dijous, 3 d’abril del 2014

Leer y escribir en un mundo cambiante, Ferreiro 2002

L’autora en aquest text parla i defensa tres idees clau que són l’evolució de l’alfabetització, el concepte de fracàs escolar i la seva evolució i la importància d’un saber pre-escolar.

En quant al primer el que fa és mirar de manera horitzontal com ha evolucionat el concepte d’alfabetització en les diferents èpoques. Al principi llegir i escriure eren activitats professionals dutes a terme pels escrivans, també era un signe de cultura d’alt nivell. Un cop arriba la democràcia i amb ella la democratització escolar, l’alfabetització passa a ser un dret per a tothom i per tant, estava a l’abast de tots. Ara per ara estan apareixent noves metodologies amb l’ajut de noves tecnologies amb que la majoria de mestres no estan acostumats.

Parlant ara del fracàs escolar va ser en el moment en que va a aparèixer la democratització escolar i amb ella el contingut de llegir i escriure, que va aparèixer el concepte de fracàs escolar, abans no existia ja que al ser un ofici de professionals tots es formaven bé.  L’autora destaca tres etapes diferents on la causa del fracàs escolar va evolucionant. Al 1960 es pensa el fracàs escolar causa del propi alumne i no de les metodologies utilitzades. Al 1970 és l’entorn familiar de l’alumne i el dèficit cultural d’aquest el que es considera el causant. Finalment ens trobem en l’època actual, on el principal problema el trobem en l’iletrisme, és a dir, la desmotivació dels alumnes i el fet que no gaudeixen de la lectura ni de l’escriptura.



En tercer lloc Ferreiro defensa el saber pre-escolar, argumenta que és molt importat tenir un saber pre-escolar, saber que ve donat pel teu entorn més proper com per exemple la família que consisteix en llegir contes, parlar... ja que així els nens desenvolupen estructures que permeten un previ contacte amb escriure i llegir i, per tant, quan arriben a l’escola tenen més facilitats per a l’alfabetització.


Finalment dir que el que volia l’autora amb aquest text era mostrar i demostrar que els nens PENSEN a propòsit de l’escriptura i que el seu pensament té interès i és coherent. Hem d’escoltar més, si pot ser des de ben petits ja que així els facilitem els processos d’alfabetització. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada