dimarts, 8 d’abril del 2014

ACTIVITAT 3. La biblioteca com a espai per llegir i compartir


  1. Quina és la tesi que defensa cadascuna de les tres pràctiques:
    1. Pràctica 1?
La tesi d’aquesta primera pràctica és la d’entendre la biblioteca com un espai en el qual se’ns permeti accedir a uns coneixements culturals mitjançant la interacció amb els altres. La biblioteca no és només un espai de silenci on es guarden llibres sinó que s’ha de concebre també com una institució on es pot compartir, representar i debatre amb altres persones.
    1. Pràctica 2?
La tesi d’aquesta segona pràctica és la importància de la lectura en totes les matèries escolars i la transversalitat de la biblioteca. La biblioteca es fa servir com un espai en el què es fomenta l’hàbit de llegir i s’integra en el currículum i en la pràctica docent, a més de ser un instrument pedagògic. Es dona importància al treball conjunt entre el bibliotecari, el professorat i els alumnes.
    1. Pràctica 3?
La tesi d’aquesta tercera pràctica és la de buscar eines que motivin a nens i nenes a aproximar-se cada cop més a la lectura. A més a més, cal fer rellevància a la importància del temps del qual es disposa per llegir i de la curiositat del lector.
  1. Quin títol alternatiu proposaríeu?
La importància de la biblioteca escolar com a espai d’aprenentatge i foment a la lectura.

  1. A quines 4-5 preguntes clau creieu que responen els autors? Indiqueu esquemàticament com respon a cadascuna d’elles.
PRÀCTICA 1:
-          Quin ha de ser el paper de la biblioteca escolar?
La biblioteca de l’escola ha de ser un espai per accedir als coneixements culturals. Un accés que es pot fer a través de la consulta i la interacció amb els altres. Ha de ser un àgora on es puguin contrastar els diferents punts de vista i un espai que s’ha de concebre’l més enllà del silenci.
PRÀCTICA 2:
-          Funciona la biblioteca com un recurs imprescindible en la tasca d’ensenyament- aprenentatge de l’alumnat nouvingut?
La biblioteca s’utilitza com a eina de cohesió social i ofereix a tot l’alumnat, l’accés al coneixements anivellant les diferències socials, culturals i econòmiques dels entorns familiars. A més a més, és un eix transversal de coneixement, atén la diversitat de nivells educatius oferint els recursos i materials per a l’ensenyament individualitzat.
-          La lectura només es treballa a l’àrea curricular de llengües?
No, ja que la lectura s’aplica a totes les àrees curriculars com un aspecte transversal.

PRÀCTICA 3:
-          Quina importància té la curiositat?
La curiositat és l’actitud del lector quan s’interessa per aprofundir en el coneixement de les coses del món i, d’aquesta manera, també en ell mateix. La curiositat però, té un inici i no és senzill saber si ve de dins o ens la transmeten els altres, l’entorn que ens envolta.

  1. Quines idees destacaríeu com a implícites i que penseu que necessitaríeu ampliar?
Les idees que destacaria com a implícites són les següents:
Ø  La biblioteca és concebuda com un espai per interaccionar amb els altres, oberta al debat.
Ø  La biblioteca és una institució amb caràcter transversal en l’ensenyament- aprenentatge de totes les àrees de coneixement.
Ø  Existència de diverses metodologies per aplicar, a la pràctica quotidiana, l’activitat lectora i la motivació d’aquesta a les escoles.
Ø  La biblioteca és un espai on haurien de treballar tota la comunitat educativa.
Ø  Es presenta la lectura com una activitat silenciosa, la qual cosa no té perquè ser així.
En quant a allò que s’hauria d’ampliar, crec que no s’han deixat clares les estratègies més adequades que es poden utilitzar per apropar la lectura als infants. A més a més, es podria ampliar la manera de com treballar la lectura en una aula i els recursos que serien necessaris per fer-la més atractiva pels alumnes.

  1. Com connectaríeu – contrastaríeu el text amb: Idees prèvies personals, idees tractades, anticipades a classe i altres textos, llibres, articles, reportatges, programes de TV o ràdio, exposicions, conferències… que hagueu llegit, vist, escoltat o explorat?

Personalment ja pensava que parlant sobre la biblioteca, es parlaria la relació que té aquesta amb la institució escolar i la importància que té la lectura. A més a més, a les classes d’aquesta assignatura, sempre es fa èmfasi i es dona importància a la idea de debatre i compartir diferents opinions per construir coneixement. En quant a relació amb els altres, cal parlar de la biblioteca més propera del meu barri, a la qual hi assisteixo amb freqüència per realitzar treballs i consultar llibres. També, alguns cops he utilitzat la biblioteca d’Humanitats de la Universitat per fer treballs en grup i tenir més a l’abast els llibres que podem necessitar per consultar qualsevol informació.
Adjunto una pàgina, la qual és un Blogger on es parla de la importància de la biblioteca.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada