dijous, 3 d’abril del 2014

ACTIVITAT 3. La biblioteca com a espai per llegir i compartir.

1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:

Pràctica 1. L'activitat lectora que es fa a la biblioteca escolar pot ser passiva (lectura d'un expert d'una obra) o activa (discussió de la lectura).

Pràctica 2. La biblioteca escolar, un agent que s'integra en el currículum i en la pràctica docent, alhora que es presenta com un instrument pedagògic.

Pràctica 3. El nostre bagatge personal entès com l'experiència és el detonant que fa acostar-nos o allunyar-nos del plaer de la lectura.

2. Quin títol alternatiu proposaríeu?

Pràctica 1. La biblioteca com a espai d'activitats lectores diversificades.
Pràctica 2. La incorporació de la lectura en el dia a dia de l'escola.
Pràctica 3. La curiositat fa esdevenir lector.

3. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d'elles.

Pràctica 1.
-L'interès per la lectura ve determinat per les influències de les persones que ens envolten envers a aquesta activitat?
Sí, l'argument que s'utilitza és la cita de Claudio Margis de l'any 2003 al diari El País.

-Quin paper juga la biblioteca escolar?
La biblioteca escolar ha de ser un espai per accedir als coneixements culturals, accés que es pot fer mitjançant la consulta o el diàleg amb els altres.

- L'activitat lectora es realitza únicament de manera individual?
No, també es fan lectures d'obres literàries en grup com es feia en l'època de la Il·lustració, quan les senyores obrien els seus salons per comentar amb els assistents de l'acte obres filosòfiques o literàries.

- Hi ha diverses maneres de treballar el contingut literari?
Les deu que cita entre les que es troben: trobades amb autors, dramatitzacions de lectures, debat sobre llibres llegits o debat sobre fonts documentals i contrast d'informacions.

Pràctica 2.
- Quins beneficis té la coordinació entre bibliotecaris- docents-alumnes?
Milloren la lectura, escriptura, l'aprenentatge i la resolució de problemes.

-Les TIC, queden arraconades?
No, s'integren com a elements de suport.

- La lectura només es treballa a l'àrea curricular de llengua?
No, s'aplica a totes les àrees curriculars com un aspecte transversal.

Pràctica 3.

- L'experiència amb la lectura és el que ens fa defugir o acostar-nos als llibres?
- Quines dues condicions ha de tenir un lector a l'abast per llegir?

Tenir llibres a l'abast i temps.

4. Quines idees destacaríeu com a implícites i què penseu que necessitaríeu ampliar?

Implícites
Pràctica 1. Presenta la visió tradicional de la lectura com una activitat silenciosa.
Pràctica 2. Metodologies per aplicar, a la pràctica quotidiana, l'activitat lectora a les escoles.
Pràctica 3. Importància de l'entorn (factors exògens) i de propi subjecte (factors endògens) com la curiositat.

Ampliar
Pràctica 1. En cap moment es menciona la lectura en parelles, ni entre individus de diferents edats. Tanmateix, s'afirma que la biblioteca escolar ha de ser un espai per accedir als coneixements cultural però, sense explicitar si són coneixements de la pròpia cultura o d'arreu del món, o ambdós.

5. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb idees prèvies, idees tractades a classe i altres fonts.

Un cop llegides les tres pràctiques de l'activitat “La biblioteca com a espai per llegir i compartir” les relacions que en faig són:
- La importància del paper dels docents amb els bibliotecaris per guiar el procés d'aprenentatge i promoció de l'activitat lectora.
- Com el plaer de la lectura permet endinsar-nos a viure altres vides, conèixer altres mons i maneres d'entendre el que ens envolta.
- Personalment, aquesta lectura ha confirmat la idea que ja tenia sobre el paper que juga una biblioteca. A costat de casa, tinc la Biblioteca del Districte 3 de Terrassa emplaçada dins del Parc del Vallparadís on es desenvolupen tot tipus d'activitats de promoció de la lectura adreçada a persones de totes les edats i seguint maneres de fer diverses: un cop per setmana es fa la lectura d'un conte en veu alta per a infants, presentació d'obres literàries per adults...
                                                            Font                                                                 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada