divendres, 4 d’abril del 2014

ACTIVITAT 3. La biblioteca com a espai per llegir i compartir

1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
a. Pràctica 1?
La biblioteca entre el silenci i el debat:  La biblioteca com a espai d’aprenentatges culturals mitjançant la lectura (tant d’imatges com de textos) i através de la interacció amb els altres mitjançant debats, trobades amb autors , conferencies,…
b. Pràctica 2?
Conviure amb la lectura: la biblioteca com a un espai per a la formació de la competencia lectora que també ha de ser inclosa a l’escola, així tal com diu Mònica Baró, la biblioteca escolar ha de contribuir en les practiques de lectura del context de les assignatures.

c. Pràctica 3?
L’experiència d’esdevenir lector: Qualsevol persona que disposi de temps, i  de curiositat per aprofundir en el coneixement esdevenirà com a lector.
2. Quin títol alternatiu proposaríeu?
La biblioteca com a un espai obert de debat i un suport per a l’aprenentatge.

3. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu
esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
-          La biblioteca com a espai de silenci o de interacció i debat?
Sens dubte, la biblioteca de l’escola ha de ser un espai per accedir als coneixements culturals. Un accés que es pot fer a través de la consulta i através de la interacció amb els altres. La biblioteca ha de ser una àgora on es puguin contrastar els diferents punts de vista. És per això que, més enllà de concebre-la com un espai silenciós, que comporti un cert recolliment, també s’ha de potenciar com un centre on es realitzin activitats.
- Quin paper té una biblioteca activa?
Una biblioteca activa podria actuar, fins i tot, com a coordinadora del pla de lectura del centre, pel seu caràcter transversal que afecta tots els nivells i totes les àrees curriculars i, també, pel coneixement dels nois i noies, tant pel que fa a la seva evolució lectora com als seus hàbits de treball. El concepte de biblioteca escolar actual abandona, doncs, la condició de simple recurs i es converteix en un agent que s'integra definitivament en el currículum i en la pràctica docent, alhora que es presenta com un instrument pedagògic.
- Com és pot potenciar la comprensió lectora?
Per formar lectors necessitem integrar la lectura en la manera de desenvolupar les activitats a l’escola. La lectura no pot ser la convidada especial d’un dia, o d’una setmana. La lectura ha de formar part de la mateixa vida de l’aula i del centre. Els alumnes tenen més oportunitats de descobrir la lectura si la practiquen de manera acompanyada. Per això cal proporcionar motius, temps, materials i espais perquè puguin llegir i parlar de les lectures a totes les matèries. La lectura, doncs, implica tot el professorat i per ensenyar i aprendre a conviure-hi requereix dedicar-hi temps, molt temps, i de manera constant .
-          Com influeix el paper del bibliotecari i dels docets?
Segons la UNESCO, El personal de la biblioteca ajuda a utilitzar els llibres i altres recursos d'informació, tant els d'imaginació com els de coneixement, tant els impresos com els electrònics i tant els d'accés directe com els d'accés remot. Aquests materials complementen i enriqueixen els llibres de text, els materials docents i els mètodes pedagògics. S'ha demostrat que, quan bibliotecaris i docents treballen en col·laboració, els estudiants milloren la lectura i l'escriptura, l'aprenentatge, la resolució de problemes, i treballen més bé amb les tecnologies de la informació i la comunicació.

4. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
Crec que s’hauria d’ampliar la part on s’explica la introducció dels infants en la lectura donant recursos motivadors per a poder crear curiositat en ells. Altre aspecte a ampliar també seria el de aportar recursos per a realitzar una lectura adequada i de quina manera treballar-la a l’aula.

5. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
a. Idees prèvies personals?
Abans de fer la lectura, observant la portada i amb el títol t’imagines de que anirà el llibre.
b. Idees tractades, anticipades a classe?
A classe abans de cada lectura el mestre explica la importància de fer una bona lectura per a comprendre el text.

c. Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada