- Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
- Pràctica 1?
La tesi d’aquesta
primera pràctica és la d’entendre la biblioteca com un espai en el qual se’ns
permeti accedir a uns coneixements culturals mitjançant la interacció amb els
altres. La biblioteca no és només un espai de silenci on es guarden llibres
sinó que s’ha de concebre també com una institució on es pot compartir,
representar i debatre amb altres persones.
- Pràctica 2?
La tesi d’aquesta
segona pràctica és la importància de la lectura en totes les matèries escolars
i la transversalitat de la biblioteca. La biblioteca es fa servir com un espai
en el què es fomenta l’hàbit de llegir i s’integra en el currículum i en la
pràctica docent, a més de ser un instrument pedagògic. Es dona importància al
treball conjunt entre el bibliotecari, el professorat i els alumnes.
- Pràctica 3?
La tesi d’aquesta
tercera pràctica és la de buscar eines que motivin a nens i nenes a
aproximar-se cada cop més a la lectura. A més a més, cal fer rellevància a la
importància del temps del qual es disposa per llegir i de la curiositat del
lector.
- Quin títol alternatiu proposaríeu?
La importància de la
biblioteca escolar com a espai d’aprenentatge i foment a la lectura.
- A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors?
Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
PRÀCTICA 1:
-
Quin ha de ser el paper de la biblioteca escolar?
La
biblioteca de l’escola ha de ser un espai per accedir als coneixements
culturals. Un accés que es pot fer a través de la consulta i la interacció amb
els altres. Ha de ser un àgora on es puguin contrastar els diferents punts de
vista i un espai que s’ha de concebre’l més enllà del silenci.
PRÀCTICA 2:
-
Funciona la biblioteca com un recurs imprescindible en la tasca d’ensenyament-
aprenentatge de l’alumnat nouvingut?
La biblioteca s’utilitza
com a eina de cohesió social i ofereix a tot l’alumnat, l’accés al coneixements
anivellant les diferències socials, culturals i econòmiques dels entorns
familiars. A més a més, és un eix transversal de coneixement, atén la diversitat
de nivells educatius oferint els recursos i materials per a l’ensenyament
individualitzat.
-
La lectura només es treballa a l’àrea
curricular de llengües?
No, ja que la lectura s’aplica a totes les àrees curriculars com un
aspecte transversal.
PRÀCTICA 3:
-
Quina importància té la curiositat?
La curiositat és l’actitud
del lector quan s’interessa per aprofundir en el coneixement de les coses del
món i, d’aquesta manera, també en ell mateix. La curiositat però, té un inici i
no és senzill saber si ve de dins o ens la transmeten els altres, l’entorn que
ens envolta.
- Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu
ampliar?
Les idees que
destacaria com a implícites són les següents:
Ø
La biblioteca és concebuda com un
espai per interaccionar amb els altres, oberta al debat.
Ø
La biblioteca és una institució
amb caràcter transversal en l’ensenyament- aprenentatge de totes les àrees de
coneixement.
Ø
Existència de diverses metodologies
per aplicar, a la pràctica quotidiana, l’activitat lectora i la motivació d’aquesta
a les escoles.
Ø
La biblioteca és un espai on
haurien de treballar tota la comunitat educativa.
Ø
Es presenta la lectura com una
activitat silenciosa, la qual cosa no té perquè ser així.
En quant a allò que s’hauria
d’ampliar, crec que no s’han deixat clares les estratègies més adequades que es
poden utilitzar per apropar la lectura als infants. A més a més, es podria ampliar
la manera de com treballar la lectura en una aula i els recursos que serien
necessaris per fer-la més atractiva pels alumnes.
- Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb: Idees prèvies
personals, idees tractades, anticipades a classe i altres textos, llibres,
articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències…
que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?
Personalment ja
pensava que parlant sobre la biblioteca, es parlaria la relació que té aquesta
amb la institució escolar i la importància que té la lectura. A més a més, a
les classes d’aquesta assignatura, sempre es fa èmfasi i es dona importància a
la idea de debatre i compartir diferents opinions per construir coneixement. En
quant a relació amb els altres, cal parlar de la biblioteca més propera del meu
barri, a la qual hi assisteixo amb freqüència per realitzar treballs i
consultar llibres. També, alguns cops he utilitzat la biblioteca d’Humanitats
de la Universitat per fer treballs en grup i tenir més a l’abast els llibres
que podem necessitar per consultar qualsevol informació.
Adjunto una pàgina,
la qual és un Blogger on es parla de la importància de la biblioteca.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada