En aquest article, hi explorem els trets generals de dues
nocions desenvolupades pels estudis socioculturals interessats en la interacció
a l’aula: la «bastida» i la «parla exploratòria». En aquest cas, l’autor vol donar èmfasi en la
importància que té l’intercanvi d’opinions i la conversa com la base de
l’aprenentatge en un context concret, com ara l’escola. Si tenim en compte
això, cal realitzar nous mètodes a l’aula per fomentar el que he dit
anteriorment i allunyar-nos de la metodologia tradicional. Els propis nens i
nenes creen un sistema social i se’ls ha de facilitar un entorn estimulant per
realitzar una activitat exploradora, la qual els motivi a aprendre i a
descobrir coses que abans no en sabien. Per afavorir aquest tipus
d’aprenentatge, cal que utilitzem el llenguatge, ja que és l’eina que els hi
permetrà als alumnes a aprendre maneres de fer que són pròpies de la seva
cultura. Per tant, l’escola i l’educació en sí mateixa, ha de propiciar un medi
en el què es dialogui i els alumnes puguin col·laborar i participar en les
diverses activitats col·lectives. La interacció verbal se situaria com a eix
privilegiat d’aprenentatge. Si tenim això en compte, l’educació hauria de
facilitar un entorn pels estudiants on hi poguessin participar en diferents
activitats i poc a poc poguessin resoldre-les.
En un context com aquest, la relació entre l’alumne o el professor i dels
alumnes entre ells, han de desenvolupar un conjunt d’elements d’aprenentatge
als quals anomenem bastida, que vagin guiant-los a la solució dels conflictes.
Aquest procés de bastida és el que permet a l’alumne reflexionar sobre allò que
ha anat aprenent de manera autònoma i arribar a la solució, la qual cosa, li
servirà per aplicar-ho en altres contextos de la seva vida, ja que en altre
situació semblant sabrà com actuar per resoldre el conflicte.
Si ens centrem en la pròpia tesi de l’article d’en Xavier
Fontich, es dona molta importància a la figura de l’educador ja que, per poder
posar en pràctica la bastida d’una manera satisfactòria, cal que aquest prepari
l’aula per a l’intercanvi d’idees entre els alumnes. Seguidament aquests hauran
d’interactuar també amb el mestre per així, finalment, cadascun d’ells explicar
les seves aportacions i opinions i aprendran a escoltar la dels demés i
respectar-les.
A part de la bastida entre els alumnes i el
professor-alumne, cal destacar la rellevància que té l’ús d’una bona parla per
part dels nens i nenes, i per suposat, del propi mestre. Cal destacar tres tipus
de parla:
ü
La parla disputativa: Discrepància i
presa individual de decisions. No s’arriba a un acord.
ü
La parla acumulativa: Es comparteixen
idees però no hi ha una construcció conjunta, per tant, el coneixement no pot
ser fiable.
ü
La parla exploratòria: S’interactua i els
nens i nenes comparteixen paraules i per tant, coneixement. Els alumnes
s’involucren i presenten informacions rellevants. Tots ells es qüestionen
propostes i contrapropostes i discuteixen abans de prendre una decisió. La
parla exploratòria afavoreix la participació del grup sencer. El coneixement el
crea un col·lectiu de persones i confrontant les idees de cadascun dels
membres, aquest coneixement creix.
Per concloure la meva reflexió sobre aquest article, cal
dir que les interaccions a través del diàleg estan basades en la igualtat i
busquen l’enteniment a través d’aquells que hi participen. Cal remarcar que,
els projectes educatius que han contribuït a transformar algunes interaccions de poder en
interaccions dialògiques demostren que tothom aprèn molt més a través del
diàleg que a través d'interaccions de poder. Per tant, crec que s’hauria
d’utilitzar la parla exploratòria a l’aula, perquè així els nens i nenes
aprendran el màxim d’habilitats comunicatives i habilitats socials que els hi facilitaran
la recerca de la solució de conflictes, mitjançant el diàleg.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada