divendres, 4 d’abril del 2014

Activitat 2: Situacions discursives i tipus de text



Pràctica 1

En la meva opinió, la tesi que podem trobar en aquest article és  la importància de l’enfocament sociocultural i psicolingüístic a l’escola.

A través d’aquests dos enfocament, ens proporciona diversos tipus d’informacions dels textos i els gèneres discursius.

En relació als textos, ens diu que per classificar aquests, tenim en compte el context, el suport, el forma i el tipus de text que és (segons el seu objectiu). A través del text, podem veure perquè és important classificar els textos, i això és perquè si els classifiquem, el seu aprenentatge és molt més fàcil.

També ens proporciona informació sobre els gèneres discursius. D’aquests ens diu que els criteris utilitzats per classificar-los, és el context on es desenvolupa el diàleg. Un altre informació que ens proporciona és la rellevància de classificar-los. Al classificar els gèneres discursius, donem a conèixer als nens i nenes, com poden variar les nostres converses, segons el context on la duem a terme.

Gràcies a aquest article, he pogut recordar alguns coneixements que ja havia adquirit anteriorment, però també he aprés coses noves, com la importància de classificar els textos o els gèneres discursius.
Finalment, dir que considero que haver recordat coneixements del passat, que es treballen a les aules i ampliar coneixements sobre aquest tema, em serà molt útil pel meu futur com a docent.

Pràctica 2

A través d’aquest text, podem veure com s’intenta defensar tant el suport de paper com el suport digital.

Al llarg del text, ens proporciona un seguit d’informació en relació al suport de paper i al suport digital, tot i que cal dir, que proporciona molta més informació del suport digital que del suport de paper .

Comença explicant-nos les diferències que existeixen entre els textos digitals i el suport de paper. I a més a més, no només ens mostra les diferències, sinó que també ens explica quins són els beneficis que presenta el suport digital, com poden ser per exemple un accés més directe i ampli cap a la cultura, que ens podem endinsar més en els textos...

Tot i això, després intenta donar la mateixa importància al suport de paper que al suport digital. Aquesta importància se l’atribueix dient, que el suport de paper també és important segons la funció del text.

Com a última informació en relació als llibres, és la funció que fa una de les persones que treballa amb aquests. Ens explica les funcions dels bibliotecaris. Aquestes es poden resumir principalment en ajudar a les persones a buscar allò que necessiten, preparar el que faci falta a la biblioteca, dinamitzar els espais en línia d’aquesta...

En la meva opinió, tot i que l’autor intenta defensa que els dos suports són bons, crec que al donar tanta informació del suport digital i tan poca del suport de paper, realment prioritza únicament al suport digital i ell prefereix aquest abans que el de paper.

Personalment, considero que el suport digital és millor, ja que és més econòmic, permet que la cultura arribi a tothom, ens permet posar-nos en contacte amb cultures d’altre món, és més lleuger (en el cas que el desplacem)… per tant, personalment prioritzaria el suport digital davant del suport de paper, ja que en la meva opinió té més beneficis que el suport de paper. Tot i que no vol dir que renunciï al suport de paper, ja que el continuo utilitzant, segons el que vulguem fer amb el text, o la funció que li vulguem donar, potser és millor el suport de paper.

Pràctica 3

La tesi que podem trobar present en aquest text, és la importància de crear hàbits lectors en els alumnes. Aquesta funció recau en la institució educativa. 

Per aconseguir la seva tesi, en el text, podem trobar informació sobre que fer per crear els hàbits lectors i que no fer per desmotivar als alumnes en relació a la lectura.

La primera informació que rebem, és que la nostra relació amb la lectura depèn de com treballa la lectura la nostra família, la nostra escola, la societat… amb nosaltres.

Posteriorment, ens donen alguns consells per fomentar la lectura en els nens i nenes. Algun exemple seria, que els nens i nenes puguin escoltar lectures per part d’un lector expert i comentar-lo, únicament, posteriorment.  

A més a més, ens diu quines són les coses que hem d’intentar no fer amb els alumnes per tal de desmotivar-los davant de la lectura. Si els demanem treballs posteriors a la lectura, si sempre els hi diem que han de llegar i que no i si corregim els seus errors (immediatament) quan llegeixen en veu alta, no tindran interès per la lectura i no desenvoluparem en ells els hàbits lectors.

Per tant, si seguim els consells que ens donen i deixem de fer allò que desmotiva als alumnes en relació a la lectura, aconseguirem que les escoles aconsegueixin el seu objectiu que és desenvolupar la competència lectora i fomentar els hàbits lectors.
Com a futura docent, considero que la informació que ens dona aquest text, és molt important, ja que ara conec tècniques per crear interès en els nens i nenes en la lectura i sé que no s’ha de fer per tal de crear-los a l’interès. Al conèixer això, la meva feina per aconseguir aquest objectiu potser serà més fàcil ja que he adquirit nous consells per aplicar i que m’ajudaran a saber que he de fer i que no he de fer.



Accedint a la font, podreu visitar un bloc on se'ns presenta un llibre de Mireia Manresa, que tracta sobre la lectura i els adolescents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada