ACTIVITAT 3. La biblioteca com a espai per llegir i compartir
1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
a. Pràctica 1?
La biblioteca entre el silenci i
el debat: La biblioteca com a espai
d’aprenentatges culturals mitjançant la lectura (tant d’imatges com de textos)
i através de la interacció amb els altres mitjançant debats, trobades amb
autors , conferencies,…
b. Pràctica 2?
Conviure amb la lectura: la
biblioteca com a un espai per a la formació de la competencia lectora que també
ha de ser inclosa a l’escola, així tal com diu Mònica Baró, la biblioteca
escolar ha de contribuir en les practiques de lectura del context de les
assignatures.
c. Pràctica 3?
L’experiència d’esdevenir lector:
Qualsevol persona que disposi de temps, i
de curiositat per aprofundir en el coneixement esdevenirà com a lector.
2. Quin títol alternatiu proposaríeu?
La biblioteca com a un espai
obert de debat i un suport per a l’aprenentatge.
3. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu
esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
-
La biblioteca
com a espai de silenci o de interacció i debat?
Sens dubte, la biblioteca de
l’escola ha de ser un espai per accedir als coneixements culturals. Un accés
que es pot fer a través de la consulta i através de la interacció amb els
altres. La biblioteca ha de ser una àgora on es puguin contrastar els diferents
punts de vista. És per això que, més enllà de concebre-la com un espai
silenciós, que comporti un cert recolliment, també s’ha de potenciar com un
centre on es realitzin activitats.
- Quin paper té una biblioteca
activa?
Una biblioteca activa podria
actuar, fins i tot, com a coordinadora del pla de lectura del centre, pel seu
caràcter transversal que afecta tots els nivells i totes les àrees curriculars
i, també, pel coneixement dels nois i noies, tant pel que fa a la seva evolució
lectora com als seus hàbits de treball. El concepte de biblioteca escolar
actual abandona, doncs, la condició de simple recurs i es converteix en un
agent que s'integra definitivament en el currículum i en la pràctica docent,
alhora que es presenta com un instrument pedagògic.
- Com és pot potenciar la
comprensió lectora?
Per formar lectors necessitem
integrar la lectura en la manera de desenvolupar les activitats a l’escola. La
lectura no pot ser la convidada especial d’un dia, o d’una setmana. La lectura
ha de formar part de la mateixa vida de l’aula i del centre. Els alumnes tenen
més oportunitats de descobrir la lectura si la practiquen de manera
acompanyada. Per això cal proporcionar motius, temps, materials i espais perquè
puguin llegir i parlar de les lectures a totes les matèries. La lectura, doncs,
implica tot el professorat i per ensenyar i aprendre a conviure-hi requereix
dedicar-hi temps, molt temps, i de manera constant .
-
Com influeix
el paper del bibliotecari i dels docets?
Segons la UNESCO, El personal de
la biblioteca ajuda a utilitzar els llibres i altres recursos d'informació, tant
els d'imaginació com els de coneixement, tant els impresos com els electrònics
i tant els d'accés directe com els d'accés remot. Aquests materials
complementen i enriqueixen els llibres de text, els materials docents i els
mètodes pedagògics. S'ha demostrat que, quan bibliotecaris i docents treballen
en col·laboració, els estudiants milloren la lectura i l'escriptura,
l'aprenentatge, la resolució de problemes, i treballen més bé amb les
tecnologies de la informació i la comunicació.
4. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu
ampliar?
Crec que s’hauria d’ampliar la
part on s’explica la introducció dels infants en la lectura donant recursos
motivadors per a poder crear curiositat en ells. Altre aspecte a ampliar també
seria el de aportar recursos per a realitzar una lectura adequada i de quina
manera treballar-la a l’aula.
5. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
a. Idees prèvies personals?
Abans de fer la lectura,
observant la portada i amb el títol t’imagines de que anirà el llibre.
b. Idees tractades, anticipades a classe?
A classe abans de cada lectura el
mestre explica la importància de fer una bona lectura per a comprendre el text.
c. Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio,
exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada