divendres, 4 d’abril del 2014

La lectura i l'escola

Departament d’Ensenyament
La competència lectora des de la biblioteca escolar:

Autoria

  • Montserrat Fons Esteve.
  • Juli Palou Sangrà.

ACTIVITAT 1. LA COMPRENSIÓ ENTESA COM UN DIÀLEG AMB EL TEXT

1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques?

Pràctica 1. Llegir és un procés complexa on intervenen diferents qualitats (com són desxifrar el codi, la capacitat de fer hipòtesis i anticipacions, extreure idees, fer inferències...) que, des dels anys 70, la psicolingüística ha englobat dins d'un model dominant que integra diferents perspectives, la de baix nivell (desxifrar el text) i la d'alt nivell (comprendre el text): el model interactiu.

Pràctica 2. La comunicació és un procés molt més interessant en el camp educatiu que altres aspectes a tenir en compte, com la necessitat de considerar els coneixements previs de l'alumnat o la transformació de les idees a partir de la interacció, ja que és gràcies a ella que es fa ús de la llengua ("l'eina que tenim per pensar de manera conjunta") i es conversa, afavorint la comprensió, la qualitat de la comunicació i la capacitat d'escolta. Parlem, doncs, d'un paradigma diferent a la resta: el paradigma interaccionista.

Pràctica 3. Una bona lectura no és només llegir i llestos, és també comprendre i interpretar, és a dir, establir una mena de diàleg amb el text que inciti a reflexionar i que, d'alguna manera, provoqui quelcom en el lector. "Si es llegeix sense reflexionar allò que hem llegit no arrela enlloc i molt sovint es perd," afirmava Scopenhauer. Reflexió i lectura estan estretament lligats, una hauria de dependre de l'altra.

2. Quin títol alternatiu proposaríeu?
  • Per a l’activitat: Els processos interactius que afavoreixen la comprensió del text.
  • Per a la pràctica 1: Llegir en el model interactiu.
  • Per a la pràctica 2: Interactuar per comprendre.
  • Per a la pràctica 3: Dialogar amb el text per interpretar.

3. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
  • Què fem quan llegim?
La resposta la trobem en els 3 models (ascendent, descendent i interactiu).
  • Quina és l'eina que fem servir per comunicar-nos?
La resposta és clara i senzilla: la llengua. Inclou diferents processos com són la conversa, la interacció amb els altres, etc., la qual cosa ajuda a comprendre millor els textos i a fer-ne extraccions que ens inciten a reflexionar.
  • Que vol dir fer una bona lectura?
Es respon de la següent manera: una bona lectura es fa quan no només es desxifra el codi, sinó quan comprèn el contingut, s’interpreta i es reflexiona sobre ell.

4. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?

De la pràctica 1 destacaríem la manca de dades verídiques sobre les investigacions de la metalingüística: quines altres recerques han dut a terme i els seus resultats, quina ha estat l’evolució dels seus resultats des dels anys 70 fins la primera dècada i part de l’altra del segle XXI… En resum, veure si les idees de fa 40 anys enrere es mantenen, si s’han modificat o s’han oblidat o si n’han aparegut de noves.
Així mateix, aportaríem més informació sobre què signifiquen les sigles PISA i què o quins són aquestes informes dels que parla i com són.

De la pràctica 2 destacaríem la lleu pinzellada que fa dels paradigmes. Només en nombra un, per a nosaltres, en certa manera, desconegut fins ara. Què són aquesta paradigmes i quins altres hi ha? També aportaríem un cas pràctic que exemplifiqués la taula extreta del llibre Les cercles de lecture, per exemple amb un conte conegut pels infants o qualsevol text interessant per a ells i elles.

De la pràctica 3 destacaríem l’excés d’informació que ens aporten diferents autors que no sempre són coneguts pels lectors. Creiem que seria interessant aportar casos pràctics, esbrinar si això que diuen es compleix i si cal o no canviar una idea. Tanmateix, respondríem les qüestions que planteja inicialment i que, directament, no respon: ens fa més savis, llegir?, ens fa més importants?, ens fa més bons?

5. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
Idees prèvies personals?

Qui no sap què és llegir? És més, com a futurs mestres, qui no ha llegit mai res? Tant és si es tracta d’un llibre, d’una notícia publicada al diari, d’una revista… Tots i cadascun de nosaltres hem llegit alguna vegada a la vida. Però sabem que no només es tracta de llegir, sinó d’entendre el que llegim? Sabem que la informació que obtenim d’una primera, d’una segona, d’una desena lectura s’ha d’assimilar, entendre, interpretar… i un cop fet això s’ha d’adobar tenint en compte els nostres ideals, els nostres coneixements previs, la informació que obtinguem externa i que ajuda a modelar aquesta nova informació, etc.
Com no, tots sabem que comunicant-nos amb la resta de persones un pot aprendre igual o més que algú que es passa tota la vida tancat en una sala o una habitació intentant estudiar i comprendre el món. Sigui verídica o no la informació que rebem, en aquest cas, del nostre emissor, un pot aprendre quelcom nou. És per això que comunicant-nos amb la resta del món, podem aprendre i interaccionar.

Idees tractades, anticipades a classe?

Durant tot el grau de Primària ens han aconsellat, més que res perquè és el que s’hauria de fer, que entenguem el text o la informació que tenim davant. Que realitzem una lectura a fons i entenguem què ens vol dir allò. No ens podem quedar amb el que ens mostra el text, hem d’anar més enllà i això és possible al interès que hom mostri en quant a aprendre es refereix. De la mateixa manera que ens fan fer treballs en grup on la comunicació, la interacció amb els companys i les companys és essencial i necessària.
Potser no són idees tractades com a continguts d’una assignatura, però a la pràctica són idees que sí em treballat i que són de vital importància.

ACTIVITAT 2. SITUACIONS DISCURSIVES I TIPUS DE TEXT

1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques?

Pràctica 1. A la pràctica 1 s’exposen les diferències entre els tipus de text i el gèneres discursius, tenint en compte la importància dels dos i tot sabent que han d’estar presents en la tasca educativa i en l’ensenyament - aprenentatge dels alumnes.
.
Pràctica 2. A la pràctica 2 s’expliquen les distincions entre la lectura i escriptura digital i la clàssica, en paper. També es comenten les funcions que tenen cadascuna i l’efectivitat i el suport que aporten en l´’us digital com en el tradicional.

Pràctica 3. A la pràctica 3, es posa de manifest la necessitat d’ajudar als alumnes a fer-se i a construir-se com a lectors, a gaudir del fet de llegir i per tant a ser autònom i competent en la lectura.

2. Quin títol alternatiu proposaríeu?
  • Per a la pràctica 1: Les distincions entre els tipus de text i els gèneres discursius i l’aplicació a l’aula.
  • Per a la pràctica 2: Les diferències entre l’escriptura i lectura digital i la tradicional amb els llibres de text en paper.
  • Per a la pràctica 3: Llegir és una gran aventura.
3. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors?
Pràctica 1:
  • Quines diferències existeixen entre els tipus de text i els gèneres discursius?
Principalment són diferències en la seva funció. Els tipus de text permeten saber quina és la intenció de cadascú i tenen característiques específiques mentre que els gèneres discursius no tenen unes directrius d’elaboració tan marcades o organitzades; són construccions més socials que no pas de continguts per elaborar un text.
  • Quins són els tipus de text?
Si tenim en compte a Adam, ell proposa 8 tipus de text; narratiu, descriptiu, expositiu, augmentatiu, instructiu, conversacional, predictiu i retòric.
  • Les formes de text són concretes?
No són concretes, ja que cadascú té la seva pròpia versió dins d’un text, però segons les característiques d’aquest es poden classificar segons els tipus anomenats abans.
  • Quines són les característiques dels gèneres discursius? I dels tipus de text?
Els gèneres discursius són producte de l‘activitat social en contextos recurrents i cal fomentar situacions en les que els alumnes participin activament.
En els tipus de text  l’interès es desplaça cap a l’ensenyament i l’aprenentatge de les diferents característiques de cada tipus per tal de que serveixin com a guia, tant en la seva comprensió com en la seva producció

Pràctica 2:
  • Quines són les principals diferències entre la lectura i escriptura tradicional i la digital?
    • Les funcions que té cadascuna.
    • Hipertextualitat: la possibilitat de fer salts dins del text; trencar la linealitat del text.
    • Intertextualitat: la possibilitat de saltar d’un text a l’altre perquè els textos estan connectats.
    • Multimodalitat: textos que integren diversos modes o sistemes de representació del coneixement: fotografies, fragments de pel·lícules, etc.
    • Plurilingüisme i multiculturalitat: contacte amb locutors estrangers.
    • Gèneres electrònics: aparició de gèneres adaptats a les característiques de la xarxa.
    • Virtualitat: textos que no es poden tocar, com és el cas del paper.
    • Caràcter inacabat: els textos es troben en evolució constant.
  • Quina informació és més concreta?
Totes dues ho són, però en els llibres de text no trobes tantes possibilitats i existeixen filtres segons el lector.
  • Cal utilitzar alguna d’elles en situacions concretes per la seva efectivitat?
Depèn de la funcionalitat que es busqui, per la literatura és més adient treballar amb llibres de text tradicionals, per a recerca d’informació la via digital és molt més ràpida.

Pràctica 3:
  • Llegir és divertit?
Cal fer d’aquesta pràctica una activitat lúdica i necessària tant a l’aula com a la vida quotidiana
  • Com podem ajudar a construir lectors autònoms?
Fomentant la lectura, sense obligar als nens i nenes, fomentant l’interès, amb activitats que requereixin lectura, recerca d’informació...
  • Quins són els principals agents de socialització que poden fomentar la lectura com a un hàbit divertit?
L’escola és el més entès, però la família és fonamental per la motivació de la lectura
  • Quines actuacions negatives envers la lectura hem de prevenir?
    • No desmerèixer les lectures dels alumnes.
    • No exigir treballs, de manera sistemàtica, després de cada lectura
    • No obligar a llegir un text determinat
    • No corregir sistemàticament els errors quan els alumnes llegeixen en veu alta.
  • És necessari fer treballs després de realitzar lectures per comprendre-les?
No és necessari, es poden fer combinacions, però no per norma, ja que sinó es genera un vincle lectura - tasca obligatòria que no genera motivació ni interès de tots els alumnes.

4. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?

De la pràctica 1 podem destacar les idees de definicions de conceptes dins de la tipologia textual i de les seves característiques per tal d’aprofundir més en les qüestions, també definir de manera clara els gèneres discursius i l’ús d’aquests a les aules i en contextos concrets.
També caldria tenir algun exemple per tal de saber en quines situacions seria més interessant l’ús de les tipologies textuals o de gèneres discursius, per tal de tenir una idea una mica més concreta.

La pràctica 2 necessitaria ampliar amb exemples concrets, quins textos són més adients utilitzar-los de manera digital o tradicional. Penso que el món digital és molt ampli i tal i com es diu en l’article, no existeixen uns filtres marcats, això conté una part positiva, però també no ajuda a concretar, de fet la informació mai s’acaba, perquè sempre està en constant canvi.
Cal dir que les persones ens hem de formar amb les noves tecnologies, perquè són essencials en la vida actual i en la societat que ens envolta.

La pràctica 3 s’hauria de tenir en compte les característiques familiars de cada nen/a per tal de saber com introduir la lectura de manera divertida i com a una necessitat per a les persones. Es dona per sobreentès que la família ajuda als seus fills i filles en aquesta tasca, però no sempre és així. El mestre cal mostrar una actitud molt positiva envers la lectura, ja que es projecta en l’alumne. Cal saber estratègies concretes per fomentar-la. No obligar és la millor manera, per tant, les tasques en relació a la lectura han de ser lúdiques des del seu inici fins el seu final.

5. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
Idees prèvies personals?

Pràctica 1. El que hem pogut connectar té relació amb els nostres coneixements sobre la tipologia textual, ja que s’ha de saber els diferents tipus de text per tal de saber quin utilitzar i com fer-ho, en relació a les seves característiques i funcions comunicatives. En relació als gèneres discursius, els nostres coneixements també són a nivell pràctic, ja que pensem que són estratègies comunicatives que permeten la interrelació entre les persones, entre els alumnes, i són molt efectives en el procés d’ensenyament - aprenentatge.

Pràctica 2. Els nostres coneixements digitals els hem aprés de manera autònoma, per tant, no tenim un nivell elevat dins del món digital, però sí que és ben cert que són del meu nostre quotidià, per tant, la pròpia experiència et fa veure que gràcies al món digital pots ampliar informació sense cap problema i de manera molt més ràpida. Igualment, hi ha una majora sensibilitat amb els llibres de text, són més propers, però sempre tenint en compte si són de caràcter literari.

Pràctica 3. La lectura és bàsica en la vida d’una persona. És una activitat estimulant i generadora d’aprenentatge. No cal dir que tota persona dins de l’àmbit educatiu ja té aquests coneixements previs i aquesta experiència personal, per tant, s’ha de fomentar la lectura i sempre de manera lúdica, no de manera obligatòria.

Idees tractades, anticipades a classe?

Pràctica 1. Les idees que s’han tractat cop a fonamentals són la comunicació, el tipus de llenguatge, les característiques, la influència de l’entorn, tot d’una manera molt interrelacionada i molt motivadora cap al coneixement del llenguatge i la comunicació.

Pràctica 2. Pensem que a classe encara no hem comentat segons quins temes dins de l’àmbit digital, però és clar que nosaltres treballem molt més via digital que no pas tradicional.

Pràctica 3. Les nostres activitats estan basades a partir de diferents lectures, per tant, ja tenim experiència pròpia i podem valorar els coneixements i la importància que aporten a la nostra formació personal i professional.

Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?

L’àmbit de la comunicació i llenguatge és bàsic per a les persones. En l’àmbit educatiu encara es contempla de manera molt més essencial, ja que és en el moment en el que els alumnes poden desenvolupar les capacitats i habilitats necessàries per a fer-ne un ús correcte. Jo personalment, he vist un munt de programes d’Eduard Punset on s’expliquen els processos del llenguatge, la comunicació i les diferents vies, per tant és un tema fonamental per a la nostra formació personal i professional, amb una rellevància especial treballant dins de l’àmbit educatiu.
El orígen del lenguaje” (https://www.youtube.com/watch?v=VAK_ZF6JYTs)

Pràctica 2:

No coneixem informació sobre aquest tema en concret, però cercant-la via digital hem trobat un article interessant.
Lectura tradicional y electrónica no están peleadas, pero no hay que olvidar su función social: Manguel” (http://www.cronica.com.mx/notas/2011/606481.html)
Pràctica 3:
La lectura en la escuela” (http://www.eumed.net/rev/ced/02/jmhv3.htm)

ACTIVITAT 3. LA BIBLIOTECA COM A ESPAI PER LLEGIR I COMPARTIR

1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:

Pràctica 1.La biblioteca com a espai on es pugui accedir a coneixements culturals, fent-ho a través de la consulta o a través de la interacció amb els altres, deixant de banda la concepció d’espai on no es pot parlar, s’han de poder fomentar activitats que potenciïn la curiositat i el plaer per la lectura.

Pràctica 2.La integració de la lectura de manera que formi part de la vida a l’escola, fomentant-la de manera acompanyada i no com a un moment de soledat. La importància de proporcionar eines, motius, espai i temps per a què des de ben petits els nens/es tinguin motivació per llegir descobrint la diversitat i les seves pròpies preferències.

Pràctica 3.Trobar la manera d’apropar als més petits a la lectura, tot i que és una qüestió complicada i amb infinitat de solucions esdevé vital per aconseguir que els nens/es tinguin desig i trobin el gust d’ésser lector. Una bona manera de fer-ho és veure com ho van fer alguns escriptors en el seu moment.

2. Quin títol alternatiu proposaríeu?
  • Per a la pràctica 1: La biblioteca...només com a espai de lectura?
  • Per a la pràctica 2: Fem de la lectura el nostre dia a dia.
  • Per a la pràctica 3: Descobrint la lectura.
3. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
  • Com entenem l’espai de biblioteca?
Depenent del context, la lectura es pot relacionar com un recolliment en silenci, en un espai dedicat a a questa activitat o com un fet per a escoltar, llegint amb la intenció de que altres persones puguin accedir al sentit de la narració i puguin aportar diferents interpretacions.
  • Com hauria de ser l’espai de biblioteca?
Aquesta hauria de convertir-se en un lloc on es pugui accedir a diferents coneixements mitjançant la cerca o la interacció amb altres, no només entendre-ho com a espai de tranquil·litat i discreció.
  • Perquè és important integrar la lectura a l’escola?
Per formar lectors és important que la lectura s’integri a l’escola com a manera de desenvolupar les activitats del dia dia. Per això, s’han de proporcionar eines i fomentar que les pràctiques de lectura no quedin limitades al context d’ algunes assignatures.
  • Què podem fer per apropar als alumnes a la lectura?
Tot i que no hi ha una resposta correcta, una de les millors maneres és llegir de quina manera ho van fer alguns escriptors coneguts, partint de les seves experiències personals.

4. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?

El fet d’establir la biblioteca i la lectura com a part de la vida a l’aula canviant la idea de que sigui la convidada d’una estona o de nomes certs dies és molt temptador, però tenint en compte el currículum i els horaris ja establerts d’un centre...com ho fem?
Realment, de quina manera s’aconsegueix que els més petits tinguin curiositat per la lectura tan sols esbrinant quins varen ser els motius que van empentar als escriptors a submergir-se en el món de la literatura?

5. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
Idees prèvies personals?

La biblioteca i la lectura sempre han estat presents en l’escola, però de manera puntual, és a dir, en cap moment recordem que el fet de llegir a l’aula o durant el curs hagi sigut una cosa d’iniciativa pròpia i generalitzada, sinó més aviat com un fet obligatori i sense tenir en cap moment potestat per escollir les lectures a llegir. Són textos interessants que donen peu a motivar als alumnes per iniciar-se com a lectors, però potser tal i com està establert el currículum ara per ara es fa difícil proporcionar tot el temps necessari per a aconseguir els propòsits que s’estableixen en les pràctiques llegides.

ACTIVITAT 4. DIFICULTATS I MANERES D’ABORDAR-LES


1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres practiques?

Pràctica 1. En aquesta pràctica es poden observar les dificultats que conté la lectura i es contemplen al lector i al text com a principals elements a analitzar per pal·liar possibles problemes en la lectura.

Pràctica 2. Les característiques dels bons lectors o lectors experts són diverses, d’entre elles la utilització d’estratègies pròpies, la disposició de sabers culturals que els permeten establir connexions entre diferents lectures així com el fet de plantejar-se qüestions diverses que incideixen directament en l’autoregulació del propi aprenentatge.

Pràctica 3. L’avaluació sobre la lectura hauria de ser dual: acreditativa i reguladora, fent èmfasi en aquesta segona metodologia, ja que gràcies a ella l’alumnat millora notablement. Fer-los llegir repetidament un text per a una millor comprensió no serveix de res i és per això que diferents autors proposen estratègies per a una evolució òptima: estratègies de predicció, d’interrogació, de clarificació i de resum.

2. Quin títol alternatiu proposaríeu?
  • Per a la pràctica 1: Una tasca complexa: la lectura.
  • Per a la pràctica 2: Com ser un bon lector.
  • Per a la pràctica 3: Regulem l’aprenentatge, no l’acreditem.
3. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
  • Què és la lectura?
Un diàleg entre el text i el lector
  • Des d’on poden sorgir les dificultats en la lectura?
    • Per part del lector (depèn de les habilitats de lectura...)
    • Per part del text (segons la dificultat...)
  • Quines són les dificultats que podem trobar en els textos narratius?
    • Que tingui un ordre cronològic capgirat.
    • Que la narració de la historia sigui des de diferents punts de vista.
    • Que l’autor amagui la informació rellevant.
  • Quines són les dificultats que podem trobar en els textos argumentatius?
    • Que els propòsits del text (què vol aclarir) no siguin prou explícits.
    • Que els conceptes es presentin de manera aïllada i sense jerarquitzar
    • Que s’expliquin els fenòmens del món sense establir ponts amb un tipus de és familiar
    • Que s’acumuli massa informació...
  • Quines característiques tenen els bons lectors?
Utilitzar estratègies pròpies, tenir disposició de sabers culturals que els permeten establir connexions entre diferents lectures i plantejar-se qüestions diverses que incideixen directament en l’autoregulació del propi aprenentatge.
  • Quins són els principals problemes que trobem en els textos de nivell discursiu?
Podem distingir entre textos narratius i textos expositius:
    • Narratius: no identificar qui fa què, no identificar perquè algú fa alguna acció, no relacionar les diferents accions, no reconèixer l’estructura del text...
    • Expositius: no identificar l’objectiu de l’explicació, no saber relacionar amb el coneixement personal, no integrar els nous conceptes en una xarxa, no elaborar hipòtesis, no identificar el valor dels connectors que estableixen relació de causa efecte...
  • Com hauria de ser l’avaluació de l’alumnat?
Reguladora, ja que el que es pretén és que l’alumnat aprengui i millori en el seu aprenentatge i es doti d’estratègies per a una bona lectura.
  • Quines són les estratègies que proposen els autors?
Estratègies de predicció, per interrogar, per clarificar i per resumir.

4. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?

Considerem un text senzill sense gaires conceptes implícits, ja que dóna exemples concrets de com podem fixar pautes per a la realització i explicació de textos expositius i textos argumentatius. Ens faciliten consideracions a tenir presents tant els les narracions com en les argumentacions.
Breument, respecte la pràctica 3, què vol dir avaluació acreditativa i avaluació reguladora de l’aprenentatge i quins són els autors que proposen aquestes 4 estratègies.

5. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb:
Idees prèvies personals?

Cal tenir en compte les característiques dels textos narratius i argumentatius, saber quines característiques els diferencia. Penso que és ben cert que l’abús informació a vegades no fa entendre un text i que cal ser precís en les idees sempre tenint en compte el públic a qui va dirigit.

Idees tractades, anticipades a classe?
Encara no hem comentat a classe aquestes qüestions de manera directa, però si es treballen amb les pràctiques que estem realitzant.

Altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?

En relació a la lectura, és molt important tenir en compte el procés maduratiu dels nens i nenes, per tant, està molt bé fomentar metodologies diverses, però sempre sense forçar, ja que es pot convertir en una activitat negativa i gens agradable per als alumnes.

Aprender a leer es fácil” (https://www.youtube.com/watch?v=5Ur-BJHMp98)





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada