1.
Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres
pràctiques:
Pràctica
1. L'activitat lectora que es fa a la biblioteca escolar pot ser
passiva (lectura d'un expert d'una obra) o activa (discussió de la
lectura).
Pràctica
2. La biblioteca escolar, un agent que s'integra en el currículum i
en la pràctica docent, alhora que es presenta com un instrument
pedagògic.
Pràctica
3. El nostre bagatge personal entès com l'experiència és el
detonant que fa acostar-nos o allunyar-nos del plaer de la
lectura.
2.
Quin títol alternatiu proposaríeu?
Pràctica
1. La biblioteca com a espai d'activitats lectores
diversificades.
Pràctica
2. La incorporació de la lectura en el dia a dia de
l'escola.
Pràctica
3. La curiositat fa esdevenir lector.
3.
A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu
esquemàticament com respon a cadascuna d'elles.
Pràctica
1.
-L'interès
per la lectura ve determinat per les influències de les persones que
ens envolten envers a aquesta activitat?
Sí,
l'argument que s'utilitza és la cita de Claudio Margis de
l'any 2003 al diari El País.
-Quin
paper juga la biblioteca escolar?
La
biblioteca escolar ha de ser un espai per accedir als coneixements
culturals, accés que es pot fer mitjançant la consulta o el diàleg
amb els altres.
-
L'activitat lectora es realitza únicament de manera individual?
No,
també es fan lectures d'obres literàries en grup com es feia en
l'època de la Il·lustració, quan les senyores obrien els seus
salons per comentar amb els assistents de l'acte obres filosòfiques
o literàries.
-
Hi ha diverses maneres de treballar el contingut literari?
Les
deu que cita entre les que es troben: trobades amb autors,
dramatitzacions de lectures, debat sobre llibres llegits o debat
sobre fonts documentals i contrast d'informacions.
Pràctica
2.
-
Quins beneficis té la coordinació entre bibliotecaris-
docents-alumnes?
Milloren
la lectura, escriptura, l'aprenentatge i la resolució de
problemes.
-Les
TIC, queden arraconades?
No,
s'integren com a elements de suport.
-
La lectura només es treballa a l'àrea curricular de llengua?
No,
s'aplica a totes les àrees curriculars com un aspecte
transversal.
Pràctica
3.
- L'experiència
amb la lectura és el que ens fa defugir o acostar-nos als
llibres?
- Quines
dues condicions ha de tenir un lector a l'abast per llegir?
Tenir
llibres a l'abast i temps.
4.
Quines idees destacaríeu com a implícites i què penseu que
necessitaríeu ampliar?
Implícites
Pràctica
1. Presenta la visió tradicional de la lectura com una activitat
silenciosa.
Pràctica
2. Metodologies per aplicar, a la pràctica quotidiana, l'activitat
lectora a les escoles.
Pràctica
3. Importància de l'entorn (factors exògens) i de propi subjecte
(factors endògens) com la curiositat.
Ampliar
Pràctica
1. En cap moment es menciona la lectura en parelles, ni entre
individus de diferents edats. Tanmateix, s'afirma que la biblioteca
escolar ha de ser un espai per accedir als coneixements cultural
però, sense explicitar si són coneixements de la pròpia
cultura o
d'arreu del món, o ambdós.
5.
Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb idees prèvies,
idees tractades a classe i altres fonts.
Un
cop llegides les tres pràctiques de l'activitat “La biblioteca com
a espai per llegir i compartir” les relacions que en faig
són:
- La
importància del paper dels docents amb els bibliotecaris per guiar
el procés d'aprenentatge i promoció de l'activitat lectora.
- Com
el plaer de la lectura permet endinsar-nos a viure altres vides,
conèixer altres mons i maneres d'entendre el que ens
envolta.
- Personalment,
aquesta lectura ha confirmat la idea que ja tenia sobre el paper que
juga una biblioteca. A costat de casa, tinc la Biblioteca del
Districte 3 de Terrassa emplaçada dins del Parc del Vallparadís on
es desenvolupen tot tipus d'activitats de promoció de la lectura
adreçada a persones de totes les edats i seguint maneres de fer
diverses: un cop per setmana es fa la lectura d'un conte en veu alta
per a infants, presentació d'obres literàries per adults...

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada