem amb sentit (Sanz i Monterde, 2011).
Quan llegim, també ens llegim
Llegir de manera mecànica no ens fa més savis. L’important de la lectura és la reflexió posterior, ja que és així quan ens apropiem de la lectura i dels seus coneixements. Malgrat això, cal tenir present que la interpretació precedeix la comprensió, perquè fem una lectura tenint en compte els nostres coneixements, experiències, expectatives,... Per tant, cadascú llegeix de manera diferent, i d’un mateix text en dos moments distints se’n faran dues lectures diverses. Això és perquè el context i les vivències influencien el punt de vista que tenim, que és provisional, ja que pot canviar en adquirir nous coneixements.

Llavors, si tot està impregnat d’interpretació, fins a quin punt és cert el que ensenyem a les escoles? I quins dels nostres coneixements són “veritables i reals”?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada