ACTIVITAT 3 La biblioteca com a espai per llegir i
compartir
- Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
- Pràctica 1?
La
biblioteca com un espai silenciós i de debat interacció amb els altres.
- Pràctica 2?
L’hàbit
de llegir i anar a la biblioteca més enllà de les pràctiques esporàdiques i de
les àrees lingüístiques.
- Pràctica 3?
Diferents experiències
de personatges coneguts sobre com es van iniciar en la lectura .
- Quin títol alternatiu proposaríeu?
La biblioteca de tots i
per a tot.
- A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors?
Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
a)
Com s’ha d’enfocar una biblioteca: un espai de
silenci, o d’interacció, debat i compartiment?
La
biblioteca ha de ser un espai ple de coneixements culturals, i on es pugui
consultar qualsevol informació a partir de la interacció amb ales altres, de
les diferents perspectives i punts de vista, de les diferents experiències i
ideologies. Ha de ser un espai on es puguin fer activitats com debats sobre
llibres llegits, exposició permanent de certs llibres per incitar a la lectura,
trobades amb autors, enter d’altres.
b) Com es pot abandonar l’hàbit de llegir només en pràctiques esporàdiques i de les àrees lingüístiques?
En
la majoria dels casos la lectura i la visita a la biblioteca se centra només en
algunes hores de llengua catalana o llengua castellana, per a fer algun
treball, com a activitat especial...en canvi s’hauria d’integrar la lectura per
a desenvolupar qualsevol activitat escolar.
Els alumnes solen tenir l’oportunitat de familiaritzar-se amb la lectura de manera acompanyada, i per tant ha de formar part del dia a dia a l’aula i al centre. Cal trobar motius, maneres, temps, recursos i espais per a que no només llegeixin a totes les àrees, sinó que també analitzin i comentin les lectures entre companys.
Els alumnes solen tenir l’oportunitat de familiaritzar-se amb la lectura de manera acompanyada, i per tant ha de formar part del dia a dia a l’aula i al centre. Cal trobar motius, maneres, temps, recursos i espais per a que no només llegeixin a totes les àrees, sinó que també analitzin i comentin les lectures entre companys.
c)
Quin paper juga el bibliotecari i els docents?
El
treball conjunt entre bibliotecari i docents és un punt clau d’aquest
enfocament de la biblioteca escolar. El bibliotecari ha de ser la persona que
proporciona informació als seus alumnes, als professors i a la comunitat
educativa, i que juntament amb els docents, ha de procurar crear motivació en
els nens per a continuar llegint, ja siguin llibres que els aproximin a la seva
realitat cultural, o llibres de ciència-ficció.
Com
diu el Manifest de la Biblioteca Escolar aprovat per la 30a Conferència General
de la UNESCO el 1999:
“S'ha demostrat que, quan bibliotecaris i
docents treballen en col·laboració, els estudiants milloren la lectura i
l'escriptura, l'aprenentatge, la resolució de problemes, i treballen més bé amb
les tecnologies de la informació i la comunicació.”
Fins i tot, una bona
implicació de la biblioteca en l’educació del infants pot provocar que sigui
l’encarregada del pla de lectura del centre. Per tant, s’integra completament
en el currículum i en la pràctica docent.
d)
De quina manera podem acostar els alumnes a la lectura?
Una bona forma
d’aproximar-los a la lectura és llegint amb deteniment de quina forma parlen
els estudiosos i els escriptors de les seves experiències personals amb la
lectura: records, persones a qui les associa, context, etc.
- Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que
necessitaríeu ampliar?
Crec que caldria ampliar la manera en que introdueix els alumnes en la
lectura, ja que considero que les explicacions i la idea que s’extén durant la
pràctica 3 està bé, però no dóna molt recursos per a dur-los a la pràctica.
- Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
- Idees prèvies personals?
Jo,
per exemple, no tinc l’hàbit d’engrescar-me en lectures i lectures, sinó que de
tant en tant veig un llibre que em pot interessar i me’l llegeixo, o bé trobo
un autor o autora que m’agrada com escriu i que segueix el mateix estil en tots
els seus llibres i per tant m’interesso en ells sense obrir molt el ventall.
Per aquest motiu considerava una tasca difícil, quasi impossible, poder
introduir a tots els alumnes en la lectura, ja que a moltes persones no els
agrada llegir. Però aquesta lectura m’ha fet entendre que amb un bon treball, i
molt de temps invertit podem fer que cada alumne descobreixi els seus gustos
lectors, i que s’endinsi, de la forma que més li agradi, en la lectura.
- Altres textos, llibres, articles,
reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que
hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?
Fa
poc vaig llegir un article sobre com fomentar la lectura en els nens
“FOMENTANDO LA LECTURA + LECTURA= MEJOR RENDIMIENTO ESCOLAR (Cómo fomentar la
lectura en los niños)” de Ana Cañamero Jefa del Departamento de Lenguas de
Educ. Primaria, Colegio Internacional Ausiàs March.
Aquest
article està més relacionat amb l’àmbit familiar, però m’ha semblat interessant
acullir idees que es comparteixen amb les de la lectura de la qual he estat
parlant.
El
text explica que un bon hàbit lector provoca una millora en els resultats
acadèmics, fomenta la creativitat i la imaginació i a més a més no tenen dificultats
per llegir. Argumenta que, cal introduir els infants en la lectura des de
petits, amb llibres especialitzats per a cada edat i per les capacitats
individuals. A més a més, un bon acompanyament en la lectura és positiu perquè
s’introdueixin en la lectura: servint-los d’exemple, comprant-los llibres,
acompanyant-los en les lectures, entre d’altres.
És important també destacar, que tot i dur a terme aquests exercicis potser al nen li costa familiaritzar-se amb la lectura i és important fer-los veure-la no com una obligació sinó com un entreteniment, i una manera de conèixer i saber divertida. Cal que el lector entengui que un nen no és lector per llegir novel·les i llibres amb molta lletra, sinó que potser troba el gaudi de la lectura en còmics i llibres molt il·lustrats, i que aquest fet ja forma part de l’inici a la lectura.
És important també destacar, que tot i dur a terme aquests exercicis potser al nen li costa familiaritzar-se amb la lectura i és important fer-los veure-la no com una obligació sinó com un entreteniment, i una manera de conèixer i saber divertida. Cal que el lector entengui que un nen no és lector per llegir novel·les i llibres amb molta lletra, sinó que potser troba el gaudi de la lectura en còmics i llibres molt il·lustrats, i que aquest fet ja forma part de l’inici a la lectura.
Per
últim és important que, si els costa llegir, premiem el seu esforç celebrant
amb ell les lectures fetes, fins que concebi aquesta pràctica com una activitat
quotidiana que no suposi un esforç sinó un gust i plaer interminable, com
interminables són les quantitats de llibres existents.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada