"La biblioteca com espai per llegir i
compartir" inclou tres pràctiques. La primer pràctica ens parla de la
concepció de la biblioteca com un espai que va més enllà del silenci i
el recolliment individual, representa un espai per compartir, interaccionar i
debatre de manera conjunta. La segona pràctica ens diu que la biblioteca s’ha
d’integrar en totes les pràctiques que constitueixen la vida quotidiana del
centre escolar tenint en compte la seva transversalitat en totes les àrees de coneixement.
Finalment, la tercera pràctica ens diu que és necessari acostar als
alumnes a la lectura i que n’obtinguin experiència a través de conèixer
l’experiència d’altres autors i estudiosos. Per aquesta raó, si hauria de
proposar un títol alternatiu per aquesta activitat seria: La incorporació
de la biblioteca a la vida qüotidiana del centre escolar.
El text en qüestió ens respon a aquestes cinc preguntes:
1- Com es concep la biblioteca escolar? La biblioteca escolar presenta dues concepcions: la biblioteca com un espai de silenci, de recolliment i de consulta individual, i per l’altre banda la biblioteca com un espai d’interacció, per contrastar diversos punts de vista i opinions, per fer debats, tractar de manera conjunta els textos... etc.
2- Quines activitats poden proporcionar el debat a la biblioteca? La biblioteca des d’aquesta concepció proposa activitats com poden ser: lectures per experts per tal que els altres puguin aportar les seves interpretacions, lectures per part dels alumnes, presentació de llibres, debats, dramatització de lectures, trobades amb autors, conferències sobre temes diversos, exposicions... etc.
3- Perquè es concep la biblioteca amb caràcter transversal? No s’ha de limitar l’espai de biblioteca i la lectura a una sola àrea de coneixement, normalment vinculada a la llengua. La lectura no s’ha de trobar aïllada sinó que s’ha d’integrar al currículum, en les pràctiques del docent i ha de servir com a instrument pedagògic. La biblioteca, es pot incorporar de manera transversal per a l’aprenentatge i l’ensenyament de totes les àrees de coneixement, en forma de suport o de recurs. Ha de formar part de la vida quotidiana de l’aula i en general, de tota la comunitat educativa.
4- Quins beneficis proporciona la biblioteca escolar? Per a l'alumnat: permet acostar l'alumnat a la lectura i als seus diversos suports, constitueix un referent (facilita informació, permet intercanviar opinions, difondre-les...), permet a l'alumnat accedir a la lectura amb igualtat de condicions, els apropa a les diverses cultures, respecta els seus ritmes d’aprenentatge i orienta als alumnes al seu itinerari com a lectors facilitant la seva autonomia i fent que construeixin el seu propi aprenentatge. Per al docent: els permet conèixer l’evolució de la lectura i els hàbits de treball dels alumnes, serveix com a suport per totes les àrees de coneixement i és un recurs per als alumnes nouvinguts. En general serveix com a font d'informació per a tota la comunitat educativa i ofereix a les famílies disposen d’un canal de comunicació sempre obert.
5- Com es pot acostar als infants a la lectura? Es pot acostar als alumnes a partir de descobrir i llegir amb deteniment com altres autors i estudiosos van tenir el seu primer contacte amb la lectura i despertar la seva curiositat, que segons l'autor, sempre s’anirà retro alimentat.
Finalment, el text ens aporta unes idees implícites:
la biblioteca es concep com un espai social, pel debat i la interacció amb
els altres, per aquesta raó ha de formar part de les pràctiques
quotidianes de l’aula i de tot el centre escolar introduint-la, per exemple, en
forma de plans de lectura. La biblioteca, d'altra banda, té un caràcter
transversal en l’ensenyament aprenentatge de totes les àrees de coneixement i
és esencial per desenvolupar competències bàsiques, aprendre a ser crítics
i ciutadans del món. . És un recurs i suport imprescindible que
aporta molts beneficis a l’alumnat, mestres i tots els membres de la comunitat
educativa. Tot i així, penso que necessitaria ampliar algun aspecte
relacionat a com apropar la lectura als infants i conèixer algunes experiències
o activitats concretes sobre com introduir la lectura a la vida quotidiana de
l'aula.
Prèviament a la lectura del text, ja coneixia la
biblioteca com l'espai essencial per aconseguir hàbits de lectura (a
través de rutines diàries), per apropar als alumnes als diferents gèneres,
estils i autors. Sabia que era un bon espai per compartir les lectures,
recomanar als altres els llibres que llegeixes... és a dir, per interactuar amb
els altres. Durant la primera sessió magistral, vam fer referència a que parlar
ajuda a construir coneixement i garanteix l’aprenentatge. Per aquesta raó
es dóna tanta importància a compartir, intercanviar opinions i debatre en la
lectura, no només quedar-te amb el que has sigut capaç de reflexionar per tu
mateix. Una altre idea parlada a classe és que llegir ajuda a desenvolupar
les habilitats comunicatives que són necessàries per totes les àrees de
coneixement (ho podem relacionar amb el concepte de transversalitat del que hem
parlat amb anterioritat).
Crec que aquesta activitat es pot relacionar amb la vida quotidiana de
les biblioteques municipals, la meva biblioteca Francesc Pujols, a part
d’oferir el servei de préstec i consulta de llibres també es fan exposicions,
conferències, presentació de llibres... i és un espai molt demandat per les
escoles de primària, on es presenten llibres als infants, s’expliquen contes...
etc. Per altre banda, al llibre de Montserrat
Fons Llegir i escriure per viure, es fa referència a la
biblioteca per potenciar el gust per la
lectura durant tota l’escolaritat. D’aquesta manera, dóna importància a
incorporar una biblioteca a l’aula amb una oferta variada de llibres on els
alumnes es puguin adonar tant de la importància de llegir en silenci,
concentrant-se i de manera independent; tant de lo enriquidor que és compartir
les experiències, emocions i opinions amb la resta del grup.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada